میزان زکات فطره از سوی رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید اعلام شد

در آستانه عید سعید فطر رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید میزان زکات فطره و کفاره را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه عید سعید فطر رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید میزان زکات فطره و کفاره را اعلام کردند.
حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای

بر اساس اعلام دفتر رهبر معظم انقلاب، میزان زکات فطره حداقل هفت هزار تومان تعیین و اعلام شد.
حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی

بر اساس اعلام دفتر این مرجع تقلید میزان کفاره هر مد طعام در سال ۹۵ برای هر نفر ۲ هزار تومان و زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب ۳ کیلو گندم ۶ هزار تومان و سه کیلو برنج حداقل ۱۵ هزار تومان اعلام شد.

حضرت آیت‌الله سیستانی

دفتر آیت‌الله سیستانی میزان زکات فطره را بر مبنای گندم به ازای هر نفر ۵۰۰۰ تومان و بر مبنای برنج سه کیلوگرم برنج، که مبلغ آن به اختلاف قیمت برنج در شهرها، متفاوت است.

همچنین حضرت آیت الله سیستانی کفاره قضای روزه غیر عمد را برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان اعلام کردند.

حضرت آیت الله وحید خراسانی

بر اساس اعلام دفتر وی، میزان کفاره هر مد طعام در سال ۹۵ برای هر نفر ۲ هزار تومان و زکات فطریه امسال بر مبنای قوت غالب ۳ کیلو گندم ۶ هزار تومان و بر اساس برنج متناسب با قیمت برنج در مناطق محاسبه و پرداخت شود.

حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی؛‌ نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه به شرح ذیل است:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع  (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.
حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی

دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی نیز اعلام کرد بر اساس بررسی های انجام شده، دفتر ایشان مبلغ ۶۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸۰۰۰ تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی، مبلغ ۱۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۹۰۰۰۰ تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

 

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی

حجت الاسلام محمد حسین شمس مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی در گفت وگو با رسا گفت: بر اساس نظر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی میزان زکات فطره براساس قوت غالب گندم به مبلغ ۶۰۰۰ تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل ۱۵ هزار تومان می باشد.

وی افزود: البته بهتر است مؤمنان با توجه به تفاوت قیمت ها در مناطق مختلف از قیمت منطقه خود هم جویا شوند و فطریه را بر اساس آن پرداخت کنند.

حجت الاسلام شمس درباره میزان زکات فطره نیز خاطرنشان کرد: میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلو گندم، یا برنج و موارد دیگر که در رساله عملیه ذکر شده است می باشد اما بهتر قوت غالب است که یا عین یا قیمت آن پرداخت شود.

مدیر دفتر این مرجع عالیقدر درباره کفاره روزه بر اساس نظر معظم له گفت: کفاره غیر عمد یک مد طعام (۷۵۰) گرم بر اساس آنچه که از آن زکات فطره پرداخت می شود و مبلغ آن نیز حدود دو هزار تومان است.

حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی

دفتر حضرت آیت الله علوی گرگانی قیمت کفاره غیر عمد برای افرادی که دارای عذر شرعی هستند را احتیاطا مبلغ ۲هزار تومان پول نان برای فقرا اعلام کرد. ضمنا فطریه امسال برای هر نفر از گندم مبلغ شش هزار تومان و از برنج هم به نوع برنج مصرف شده بستگی دارد و خوب است احتیاطا حداقل برای هر نفر هجده هزار تومان در نظر گرفته شود.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی

بر اساس گزارش رسا و بنابر اعلام دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی، میزان کفاره هر مد طعام در سال ۹۵ برای هر نفر ۲ هزار تومان و زکات فطریه امسال بر مبنای قوت غالب هر شهر و به محاسبه خود مردم پرداخت شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 6