اصل نظارت همگانی؛ ضامن اجرای احکام الهی در جامعه

حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید نسبت به گسترش خوبی ها احساس مسؤولیت داشت زیرا اصل نظارت همگانی و ضمانت محکم برای اجرای احکام الهی در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در جلسه تفسیر قرآن کریم در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی اظهار کرد: خداوند از لسان لقمان حکیم به ما موعظه  می کند که با توجه به توحید عبادتی و اطاعتی پرستش غیر خدا شرک جلی و شرک خفی به معنای اطاعت از هوای نفس است.

جهاد کبیر؛ نهی اطاعت مطلق از مشرک و ملحد

وی با اشاره به آیه ۱۵ سوره لقمان «وَإِنْ جَاهَدَاکَ عَلَى أَنْ تُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِی الدُّنْیَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنَابَ إِلَیَّ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» گفت: قرآن درباره اطاعت سه نکته را متذکر می شود؛ اول اطاعت مطلق، بی چون و چرا است که مختص ذات مقدس پروردگار، رسول خدا و اولاامر است، دوم اطاعت نکردن مطلق و سوم اطاعت مشروط است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تبیین کرد: نهی اطاعت مطلق مربوط به کفار، مشرکان، مفسدان، منافقان و ملحدان است که چندی قبل رهبر معظم انقلاب تحت عنوان جهاد کبیر بر آن تأکید کردند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: سوم اطاعت مشروط است که منظور اطاعت از والدین است به شرط این که معصیت الله نباشد یعنی اطاعت از وادین اطاعت از گناه و معصیت و در تضاد با اطاعت خدای متعال است.

مشروط  بودن اطاعت از والدین

وی  متذکر شد: اگر پدر و مادر برای مشرک شدن و جداکردن از خداوند تلاش کردند آن ها پیروی نکنید، انسان موحد حتی از پدر و مادر که خداوند در کنار خودش از احسان به آن ها یاد می کند، در بعد اندیشه ای و فکری با مرز رفتار می کند.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: فرزند در چنین مواقعی در بعد دنیایی آن ها را در زندگی ضمن ادای احترام به پدر و مادر و قطع نکردن احسان، همراهی می کند اما در زندگی فکری، اندیشه ای و دینی در معاشرت با آن ها مرزی قائل است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم تذکر می دهد که بازگشت هم شما و هم والدینی که شما را به شرک دعوت می کنند به سوی من است که در آن جا تابلویی از عملکردتان ترسیم کرده و به همه شماها نشان می دهم.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که توحید، مرزهایش، موحد بودن چه در توحید عبادتی و چه در توحید اطاعتی در فرمان بردن از خدا به هیچ عنوان نمی توان با معصیت خالق، از بک مخلوق اطاعت کنیم حتی اگر پدرو مادر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که هیچ منطق علمی برای شرک به خدا وجود ندارد، متذکر شد:  همه مرزها، احترام به پدر و مادر، مدیر، استاد، کارفرما و مسؤولان بالاتر تعیین شده است و هیچ راهی برای معصیت الله وجود ندارد.

وی در تفسیر آیه ۱۶ «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاهَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» مطرح کرد: لقمان خطاب به فرزندش می گوید: اگر عمل خیر یا شری به اندازه یک خردل انجام دهی، این خردل در جوف یک سنگ سخت، آسمان ها یا در زمین باشد به عبارتی بهتر هر کجا باشد از نظر خداوند دور نمی ماند و آن را ثبت و ضبط می فرماید و به تو نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که این آیه شریفه به معاد اشاره دارد، اظهار کرد: باهمه وجود باید به این جمله «عالم محضر خداست» معتقد باشیم که سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام راحل(ره) در دیدگاه های کلامی، فلسفی، فقهی، حقوقی، حکومتی، سلوک و سیره شخصی ایشان هم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: برای این که معلوم شود هیچ چیزی در محضر او پنهان نیست و او قادر است، فرمود: لطیفُ خبیر که دو صفت ذات حضرت است و با محتوای این آیه همخوانی دارد بنابراین آنچه انجام می شود حاضر کردن آن نزد خدا کاملا قطعی است.

اصل نظارت همگانی

وی با بیان آیه ۱۷ «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاهَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» اظهار کرد: احساس مسؤولیت نسبت به دیگران از وظایف ما است و عباراتی چون «کلاه خود را قاضی کردن» و «عیسی به دین خود، موسی به دین خود» در فرهنگ دینی جایی ندارد و کسی که نسبت به انجام زشتی و پلشتی های اطرافش بی تفاوت باشد و سکوت کند مثل مرده ای در میان زندگان است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: باید نسبت به گسترش خوبی ها احساس مسؤولیت داشت زیرا اصل ضمانت محکم برای اجرای احکام الهی در جامعه، اصل نظارت همگانی انجام معروف ها و ترک از منهیات است.

متفاوت بودن موعظه و امربه معروف

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: افراد در برخی از موارد بین موعظه و امر به معروف تفاوتی قائل نمی شوند، موعظه از ابواب اخلاقی است ولی در امر و نهی کردن، آمر خود را در جایگاه بالاتری می بیند که امر می کند و معنایی متفاوت از موعظه دارد.

وی متذکر شد: هیچ یک از ما حق ندارد به دیگری امر کند همه ما یکسان و هیچ یک بر دیگری تسلط و هیمنه ای ندارد، هیمنه مربوط به خدا و رسولش، قرآن کریم مهمینه است.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حکم غیر الهی هم فسق، هم کفر و هم ظلم می آورد، حکم دادن شأن خداوند و رسول خدا و  قضاوت کردن شأن اوصیای الهی است که در زمان غیبت کبری، حکم فقیه جامع الشرایط  که نیابت از امام زمان(عج) دارد و کسانی ایشان منصوب کنند اجرا می شود.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر آنقدر اهمیت دارد که خداوند به آن را در کنار نماز سفارش کرده است البته امر به معروف و نهی از منکر فقط برای رضای خدا و اجرای امرخدا است و با نیت انتقام جویی و کوچک کردن شخصیت دیگران ارزشی ندارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 10