حوزه به صورت به روز پاسخگوی نیازهای نظام باشد

رییس جامعه مدرسین گفت: دشمنان اسلام به گونه ای تبلیغ می کنند که طلاب نباید کاری به حکومت داشته باشند و در امور سیاسی دخالت کنند؛ همراهی با سیاست یک اصل است که طلاب باید در آن وارد شوند و درباره آن تفهم کنند؛ باید بفهمیم که دین با سیاست ارتباطی دارد یا خیر.

خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی امروز در گردهمایی بزرگ مبلغان ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم قم اظهار داشت: تفقد و تفهم در دین و انزار بعد از تفهم، دو وظیفه اصلی مبلغان است؛ تفهم به معنای درست شناختن است.

رییس جامعه مدرسین اظهار داشت: مبلغان باید ابتدا دین را درست بشناسند و یک تعریف اجمالی از دین داشته باشند؛ تفهم در آن کاری است که در حوزه های علمیه انجام می گیرد؛ دین مجموعه ای از اعتقادات، باورها، حقایق، اعمال، رفتار و وظایف و رابطه میان آن ها است.

وی ادامه داد: هیچ یک از این ارکان به تنهایی دین را تشکیل نمی دهد و مجموعه این اصول دین را تشکیل می دهند؛ این اصول اعتقادی و فروع عملی را شامل می شود؛ باید دانست که این جهان مدبری دارد و هستی در سایه تدبیر و حکمت ذات الهی به وجود آمده است و از این خلقت هدفی دارد که من و شما هم تکه ای از این مجموعه آفرینش هستیم.

آیت الله یزدی افزود: دشمنان اسلام به گونه ای تبلیغ می کنند که طلاب نباید کاری به حکومت داشته باشند و در امور سیاسی دخالت کنند؛ همراهی با سیاست یک اصل است که طلاب باید در آن وارد شوند و درباره آن تفهم کنند؛ باید بفهمیم که دین با سیاست ارتباطی دارد یا خیر و مشخص شود که طلاب و مبلغان باید وارد سیاست بشوند یا خیر؟

وی بیان داشت: رژیم طاغوت به دست یک فقیه به نام امام خمینی(ره) سرنگون شد و ایشان جمهوری اسلامی را تشکیل داد که در این نظام، مردم مسلمان زندگی می کنند؛ طلاب و مبلغان باید نسبت به این نظام شناخت پیدا کنند و درباره مسائل حکومتی تفقد کنند.

رییس جامعه مدرسین گفت: نسل جوان روحانیت در این زمینه به خوبی وارد شده و آثاری در این زمینه نیز منتشر شده است؛ در اسلام مسائلی وجود دارد که غیر از احکام فردی بوده و مربوط به جامعه است؛ انجام آن ها از افراد بر نمی آید و در واقع وظیفه حاکم است که این امور را انجام دهد؛ به این عمل حاکمیت جامعه گفته می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: هدف از سالگرد گرفتن برای امام خمینی(ره) چیست؟ هدف شناساندن نظام حاکم جمهوری اسلامی ایران است که این نظام غیر از نظام و جمهوری های موجود در دنیا است.

آیت الله یزدی ادامه داد: جمهوری های دیگر به گونه ای است که رؤسای جمهور آن ها اقدامات غیر شرعی انجام می دهند اما در ایران از شخص رهبر معظم انقلاب تا تمامی زیر مجموعه های ایشان و نظام جمهوری اسلامی، محکوم به تبعیت از مقررات اسلام هستند و به این گونه نیست که هر کس هر کاری دلش می خواهد بکند.

وی ادامه داد: باید در درس و بحث ها نیز شناخت نظام وارد شود؛ متأسفانه درس های مربوط به مبانی حکومتی بسیار کم بوده و درس هایی که شناخت به افراد درباره نظام اسلامی می دهد محدود است.

رییس جامعه مدرسین بیان داشت: مسأله باروری و ناباروری که گذشته غیر قابل حل بود، امروزه قابل درمان است و درباره چگونگی حل شدن آن به خوبی تفقدی نشده است؛ نیازمندی های امت اسلامی را باید فهمید و بعد به میان مردم رفت و آن ها را تبیین کرد؛ خرید و فروش خون نیز مسائلی دارد که به آن ورود نشده است.

وی تأکید کرد: امروز سراسر دنیا به حوزه های علمیه توجه دارد؛ تشیع در دنیا سر بلند کرده و این همان تشیعی است که وهابی ها این مذهب را نجس می دانستند؛ طلابی از سراسر دنیا در حوزه های علمیه ایران در حال تحصیل هستند.

آیت الله یزدی گفت: وضع اعزام مبلغ در گذشته بسیار بد بود و فقط شهرهایی که علما در آن زندگی می کردند، طلاب را پذیرش و به روستاها می فرستادند؛ در گذشته حتی برخی شهرها یا روستاها مانع حضور طلاب و مبلغان می شدند و به آن ها اهانت می کردند.

وی اظهار داشت: مؤثرترین روش تبلیغ، تبلیغ چهره به چهره است؛ باید به میان مردم رفت و از بیان مطالب غیر مستند خودداری شود؛ تمامی بیانات باید دلایل عقلی و نقلی داشته باشد چرا که در روستاها نیز جوانانی تحصیل کرده هستند و زمانی که یک مطلب سست و ضعیفی گفته شود، اعتماد از بین می رود.

رییس جامعه مدرسین تصریح کرد: مبلغان باید حکایات و جریانات زندگی ائمه معصوم(ع) و علما را تبیین کنند و تا زمانی که شخصیت های اسلامی هستند، نباید از رستم و سهراب و کورش و داریوش سخن گفت؛ قصه گفتن خوب است اما به شرطی که از شخصیت های برجسته و وارسته اسلام باشد نه از شخصیت هایی که حتی نمی دانیم مذهب آن ها چه بوده است.

وی در توصیه به مبلغان اظهار داشت: بحث های حوزوی به درد عامه مردم نمی خورد؛ بحث های روز جامعه باید برای مردم بیان شود تا مردم نیز مجذوب مبلغان شوند؛ زبان علمی برای حوزه علمیه و تدریس است و در تبلیغ باید به زبان روان سخن گفته شود؛ عبارت سنگین گفتن و واژه پردازی هنر نیست و هنر این است که مطلب هر چه ساده تر بیان شود تا مردم مطالب مورد نظر را درک کنند.

آیت الله یزدی ادامه داد: شوخی و مزاح اندازه مشخصی دارد؛ باید در میان مردم محترم باشید و به گونه ای هم نباشد که با چهره عبوس حضور پیدا کنید؛ نکات ریزی که برای مردم درشت است باید حتما رعایت شود؛ شخصیت هر کس با اعمال و رفتار او مشخص می شود.

وی در پایان ابراز داشت: طلبه ای که در میان مردم است و مهمان آن ها شده، نباید از آن ها طلبکار باشد؛ توقع بی جا احترام افراد را زیر سوال می برد؛ هر طور که میزبان از شما پذیرایی کرد، ناراحت نباشید و سپاسگزار باشید؛ بی توقع بودن یک فضیلت است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 14