هجرت راهبردی کلان در اندیشه اسلامی است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور هجرت را یک راهبرد کلان در اندیشه اسلامی ذکر و تصریح کرد: هرگاه متوجه شدید که در چارچوبی محصورید و می‌توانید پیامی را با کوچ و هجرت به بیرون از آن چارچوب ترویج دهید، درنگ نکنید.

خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه امروز در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت را تبریک گفت و اظهار داشت: مهاجرت یک تاکتیک نبوده بلکه بالاتر از تاکتیک در تاریخ اسلام بوده؛ مقوله هجرت یک راهبرد بسیار خوب و کلان در اندیشه اسلامی است.

آیت الله اعرافی با بیان این که  طبق آیات و روایات پایه ریزی ارکان اسلام با هجرت گره خورده است، ابراز داشت: کاربرد واژه هجرت در قرآن کریم و هجرت بزرگ به حبشه، مدینه و هجرت‌های دیگری که در همان دهه نخست و دوم اسلام در تاریخ ثبت و ضبط شده است، بنابراین کوچ و هجرت یک اصل بنیادی در اندیشه اسلامی و قرانی و در تاریخ اسلام است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که قرآن برای این که جامعه اسلامی در یک حصار محبوس نشود مسیر را مشخص کرد، افزود: قرآ  راه را نشان داد که از این اصل عقلایی یعنی محصور نبودن در یک چهاردیواری، استفاده شود، بنابراین هرگاه متوجه شدید که در چارچوبی محصورید و می‌توانید که پیامی را با کوچ و هجرت به بیرون از آن چارچوب ترویج دهید، درنگ نکنید.

هجرت بر اثر محصور و محدود بودن جامعه اسلامی یا پیش زمینه ای برای انتقال اسلام به مرحله جدید

آیت الله اعرافی تصریح کرد: گاهی است که هجرت بر اثر محصور و محدود بودن جامعه اسلامی است و این هجرت بر اساس ناچاری است که در این صورت پیامبر اسلام برای خروج  از این  چهار چوب تنگ و خفگان هجرت را مهندسی و طراحی می‌کردند و مهاجران بزرگ را به حبشه می‌فرستادند که اگر حرکت از مکه از بین رفت کسانی این ندا را در بیرون مرزهای جزیره‌العرب برساند.

وی اضافه کرد: گاهی هم زمینه ای فراهم می‌شود که این پیام به بیرون از این مرزها فرستاده شود یا زمینه ای جدیدی پیدا شده که می‌شود اسلام وارد مرحله جدیدی شود مانند هجرت پیامبر که از این نوع  بود؛ بنابراین هجرت برای برون رفت از بن‌بست‌ها و حصارها و توسعه مرزهای فکری و معرفتی و گسترش قلمروی آرمان‌های بزرگ است.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: هجرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و همه امام‌زادگان بزرگ در همه نقاط جهان یک سلسله هجرت‌های است که هر کدام در جای خودش یا موجب شد که بن‌بست‌ها را باز کند یا قلمرو اندیشه الهی و اسلامی را توسعه داد و راهی برای نجات پیروان اهل بیت(ع) بود.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: در کنار این سلسله هجرت‌ها، هجرت‌های که در تطور تاریخی حوزه های علمیه رخ داده مانند هجرت اشعری‌ها به قم که پایه‌گذار قم کهن حوزه دیر پای قم در قرن اول است.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: پیشنهادم به برخی از مسؤولان در حوزه این بود که منظومه ای از پایان نامه در زمینه هجرت طراحی کنند برای اینکه مجموعه کوچ‌های آسمانی و هجرت‌های آرمانی در بخش امام‌زادگان و در بخش حوزه ای به معنای خاص از سوی علما و بزرگان تدوین شود، ‌امیدوارم که به این موضوع رسیدگی کنند.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: هجرت امام رضا‌(ع) در ابتدا تحمیلی بود مامون با نقشه و توطئه قصد داشت میان خاندان اهل بیت‌(ع) با خلافت عباسیان ارتباط ایجاد کند، اما حضرت این نقشه را خنثی و این تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کردند و ما هنوز از اثرهای این تدبیر بهره مند می شویم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که فعالیت هایی که برای بزرگداشت دهه کرامت انجام می شود تلاشی برای بازخوانی این دستاورد بزرگ اسلام است، ادامه داد: درس هایی که در تاریخ هجرت امام رضا‌(ع) و حضرت معصومه‌(س) وجود دارد این است که اندیشه اهل بیت‌(ع) که در دوران باقرین و صادقین به اوج خود رسیده بود در سراسر جهان اسلام منتشر شد.

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: ما در عصر انقلاب اسلامی باید این درس را از امام رضا بگیریم که در فضای آشکار و فضای مجازی مهاجرت های راهبردی طراحی کنیم و شیوه های نوین را به کار بگیریم برای اینکه این ذخایر تاریخی اندیشه الهی و اهل بیت(ع) در حداکثر امکان در جهان نشر بیابد.

مدیر حوزه های علمیه با اظهار امیدواری گفت: انتشار دانشنامه امام رضا‌(ع) ارمغان خوبی برای مراکز علمی و حوزوی در داخل و خارج کشور و این راه الگویی برای تدوین دانشنامه های دیگر در حوزه های معرفتی مرتبط با سیره اهل بیت‌(ع) باشد.

وی با بیان این که باید جذابیت آثار دینی برای مخاطبان داخلی و بین المللی زیاد شود که در این مسیر بهره‌مندی از عنصر هنر و وسایل ارتباط جمعی نوین لازم است: افزود: تولید کتاب و نرم افزارهای جذاب برای جوانان در ایران و جهان باید همواره مورد توجه باشد تا از این راه، جوانان به سمت معارف اهل بیت(ع) کشانده  شوند و اخلاق و معنویت در جامعه گسترش یابد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 5 =