پای رئیس جمهور مصر به جنجال نماز جمعه کشیده شد

شیخ الازهر و السیسی

پس از دیدار السیسی با شیخ الازهر، برخی شخصیت ها و رسانه های مصری آن را بدون ارتباط با بحث یکسان سازی خطبه های نماز جمعه و اختلاف نظر میان الازهر و اوقاف ندانستند.خبرگزاری حوزه، چندی پیش تصمیم وزارت اوقاف مصر مبنی بر یکسان سازی خطبه های نماز جمعه مصر و ارائه خطبه مکتوب به ائمه جمعه، جنجالی را در مصر ایجاد کرد که یک طرف آن ائمه جمعه مصر هستند که اکثریت آنها از علما و فارغ التحصیلان الازهر می باشند و طرف دیگر آن نیز وزیر اوقاف قرار دارد و هر کدام نیز ادله خود را در این زمینه مطرح کردند.

نظر الازهر و اوقاف درباره یکسان سازی خطبه نماز جمعه

در این میان وزیر اوقاف این طرح را موجب ساماندهی و نظم بخشیدن به نماز جمعه دانست و گفت: نماز جمعه یک واجب فردی نیست و باید ساماندهی شود و افزود: با این طرح راه بر خطبه های افراطی و نامناسب و ائمه جمعه دارای اندیشه های افراطی بسته می شود و در عین حال از طولانی شدن خطبه ها نیز جلوگیری می شود، اما از سوی دیگر علمای الازهر و ائمه جمعه این طرح را اهانت آمیز دانستند و گفتند خطبه ها باید متناسب با مردم و شرایط هر منطقه توسط امام جمعه انتخاب و تنظیم شود و سنت متشرعه نیز بر این بوده که ائمه جمعه خطبه ها را به صورت بداهه بیان کرده اند.

وزیر اوقاف مصر همچنین گفته بود اگر شیخ الازهر با این طرح مخالفت کند، ما نظر او را می پذیریم و این  طرح را منتفی اعلام می کنیم، اما هنگامی که هیئت علمای بزرگ الازهر در هفته گذشته به ریاست شیخ الازهر تشکیل جلسه داد و به اتفاق آراء با این طرح مخالفت کرد، باز هم اصرار وزارت اوقاف بر لزوم اجرای این طرح ادامه یافت.

دیدار شیخ الازهر با رئیس جمهور مصر

اما در تازه ترین اتفاق در این زمینه رسانه های مصر از دیدار روز گذشته السیسی رئیس جمهور مصر با احمد الطیب خبر دادند و سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر گفت: در این دیدار درباره تلاش های الازهر برای اصلاح و تصحیح مفاهیم اشتباه اسلامی و معرفی اسلام صحیح بحث و گفتگو شد و شیخ الازهر گزارشی از سفرهای خارجی خود به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی ارائه کرد.

احمد الطیب همچنین از تلاش الازهر برای ارتقاء سطح وعاظ و سخنرانان و ائمه جماعت مصر و آشناسازی آنها با شرایط و مسائل روز و بازگشایی قریب الوقوع مرکز الکترونیک فتواهای الازهر خبر داد و گفت: این مرکز، فتواهای جهان اسلام را رصد کرده و از طریق اینترنت با اندیشه ها و فتواهای افراطی مبارزه خواهد کرد.

گفتگوی الازهر و اوقاف از سر گرفته شد

اما پس از این دیدار السیسی با شیخ الازهر گمانه زنی ها درباره آن آغاز شد و برخی شخصیت ها و رسانه های مصری آن را بدون ارتباط با بحث یکسان سازی خطبه های نماز جمعه و اختلاف نظر میان الازهر و اوقاف ندانستند. این گمانه زنی ها زمانی تقویت شد که احمد الطیب بلافاصله پس از این دیدار وزیر اوقاف را به نشستی فوری در الازهر فراخواند برخی منابع الازهر نیز اعلام کردند این دیدار برای بررسی بحث یکسان سازی خطبه نماز جمعه صورت می گیرد.

عضو مرکز تحقیقات اسلامی: همه نهادهای دینی باید زیر نظر الازهر باشند

دکتر محمد شحات الجندی عضو مرکز تحقیقات اسلامی الازهر در این زمینه گفت: دیدار رئیس جمهور با شیخ الازهر تاثیر زیادی در برطرف شدن اختلافات موجود میان الازهر و اوقاف درباره یکسان سازی خطبه ها خواهد داشت و باعث می شود گفتگوی میان طرفین در این زمینه ادامه یابد.

وی افزود: این دیدار تاکیدی مجدد بر اهمیت نقش و جایگاه الازهر در مسیر اصلاح گفتمان دینی است و اینکه تمام نهادهای دینی مصر باید زیر نظر الازهر فعالیت کنند.

الجندی گفت: به خاطر به تاخیر افتادن پروژه اصلاح گفتمان دینی در مصر، تمام انتقادها متوجه الازهر است و از این رو اختلاف نظر ها و موانعی که بر سر راه الازهر وجود دارد باید از بین برود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 2 =