جدال احسن، روش انبیا در دعوت به راه خدا بوده است

حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه از مجموع آیات قرآن کریم استفاده مى شود که جدال احسن، روش انبیا در دعوت به راه خدا بوده است، گفت: جدال احسن باید آگاهانه باشد؛ زیرا جدل از روى علم به اعتقاد حق منتهى مى شود و جدال بدون علم به اعتقاد باطل مى انجامد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی عصر امروز در سلسله جلسات تفسیر سوره لقمان که در محل ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» گفت: خداوند متعال آنچه که در زمین و آسمان است را به نفع انسانها مسخر کرده است و تسخیر کننده ذات متعال پروردگار است اما این تسخیر برای انسانها و به نفع انسانهاست که انسان از آن بهره برداری کند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال برای انسان ها نعمت های ظاهری و باطنی گسترانده است، اظهار داشت: نعمت های ظاهری مختلف است و این نعمت های ظاهری چیزهایی است که در ظاهر از زیبایی هایی که در عالم به چشم می آید،‌است و آنچه که به چشم نمی آید نعمت های باطنی می‌باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آن چه که در ظاهر و در عالم امکان از زمین و آسمان است نعمت های ظاهری هستند و نعمت های باطنی مثل معرفت الله و معرفت نفس هستند، به حدیث پیامبر گرامی اسلام نسبت به نعمت های ظاهری و باطنی اشاره کرد و افزود: نعمت های ظاهری امکانات عمومی مادی است و نعمت های باطنی آن نعمت هایی است که از عیوب و کاستی هایی که در انسان هست می باشد که خداوند آنها را پوشانده.

وی در ادامه به روایت امام باقر (ع) نسبت به نعمت های ظاهری و باطنی اشاره کرد و افزود: آن چه که از آیات و قرآن به دست می آید این است که نعمت های ظاهری، ظواهر این عالم است و آن چه که نعمت باطنی می‌باشد عشق ورزیدن و محبت به اهل بیت و ائمه (ع) است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه همه نعمت هایی که خداوند به انسانها داده است جزء نعمت های اساسی انسان می باشد، اظهار داشت: این انسان نمک نشناس در مقابل همه نعمت های الهی به ستیز خدا در می آید و کفران نعمت می کند.
جدال احسن، روش انبیا در دعوت به راه خدا بوده است

وی در ادامه با اشاره به آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطَانٍ مَرِیدٍ» به دو نوع جدال در آیات قرآن کریم اشاره کرد و افزود: نوعی جدال جدال احسن و نوع دیگر جدال جدال محکومی است که جدال محکومی بر شناخت معرفتی استوار نیست.
وی با بیان اینکه از مجموع آیات قرآن کریم استفاده مى شود که جدال احسن، روش انبیا علیهم السلام در دعوت به راه خدا بوده است، اظهار داشت: جدال احسن باید آگاهانه باشد؛ زیرا جدل از روى علم، به اعتقاد حق منتهى مى شود و جدال بدون علم، به اعتقاد باطل مى انجامد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه جدالی که نه در آن علم و نه هدایت و نه براهین عقلی دخیل باشد، مبتنی بر براهین و مستندات عقلی نیست و این مذمت شده است به بخشی از انسانها  اشاره کرد و افزود: افرادی هستند که در خداوند و توحید جدل می کنند و جدلشان به غیر علم است و پایه عقلی ندارد و مستند بر هدایت، کتاب و وحی نیست که این سخن و جدل را عقل نمی پذیرد که این جدال غیر احسن است.
یکی از ابزار شناخت خداوند در همه علوم معرفت شناسی است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از ابزار شناخت خداوند در همه علوم معرفت شناسی است، اظهار داشت: خداوند این ابزار معرفتی و شناخت را به همه داده است که به طریقه عقل و وحی باید هدایت شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عقل و وحی یک آهنگ دارند و آن آهنگ هم آهنگ توحیدی است، به فرمایش امام صادق (ع) نسبت به عقل اشاره کرد که می فرمایند: «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان» عقل آن است که به آن خدا عبادت شود وبهشت کسب و تحصیل شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه انسان زرنگ انسانی است که در عالم از همه امکانات در جهت ارتقا و پرورش خود به سوی خداوند بهره ببرد، افزود: عقل در مقابل وحی نیست و عقل و نقل هر دو مورد استناد هستند و عقل در مقابل شرع و وحی قرار نمی گیرد و می توانیم بگوییم عقل و نقل، اما عقل و نقل هر دو در ارتباط با وحی هستند بدین معنا که عقل و نقل و آنچه که رسول گرامی اسلام می فرمایند نقل است و انچه که به عقل مستند می شود هر دو یک آهنگ دارند.
قرآن کریم انسانها را به تدبر و تعقل دعوت کرده است
وی با بیان اینکه عقل آنی را می گوید که شرع بگوید و الا اگر غیر شرع را بگوید هوای نفس است، خاطر نشان کرد: عقل در مقابل نقل است و عقل و نقل آهنگی در ارتباط با وحی و شرع دارند و حجت باطنی عقل است و حجت ظاهری نقل می باشد.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن کریم ما انسانها را به تدبر و تعقل دعوت کرده است، افزود: آن چه که ما انسانها می توانیم خود را به بهشت نزدیک کنیم تعقل و تدبر است.
وی در پایان با بیان اینکه انسان ها دارای سه دسته مومنان، باطل خواهان و افرادی که در حق دچار تزلزل هستند به افرادی که جدال به غیر علم می کنند اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن کریم این گونه افراد را مذمت و تبعیت کننده شیطان می داند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 13