قدرت علمی روحانیت شیعه در حال کمرنگ شدن است

آیت‌الله مروی با بیان این‌که مسئولیت بزرگ و سنگین تربیت نسل امروز بر عهده ائمه جماعت است، اظهار داشت: امام جماعت به دلیل ارتباط مستمر با نمازگزاران، بهترین فرد برای بیان آموزش‌های تربیتی محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیش از ظهر امروز حرم مطهر رضوی میزبان ائمه جماعت مساجد مشهد در قالب همایش فصلی بود. در این همایش که هم‌زمان با فرا رسیدن روز جهانی مسجد برگزار شد، آیت‌الله جواد مروی به ذکر چند نکته از رسالت روحانیت پرداخت و در ابتدا گفت: رسالت حوزه علمیه شناخت، تبیین و ترویج دین اسلام و مذهب اهل بیت(ع) است.

وی افزود: این رسالت را در طول تاریخ حوزه‌های علمیه به دوش کشیده‌اند و با تمام تنگناها و سختی‌ها به خوبی از عهده آن تا کنون برآمده‌اند. به گونه‌ای که تعداد عظیمی در حال حاضر با فکر شیعه همسو شده‌اند. این فراگیری مدیون و مرهون تلاش‌های بزرگ روحانیت شیعه و حوزه‌های علمیه بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که توفیقات به دست آمده را تنها می‌توان میان شیعه دید نه مذاهب دیگر، اظهار داشت: برای این‌که بتوانیم با همین سرعت به پیش برویم باید توجه کنیم در کجای تاریخ و چگونه قرار گرفته‌ایم تا دریابیم چگونه این رسالت بزرگ را ادا کنیم و به سرانجام رسانیم. در این راه باید نگاه به گذشته داشته باشیم و از آن درس بگیریم و همچنین بدانیم رسالت ما چیست.

این عضو جامعه مدرسین در ادامه به ذکر پنج نکته پرداخت و گفت: اگر اندیشمندان حوزوی توانستند رسالت خود را به خوبی انجام دهند به دلیل قدرت علمی روحانیت شیعه است. این نکته مهم را نباید در گرفتاری‌ها اجتماعی و مشکلات خود از یاد ببریم. متأسفانه می‌بینیم که آن قدرت علمی در حال کمرنگ شدن است.

آیت‌الله مروی در تبیین نکته دوم تصریح کرد: روحانیت حافظ ارزش‌های دینی و اسلامی است اما اگر می‌خواهیم اینگونه باشیم باید خودمان به ارزش‌ها دینی عمل کنیم. علماء گذشته به دلیل اینکه عامل بودند نماد ارزش‌های دینی محسوب می‌شدند. اگر عامل به ارزش‌ها باشیم حافظ ارزش‌ها نیز خواهیم بود.

وی افزود: نکته سوم این است که مسئولیت بزرگ و سنگین تربیت نسل امروز بر عهده ائمه جماعت است. امام جماعت به دلیل ارتباط مستمر با نمازگزاران بهترین فرد برای بیان آموزش‌های تربیتی محسوب می‌شود. امام جماعت این قدرت را دارد که نمازگزاران را نسبت به شبهه‌ها واکسینه کند و با برگزاری سلسله جلسات و سخنرانی‌های اعتقادی، اخلاقی و سیاسی مردم را هدایت نماید. یکی از کتاب‌هایی که بسیار خوب است به مردم معرفی کنند نهج‌البلاغه است که متأسفانه کمرنگ شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که کیفیت مدیریت بر مردم و مسجد مهم است، گفت: امام جماعت گاهی در مدیریت مسجد و نمازگزاران مشکل دارد و نمی‌تواند به خوبی مدیریت کند، گاهی افراط می‌کند و حتی به پرده‌های مسجد هم کار دارد و گاهی فقط نماز می‌خواند و به سرعت به منزل بازمی‌گردد. در این راستا بسیار مفید است که حتی کارگاه‌های آموزش برای ائمه جماعت برگزار شود.

وی ورود ائمه جماعت را به مباحث انقلاب اسلامی ضروری دانست و افزود: انقلاب اسلامی که اکنون به تمام جهان صادر شده است با روحانیت به پیروزی رسیده است بنابر این برای بقای آن نیز روحانیت باید تلاش مضاعفی کند و دفاع مستدل و عقلانی از انقلاب انجام دهد. این وظیفه تک‌تک روحانیت است که نباید از این وظیفه مهم رویگردان باشند.

لازم به ذکر است پیش از سخنرانی آیت‌الله مروی، حجت‌الاسلام محمد وفایی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ضمن خوش‌آمدگویی به وی، به ذکر چند نکته به ائمه جماعت مساجد پرداخت. همچنین به مناسبت ایام ورود آزادگان ۸سال جنگ تحمیلی به ایران حجت الاسلام کمیلی، آزاده سرافراز، چند خاطره و توصیه کوتاه بیان نمود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 7