نقش عفاف و حجاب در بهداشت معنوی

 mazaheri_sif-ll_144630 حجاب و عفاف تنها یک رفتار نیست، بلکه مجموعه‌ای از رفتارهای مختلف برای آقایان و خانم‌هاست که در بُعد شهوات و هوس‌های جنسی، فرد را دچار هیجانات منفی کرده و در فرد برانگیختگی‌های غیر عادی ایجاد می‌کند.

 حجت‌الاسلام مظاهری سیف، رئیس مؤسسه بهداشت معنوی ، یکی از قلمروهای مهم در عرصه سلامت فردی و اجتماعی را سلامت و بهداشت معنوی دانسته و گفت:‌ سلامت و بهداشت معنوی به این دلیل مهم است که انسان به وسیله آن استعداد‌های روحانی خود را شکوفا و به رشد معنوی می‌رسد.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در عرصه تعریف معانی و مفاهمی علم بهداشت معنوی در چند سال اخیر، ابراز داشت: بهداشت معنوی ابعاد زیادی دارد که بخشی در حوزه رفتارهای افراد است که این رفتارها می‌تواند بهداشت و رفتار خود فرد و اطرافیان آن را مورد تهدید قرار دهد.

رییس مؤسسه بهداشت معنوی به آسیب‌های موجود بر سر راه رشد معنوی اشاره کرد و ادامه داد:‌ هر گونه رفتاری که انسان را از توجهات معنوی دور کرده و نسبت به هوس‌ها و شهوات دچار وضعیت هیجان‌زده و کنترل نشده‌ای کند،‌ این رفتارها، در عرصه سلامت و بهداشت معنوی آسیب‌زاست و سلامت روحانی و معنوی فرد و جامعه را با مشکل ایجاد می‌کند.

وی، عفاف و حجاب را از جمله ارکان بهداشت معنوی دانست و گفت: حجاف و عفاف تنها یک رفتار نیست، مجموعه‌ای از رفتارهای مختلف برای آقایان و خانم‌هاست که در بُعد شهوات و هوس‌های جنسی، فرد را دچار هیجانات منفی کرده و در فرد برانگیختگی‌های غیر عادی ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف با بیان این که از بین رفتن عفاف و حجاب از عوامل مهم آسیب‌زا در حوزه معنوی است، گفت:‌ قلمرو این رفتارها در دین مشخص شده است،‌ بُعد شرعی و اخلاقی، در روابط اجتماعی، عفاف و حجاب و هنجارهای مطلوب را تعریف کرده است.

رییس مؤسسه بهداشت معنوی در ادامه درباره عدم شناخت کامل انسان نسبت به مسائل معنوی و روحانی، گفت:‌ سلامت معنوی در حریم روح معنا می‌یابد و با توجه به این که حوزه روح، حوزه ناشناخته‌ای برای بشریت است، شناخت چندانی در این عرصه نمی‌توان به دست آورد؛ از این رو برای آگاهی نسبت به مسائل معنوی، نیاز زیادی به تعالیم شرعی است.

وی با تأکید بر این که انسان برای شناخت مسائل معنوی باید به منابع الهی که توسط انبیا و اولیای الهی به ما رسیده است،‌ دسترسی داشته باشد،‌ خاطرنشان کرد: آسیب‌ها و عوامل رشد معنوی را باید از منبع علم بالاتر به دست آوریم که از سوی خداوند به انبیای الهی و سپس به ما رسیده است.

حجت الاسلام مظاهری سیف در پایان یادآور شد:‌ باید قلمرو را در اخلاق دینی و وحیانی جستجو کنیم و بر اساس شاخص‌های آن الگوهای عملی و رفتاری را تعیین کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 12