انقلابی بودن از معنویت جدا نیست

arm
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که برخی گمان می کنند که انقلابی بودن با معنوی بودن متفاوت است، از اعتکاف به عنوان زمینه ای برای رشد معنوی، سیاسی، اجتماعی یاد کرد

خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی، امروز در جمع طلاب معتکف حوزه علمیه خراسان، در مسجد گوهرشاد مشهد، تصریح کرد: برخی تصور می کنند انقلابی بودن و معنویت  به یکدیگر ربطی ندارند، در حالیکه بدون یک تحول همه جانبه، امکان حرکت سیاسی، اقتصادی، فردی، اجتماعی نیست و اعتکاف نیز همین زمینه را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه اعتکاف، سبک و روشی برای همه شئون زندگی است، گفت: انسان نمی تواند بدون نقشه زندگی کند و طبق روایت اگر راه راه نشناسد، گام بر نخواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان یادآور شد: در صورتی که معرفت و شناخت نباشد، انسان با وجود حرکت، سرعت و تلاش، هیچ دست آوردی ندارد، بلکه نتیجه ای برخلاف آنچه انتظار داشته به دست می آورد.

وی افزود: این گونه فردی از هدف نهایی که خدا از خلقت در نظر گرفته است، دور و میان او و مقصود، فاصله بیشتری ایجاد می شود‌.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ابراز داشت: اعتکاف  اتاق فکری است که پشتوانه انسان معتکف محسوب می شود.

وی با اشاره به روایت امیر مومنان علی (ع) “تفکرُ ساعهٍ افضل من عباده سبعین سنهٍ/ ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است”، گفت: هر مقدار پشتوانه فکری بیشتر باشد، عبادت ارزشمندتر است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، هدف از اعتکاف را تحول در انسان دانست و آن را دارای سه رکن خواند و ابراز داشت: هر کدام از سه رکن فکر، دل و تزکیه نفس نباشد، ناقص است و تحول کامل و جامع انجام نمی شود.

وی افزود: اتاق فکر، خلوت دل و معرفت و از سویی تزکیه نفس در کنار و هم عرض یکدیگر در انسان معتکف تحولی همه جانبه ایجاد می کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان برای تحول به تحول های عقلانی معرفت قلبی و تزکیه نفس نیاز است، گفت: این سه سرمایه، برای انجام وظیفه هایی که خدا به عهده انسان گذاشته است، انرژی متراکم همه جانبه در انسان ایجاد می کند.

وی اعتکاف در مسجد را آغاز کار دانست و با تاکید بر اینکه این امر معنوی تمام نمی شود، تصریح کرد: انسان معتکف با استفاده از آن دستمایه و سرمایه مسیر خود را با این نیرو طی می کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، به اعتکاف در حوزه انقلابی و حرکت در مسیر سازندگی نظام دینی که رهبری بر آن تاکید دارند، نیز اشاره و خاطر نشان کرد: طلبه می بایست دنبال تحقق بخشیدن منویات ارزنده مقام معظم رهبری باشد که جایگاه اعتکاف می تواند در این مسیر کمک کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان از طلاب معتکف خواست تا برای تحقق آرمان های امام و رهبری به ویژه حوزه انقلابی دعا کنند.

گفتنی است، اعتکاف طلاب حوزه علمیه خراسان و طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی(ص) که از پنجشنبه در مسجد گوهرشاد حرم رضوی آغاز شده، امشب به پایان می رسد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 7