استهزای استدلال ورود زنان به عرصه اقتصادی با کشف حجاب توسط مخبرالسلطنه

سر انگشتان را حنا می بستند و چون پول به خارج نمی رفت وحشگیری بود. حال که مبلغی گزاف به بهای ماتیک می رود نشانه ترقی و تمدن است. و همچنین بگوییم مد هم در صورتی وسیله انتشار ثروت خواهد بود که از متاع داخله باشد نه از جنس خارجه و منحصر به ثروتمندان….

مهدی‌قلی هدایت (ملقب به مخبرالسلطنه) از رجال عصر قاجار و پهلوی، نخست‌وزیر ایران در دوره رضاشاه پهلوی بود.

وی از مخالفان کشف حجاب بود. و استدلال های رضاخان را به استهزا می گرفت.

رضاخان که کشف حجاب را عامل ترقی و پیشرفت کشور می دانست به محمود جم می گوید: «این چادر چاقچورها را چطور می‌شود از بین برد؟! دو سال است که این موضوع فکر مرا بخود مشغول داشته، از وقتی که به ترکیه رفتم و زنهای آنها را دیدم که پیچه و حجاب را دور انداخته و دوش به دوش مردها کارها می‌کنند، دیگر از هر چه زن چادری بود بدم آمده است!»

و در ادامه، برداشت خود را از کشف حجاب ترکیه چنین تحلیل می‌نماید که: «اصلاً چادر و چاقچور، دشمن ترقّی و پیشرفت مردم ماست. درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نشتر زد و از بینش برد!!».

مخبر اسلطنه در کتاب ضمن استهزای این استدلال می گوید: «۱۷ دی روز ورود به صحنه تمدن است. مملکت را آوازه تمدن و ترقی فراگرفته است. مسرورم که می‌بینم خانمها در نتیجه معرفت به وضعیت خود آشنائی یافته‌اند. نصف قوای مملکت بیکار بود و به حساب نمی‌آمد، اینک داخل جماعت شده است. آنان که مشغول خانه داری بودند به عرصه ولنگاری قدم نهادند. در هیچ جای دنیا زن به قدر ایران کار نمی‌کرد و نمی‌کند. در شهرها و قراء زن علاوه بر کارخانه‌داری بزرگترین کمک را به اقتصاد مملکت می‌کند. قالی، گلیم، جاجیم، اغلب از زیر دست زن بیرون می‌آید یا دخترها».

وی همچنین در جای دیگری می گوید: «تکلف در لباس به جایی کشید که عایدات مشروع و حلال هشتاد درصد وفا به ایفای مد نمی کند. لباس صبح، لباس ظهر، لباس عصر، لباس شب، کفش و جوراب و کلاه همرنگ، دامن و….. سابق و سمه می کشیدند. سر انگشتان را حنا می بستند و چون پول به خارج نمی رفت وحشگیری بود. حال که مبلغی گزاف به بهای ماتیک می رود نشانه ی ترقی و تمدن است. و همچنین بگوییم مد هم در صورتی وسیله انتشار ثروت خواهد بود که از متاع داخله باشد نه از جنس خارجه و منحصر به ثروتمندان….






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 18