مسجد تراز اسلامی (۳)

مردم و مسجد

در میان مسلمانان هر فردی که ثروتی داشته و یا علاقه‌مند به انجام کار خیری باشد ، مسجد می‌سازد و یا زمین و خانه‌ای را وقف مسجد می‌کند . تأمین نیازهای مسجد نیز توسط مردم انجام می‌شود و مؤمنان با توجه به اینکه مسجد را متعلق به خودشان می‌دانند به رفع نیازهای مسجد اقدام می‌کنند.

مسولیت مردم در برابر مسجد:

۱)         اهتمام اهالی محل به اقامه نماز جماعت در مسجد

۲)         حضور با بهترین کیفیت (خوش لباس،خوشبو،خوش رو ،منظم و….. (خذوا زینتکم عند کل مسجد)

۳)         حضور به همراه فرزندان و خانواده (خذوا زینتکم عند کل مسجد) و (المال و النبون زینته الحیاه الدنیا)

۴)         همکاری با متولیان و مسولین مسجد در کمکهای مختلف به مسجد مالی ( نقدی و غیر نقدی ) ، فرهنگی و…

۵)         معرفی خیرین به مسولین مسجد

۶)         تشویق دیگران برای حضور در مسجد و فعالیتهای ان

 

مسئولین فرهنگی مسجد

مسجد محل تزکیه و تهذیب روح و روان و پرورش و شکوفایی استعداد های عالی انسانی است و نقش اساسی در حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی دارد. مسجد مرکز ماذونی است که از ماذنه آن باید نام رفیع پروردگار و ندای توحید گوش جان مشتاقان را نوازش دهد تا سیل جوانان و دیگر اقشار امت را به خود جذب نموده و انان را از فر وافتادن در ورطه غفلت حفظ نماید.

ویژگی‌ها ی مسئولین فرهنگی مسجد:

۱-         علم و آگاهی نسبت مسئولیت مهم خود در امور فرهنگی مسجد را داشته باشند

۲-         به آنچه می‌گویند، عمل کنند چرا که درغیراین‌صورت اثربخش نخواهد بود و به‌جای جذب ، دفع می‌کنند. قرآن کریم می فرماید:

«أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ »

آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را فراموش مى‏کنید؟

۳-         در توسعه امور فرهنگی مسجد دارای دغدغه و انگیزه باشند .

۴-         با مسئولین مسجد (اعم از امام جماعت و….) و فرهیختگان  و جوانان مسجد اهل تعامل و همفکری و همکاری باشند

۵-         ترجیحا تسلط بر گویندگی وارتباط موثر با مخاطبین را داشته باشند

۶-         داشتن وسعت نظر وشرح صدر و توان تحمل دیگران

۷-         داشتن روحیه همکاری وجلب مساعدت دیگران ( فعالان محلی را شناسایی و از نفوذ و اعتبار آنها در بهبود فعالیتهای مسجد  بهره گیری شود).

۸-         دارای روحیه مردم ‌داری باشند ( در محدوده‌ی شرع ، خود را در غم و شادی مردم شریک بدانند.(

مصادیق مردم‌ داری:

–          احسان : که زمینه‌ساز محبت و جذب دل‌هاست. «الْإِنْسَانُ‏ عَبْدُ الْإِحْسَانِ»  یعنی انسان بنده‌ی احسان است و «بِالاِحْسانِ تُمْلِکُ الْقُلُوبُ»  با احسان قلب‌ها تسخیر می‌شود.

–          خوش‌رویی و خوش‌خویی : امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:الْبَشَاشَهُ حِبَالَهُ الْمَوَدَّهِ» گشاده‌رویی، دام دوستی است.

–          حلم و بردباری : امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:الْحِلْمُ‏ رَأْسُ‏ الرِّئَاسَهِ» سرآمد ویژگی‌های ریاست، بردباری است.

–          آسان‌گیری : امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:«الْعُسْرُ یُفْسِدُ الْأَخْلَاقَ» سخت‌گیری، اخلاق را تباه می‌کند.

–          رفق و مدارا : امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:« الرِّفْقُ یُیَسِّرُ الصِّعَابَ وَ یُسَهِّلُ‏ شَدِیدَ الْأَسْبَابِ»رفق، دشواری‌ها را آسان می‌کند و سبب‌های سخت را سهل می‌کند.

–          مهرورزی : امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: و «التَّوَدُّدُ نِصْفُ‏ الْعَقْلِ» .

–          امانت‌داری : باید توجه داشت که وقت مردم امانت است و باید در حفظ این امانت کوشا بود.

–          گذشت و نادیده‌گرفتن لغزش‌ها : یعنی خود را به بی‌خبری زدن. اگر این ویژگی اخلاقی به‌جا و به‌موقع به‌کار گرفته شود، طرف مقابل را در حوزه‌ی جاذبه‌ی محبت و بزرگواری انسان قرار می‌دهد.

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند:صَلَاحُ‏ حَالِ‏ التَّعَایُشِ‏ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِکْیَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَهٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ»

صلاح زندگی با مردم همچون پیمانه‌ی پری است که دوسوم آن فهم و آگاهی و یک‌سوم آن چشم‌پوشی است.

مسئولیتها :

۱-       برگزاری برنامه های جذاب و مناسب با ساختار مسجد:

الف : راه اندازی کلاسهای مشاوره ، معرفتی ، پرسش و پاسخ و…

ب :  اردوهای یک روزه یا چند روزه با هزینه شرکت کنندگان و یا کمک خیرین

ج : برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری

د : ایجاد فضایی برای مشاوره های خانوادگی ، تربیتی ، اقتصادی ، اجتماعی ، حقوقی ، و اداری ، تحصیلی و …. در مسجد برای رفع حوائج مردم

ه :  راه اندازی صندوق قرض الحسنه

و :  کمک به نیازمندان

ز :  ارشاد و راهنمایی گرفت






نظرات بسته هستند