ضرورت حفظ روحیه تقوا با دوری از گناه بعد از ماه رمضان

%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d8%b1%d9%88%d8%ad%db%8c%d9%87-%d8%aa%d9%82%d9%88%d8%a7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%af%d9%86%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d8%b1%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%86

گروه اندیشه: برای مراقبت از روحیه معنوی کسب شده در ماه رمضان و ادامه آن پس از این ماه، ابتدا باید روحیه تقوا را با دوری از گناه حفظ کرده و در کنار آن انس با قرآن نیز فراموش نشود.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه از خراسان رضوی، ابراز کرد: اگر می‌خواهیم بعد از ماه رمضان حال خوبی داشته و از این حالات معنوی مراقبت کنیم، باید ابتدا روحیه تقوا را با دوری از گناه حفظ کرده و در کنار آن انس با قرآن نیز فراموش نشود.

وی با بیان اینکه قرآن کریم بر روی چهار مسئله کلیدی در ماه مبارک رمضان تأکید کرده است، گفت: موضوع نخست بحث روزه است زیرا فلسفه روزه برای رسیدن به تقواست، یعنی تمام ماه مبارک رمضان انسان مکلف می‌شود که با روزه تمرین تقوا داشته باشد.


استاد حوزه و دانشگاه موضوع کلیدی بعدی در رمضان را تلاوت قرآن و قرآنی‌شدن انسان‌ها دانست و ادامه داد: موضوع سوم در این زمینه توجه جدی به بحث دعا و مناجات در برنامه زندگی است و در نهایت مسئله چهارم که در قرآن به آن اشاره شده، داشتن ارتباط خانوادگی در کنار رسیدگی به جسم و روان است.

همزمانی رسیدگی به خانواده و پرداختن به معنویت در کنار یکدیگر

وی در مورد توجه به ارتباطات خانوادگی و رسیدگی به فرزندان گفت: تحقق این امر بدین شکل است که در کنار خوردن، آشامیدن و رسیدگی به بدن، توجه به امور خانوادگی و فرزندان نیز باید مستمر ادامه داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بیدار ماندن، عبادت کردن و مناجات‌های سحرگاهان ماه رمضان نیز می‌تواند بعد از این ماه ادامه یابد، همچنین خواندن قرآن و استفاده از ادعیه‌های مختلف و پرمحتوا نیز امری است که تداوم آن در طول سال برای حفظ حالات معنوی رمضان امکان‌پذیر است.

فیض‌آبادی اضافه کرد: بحث افطاری دادن هم می‌تواند در قالب خدمت به دیگران در دیگر ماه‌های سال تداوم یابد لذا امکان ادامه و پیگیری این نوع برنامه‌های ماه رمضان در طول سال وجود دارد، زیرا تمرین کامل یک ماهه دوری از انواع خواسته‌ها، خواهش‌های جسمانی و نفسانی در رمضان انسان را پخته می‌کند.

یک ماه تمرین بندگی و ۱۱ ماه زندگی به برکت رمضان

وی گفت: خداوند فرموده که یک ماه تمرین کرده و ۱۱ ماه زندگی کنید، در واقع وقتی تمرین کردن در ماه رمضان تکمیل باشد، دیگر فرد به‌سمت گناه نمی‌رود بنابراین اگر هر فردی بعد از ماه رمضان مرتکب گناه شد، آن تمرین در رمضان کامل نبوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنابراین مهم این است که انسان بعد از ماه مبارک رمضان توجه به همه جنبه‌های مادی و معنوی زندگی اعم از قرائت قرآن، دعا و رسیدگی به امور خانوادگی و فرزندان را در کنار یکدیگر داشته باشد تا رشد کند، همان‌گونه که اشاراتی در آیات قرآن به این نکات وجود دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 14