قرآن کریم و فرمایشات اهل بیت باید ملاک کار مسؤولان باشد

حجت الاسلام مشیری گفت: امیرمؤمنان(ع) می فرماید خدا دین را به وسیله قرآن کامل کرد، از سوی دیگر قرآن کریم در سوره مائده، امامت را سبب اکمال دین معرفی می کند؛ این نشان می دهد چنانکه پیامبر(ص) در حدیث ثقلین فرمودند، برای اکمال دین، امامت و قرآن هر دو در کنار هم لازم است.
 حجت الاسلام مشیری، دبیر اتاق فکرتبلیغ خراسان، در نشست تفسیر نهج البلاغه در مسجدالزهرا(س) گفت: مرحوم دشتی ۵۰ موضوع از نهج البلاغه پیرامون قرآن استخراج کرده که تاکنون حدود بیست موضوع را بررسی کرده ایم.

وی درباره تأثیرات قرآن در تکمیل دین انسان از نگاه نهج البلاغه گفت: گاهی ممکن است اینگونه تلقی شود که در نگاه نهج البلاغه، قرآن فقط ساخت و ساز فردی انسان را مد نظر دارد و در حوزه های دیگر نگاه قرآن را ساختاری نمی داند.

حجت الاسلام مشیری افزود: با این حال مواردی چون نامه امیرمؤمنان علی(ع) به حارث حمدانی به عنوان فرماندار خود که در آن نکاتی را برای عمل به قرآن تأکید فرموده اند، نشان می دهد قرآن برای حاکمان، سیاستمداران، مدیران و مسؤولان هم سازنده و رشد دهنده است.

 در اسلام تقریبا هیچ جا منع مطلق نداریم

 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه درباره نقش قرآن در تکامل دینی فرد و سازندگی او  اظهار کرد: قرآن هم آمر است و هم ناهی؛ طبیب و مداواگر خوب که می خواهد نگاه درستی به آسیب ها داشته باشد هم بایدهایی تعیین می کند و هم نبایدهایی.

وی ادامه داد: در اسلام تقریبا هیچ جا منع مطلق نداریم و هر جا منعی هست کنارش حلالی قرار داده شده است؛ برای نمونه، نگاه به نامحرم، حرام و نگاه به همسر نه تنها مباح، بلکه مستحب و دارای ثواب معرفی شده است.

 حجت الاسلام مشیری تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در ادامه تأثیرات انسان ساز قرآن می فرمایند خدا بر اساس قرآن از شما میثاق گرفته و نفس های شما را در رهن قرآن قرار داده تا ببیند چگونه نفستان را با قرآن تربیت می کنید.

وی در تبیین این فراز خطبه ۱۸۳ که می فرماید خدا نور قرآن را تمام و کامل کرده است، ابراز کرد: قرآن هم نور ظاهری دارد و هم نور باطنی و اینگونه نیست که بگوییم نور قرآن امروز به درد نمی خورد.

برای اکمال دین، امامت و قرآن هر دو در کنار هم لازم است

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان افزود: امیرمؤمنان در ادامه می فرماید «أکمل به دینه»؛ خدا دین را به وسیله قرآن کامل کرد. از سوی دیگر قرآن کریم در سوره مائده، امامت را سبب اکمال دین معرفی می کند. این نشان می دهد چنانکه پیامبر(ص) در حدیث ثقلین فرمودند، برای اکمال دین، امامت و قرآن هر دو در کنار هم لازم است.

 حجت الاسلام مشیری خاطرنشان کرد: خدا زمانی پیامبر(ص) را از ما گرفت و قبض روح کرد که پیامبر(ص) تمام احکام قرآن را برای مردم بیان کرده و رسالتش تمام شده بود.

وی اضافه کرد: امیرمؤمنان(ع) در ادامه می فرمایند خدا را آنگونه بزرگ بشمارید که خودش در قرآن توصیف کرده است؛ خداوند هیچ امری از امور دینی را از شما مخفی نکرده که بعدا بگویید اگر می دانستیم رعایت می کردید.

  با تمام وجود در اختیار و متوجه قرآن باشید

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکید امیرمؤمنان علی(ع) برای تمسک به قرآن، گفت: ایشان می فرمایند به ریسمان قرآن چنگ زنید و خود را با قرآن پیوند دهید و مانند کسی که گرفتار شده و در پی نجات است، با تمام وجود در اختیار و متوجه قرآن باشید، از قرآن نصیحت بخواهید و بدان عمل کنید چه به عنوان فرد و چه به عنوان حاکم اسلامی.

حجت الاسلام مشیری یادآور شد: مسؤولان و حاکمان نگاه کنند قرآن چه را حلال و چه را حرام دانسته است؛ همان را رعایت کنند؛ قرآن کریم بسیاری امور را حلال معرفی می کند ولی ما حرام می دانیم و دچار معضل می شویم و به عکس، نسبت به حرام ها بی توجه هستیم.

وی ادامه داد: اگر مبنای مملکت داری را بر این اساس قرار دهیم بهترین منابع را خواهیم داشت؛ وزیر اطلاعات دولت هاشمی می گفت بررسی نهایی ما در وزارت نشان داد اگر بخواهیم بخش عمده آسیب های اجتماعی حل شود باید ازدواج جوانان تسهیل شود در حالی که قرآن از ابتدا می فرماید دغدغه ازدواج دختران و پسران را داشته باشید ولی ما وقتی به بن بست خوردیم و کلی هزینه کردیم تازه متوجه می شویم.

 دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان خاطرنشان کرد: قرآن کریم به وضوح، ملاک های صلاحیت و صدق ادعاهای کاندیداهای انتخابات را معرفی کرده و می فرماید افراد مؤمن و دارای صلاحیت کسانی هستند که اگر مکنت پیدا کنند دغدغه احیا و اقامه نماز، رسیدگی به فقرا و ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر دارند.

وی با بیان این که بیشترین آمار طلاق در جامعه ناشی از عدم رعایت حیا و عفت است نه مشکلات اقتصادی، افزود: سکوت به بهانه های مختلف در برابر منکرات، ما را به اینجا رسانده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 13