شتاب بخشی به تحول با نگاه جهانی ضرورت امروز حوزه است

 حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی
مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: رهنمودهای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در طول تاریخ بی‌نظیر بوده و دستاویز محکمی برای استمرار حرکت انقلاب و ایجاد تحول در حوزه‌های علمیه است.

خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدرسه علمیه امام صادق علیه‌السلام (مشیر التجار) بردسکن ضمن تبریک ایام دهه کرامت، با اشاره به آیه ۳۰ سوره فصلت «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ» عنوان کرد: مأموریت ما مأموریت سنگینی است و برای رسیدن به اهدافمان باید پایمردی و استقامت بورزیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که در زمانه کنونی راه دیگری جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد، تصریح کرد: زمانی می‌توان به تحقق اهداف امیدوار بود که بتوانیم جریان مقاومت و ایستادگی را به بهترین شکل سازماندهی و عملیاتی کنیم، در واقع اگر می‌خواهیم فضیلت‌ها را در جامعه محقق کنیم و رذیلت‌ها را از بین ببریم، باید فرهنگ مقاومت را گسترش دهیم.

وی، رسالت روحانیت را حرکت در مسیر انبیاء توصیف کرد و افزود: اهداف انبیاء اهداف بزرگ، جامع و شاملی بود، هم‌چون توحید و عدالت‌گستری و اگر روحانیت خود را دنباله‌رو مسیر الهی ایشان می‌داند، باید برنامه‌هایی برای تحول جامعه بین‌المللی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این‌که جبهه باطل به دنبال این است که از بی‌عدالتی، گمراهی و جهالتی که خود گسترش دهنده آن است، حداکثر نفع را ببرد، ابراز داشت: علاوه بر تقویت کرامت‌های انسانی، وظیفه دیگر روحانیت، مقابله با هر آن‌چه که نماد کفر و شرک و ظلمت و نفاق است، می‌باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه علمیه انقلابی و تغییرات جامعه اسلامی در سال‌های اخیر، تصریح کرد: جامعه و انسان‌ها امروز بسیار پیچیده‌تر از گذشته هستند و در این شرایط وظیفه حوزه علمیه برای انقلابی ماندن خود و انقلابی نگه داشتن جامعه سنگین‌تر شده است و هیچ غفلتی نباید در این شرایط صورت پذیرد.

وی، استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را بهترین الگو برای ایجاد تحول و بهترین مسیر برای تحقق حوزه انقلابی برشمرد و افزود: روحانیتی که می‌خواهد رسالت پیامب(ص) را بر دوش بکشد باید به نائب امام زمان(عج)اقتدا کند.

علم و اخلاق؛ دو بال برای پرواز به سمت تحول

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی بیان داشت: علم و اخلاق دو بال روحانیت برای حرکت به سمت حوزه علمیه انقلابی و تحول در حوزه است.

وی بر ضرورت پرداختن به علوم نافع، کارآمد و پاسخگو تأکید کرد و گفت: بسیاری از انسان‌های آزادی‌خواه جهان به انقلاب اسلامی ایران دل بسته‌اند و انتظار دارند روحانیت به عنوان جلودار این انقلاب، پاسخگوی شبهات و سؤالات مطرح شده در رسانه‌های بین‌المللی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی ابراز داشت: نمی‌توان با علم لاینفع پاسخگوی نیازهای جامعه بود و کسی را هدایت کرد و انحرافات دینی و مذهبی را شناخت و در مقابل آن‌ها ایستاد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، ویژگی‌های علمی قرآن و سیره اخلاقی نبی مکرم اسلام(ص) را مکمل یکدیگر دانست و بیان داشت: علم بدون اخلاق و اخلاق بدون علم، کامل نخواهد بود و همراهی این دو می‌تواند اثرگذاری تمام را داشته باشد.

وی با اشاره به روایت «اِنِّی بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَکارِمُ الاَخلاق» و آیه «فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ…» (آل عمران/ ۱۵۹) عنوان کرد: محوری که انسان‌ها با نیروی آن جذب دین می‌شوند، اخلاق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی خاطرنشان کرد: اخلاق قبض و بسط دارد؛ گاهی باید با لبخند و چهره گشاده مخاطب را تحت تأثیر قرار داد و گاهی باید رو ترش کرد؛ باید هر کدام از این دو را در جای خود بکار برد.

مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: درب خانه پیامبر(ص) و آغوش ایشان برای هدایت انسان‌ها به سوی حق باز بود و نه برای رفاقت؛ با جاسوس و ضدانقلاب نباید با روی خوش و گشاده برخورد کرد.

وی، لازمه طبابت روان، اندیشه و روح و قلب انسان را کسب اطلاع و آگاهی و درک کافی از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های انسانی دانست و تصریح کرد: باید درد و درمان مخاطب را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم مبلّغ، مدرّس، مفسّر و یا مبیّن احکام دین باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به آیه شریفه «… مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما اَحیا النَّاسَ جمیعاً …» (مائده/۳۲) گفت: احیاگری جزو رسالت‌های لاینفک علمای دینی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین با اشاره به ظرفیت استثنایی به وجود آمده برای حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی ایران، رهنمودهای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب را دستاویز محکمی برای استمرار حرکت انقلاب و ایجاد تحول در حوزه‌های علمیه معرفی کرد و گفت: رهنمودهای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است.

وی، سال جاری را سال مدرسه سازی دانست و اظهار امیدواری کرد: به کمک خیّرین، آحاد مردم و همت مسئولین حوزوی، مشکل وجود فضاهای آموزشی کافی و با کیفیت مطلوب را در سطح سه استان خراسان حل نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، استعدادهای موجود در حوزه را ستود و اذعان کرد: اصلی‌ترین عنصر تحول در نگاه رهبر معظم انقلاب نیروی انسانی است و حوزه‌های علمیه باید نیروهای انسانی درخور و شایسته‌ای تحویل جامعه دهند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان از اجرای نظام جامع پذیرشی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و معیشتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تأکید کرد: یک نظام جامع و کارآمد آموزشی، باید همه‌جانبه و دارای خروجیِ پاسخگو و توانمند باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 6