انتظارات رهبر انقلاب سرلوحه حرکت حوزه های علمیه باشد/ کاهش سنوات تحصیل؛ مقدمه ایجاد تحول علمی در حوزه

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر کوتاه سازی مدت تحصیل طلاب گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید بر این دارند تا طلاب ۱۲ ساله مجتهد شوند در صورتی که با شرایط کنونی سالها این مسیر به طول می انجامد که دیگر فرصتی برای استفاده از خروجی علمی، آموزشی و پژوهشی باقی نمی ماند از این رو تلاشمان بر مراعات این جریان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی محققی، مدیر عامل خبرگزاری رسا با حجت الاسلام و المسین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان دیدار و گفت وگو کرد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام محمد جواد علیپور، مسؤول خبرگزاری رسا در خراسان با بیان این که آغاز فعالیت خبرگزاری رسا در قالب پایگاه اطلاع رسانی از سال ۸۲ صورت گرفت و سال ۸۶ به خبرگزاری تغییر پیدا کرد، گفت: آغاز فعالیت خبری خراسان رضوی با ده خبر در ماه بود که تا چندین ماه گذشته به بیش از ۸۰۰ خبر رسید و این روند می توانست همچنان پیشرفت کند چرا که ظرفیت خبری حوزه علمیه خراسان بیش از اینها است.

تولید بیش از ۸۰ هزار خبر فارسی در سال ۹۴ توسط خبرگزاری رسا

در ادامه حجت الاسلام مهدی محققی، مدیر عامل خبرگزاری رسا به ارائه گزارش از عملکرد این رسانه پرداخت و فعالیت آن را در سه محور پیگیری مطالبات رهبری از حوزه، همسویی حوزه و حاکمیت در راستای جلوگیری از سکولار شدن آن و تربیت طلاب رسانه ای عنوان و تصریح کرد: فعالیت خبرگزاری در سال ۸۲ به صورت خودجوش آغاز شد و پس از آن با حمایت مراجع، عاظم و علما در مسیر اصلی خود قرار گرفت.

وی ادامه داد: عمده همکاران خبرگزاری رسا را طلاب تشکیل می دهند و این رسانه در قالب فارسی، عربی، انگلیسی و اردو فعالیت می کند که سال ۹۴ در واحد فارسی آن بالغ بر ۸۰ هزار خبر تولید شده و از میان ۳۴ خبرگزاری مجوز رسمی، رتبه نهم و رتبه دهم را در دو سال متمادی کسب کرده است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان این که رابطین خبری ما  در کشور های عربی نسبت به ارسال اخبار مراکز اسلامی اقدام می کنند که در برخی مراکز چون عراق تحریریه خبری نیز تشکیل داده ایم، خاطر نشان کرد: میانگین تولید خبر هر یک از کشور های عربی حدود ۳۰۰۰ خبر بوده است.

حجت الاسلام محققی با بیان این که بیش از دو سال است که خبرگزاری رسا از خبرگزاری به موسسه اطلاع رسانی ارتقا یافته است، تاکید کرد: یکی از مهمترین محورهای حوزه پیگیری مطالبات رهبری است که برخی از آن نیازمند ظرفیت های مستقلی هستند تا بتواند به جریان سازی و گفتمان سازی اشتغال پیدا کند.

پوشش بیش از ۶۰۰ جلسه درس خارج و ۲۳ کرسی فقه حکومتی  از سوی خبرگزاری رسا در سال ۹۴

وی به پایگاه اطلاع رسانی وسائل در راستای جریان سازی با ۹ سرویس خبری اشاره و بیان کرد: این پایگاه سال گذشته بیش از ۲۳ کرسی درس خارج فقه حکومتی در حوزه علمیه قم، مشهد و اهواز را شناسایی و دروس آن را بر روی این پایگاه اطلاع رسانی بارگذاری کرد که از همین دریچه برای اولین بار تقریر نویسی دروس خارج فقه به صورت خبر ابداع شد که شیوه به روز و نوینی در زمینه خبر محسوب می شود.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با اشاره به پوشش بیش از ۶۰۰ جلسه درس خارج و جریانسازی موفق این رسانه گفت:  اولین درس خارج مربوط به معاملات فقهی است که مباحث اجتماعی در آن پر رنگ تر مطرح می شود؛ دیگری درس خارج اعاظم با تحصیلات آکادمیک دانشگاهی است که اساتید نظریات علوم انسانی دانشگاهی را در آن به فقه عرضه کرده و فقه سیاسی مهمترین آنهاست زیرا که مبانی مشروعیت حکومت و شیوه حکومت داری را بر اساس نظریات دانشگاهی بررسی می کند.

حجت الاسلام محققی افزود:  سومین نوع درس خارج که مورد تاکید اساتید قرار دارد  این است که چون موضوع فقه حکومتی افعال حاکمیت است باید در عرصه های گوناگون پس از ارتباط با مسؤولان مختلف، آنان مسائل فقهی مبتلابه خود را توسط طلاب همان عرصه که فراز و نشیب آن را دیده اند بررسی و تبیین کرده و منابع آن شناسایی می کنند که به صورت جزوه در اختیار اساتید درس خارج قرار می گیرد.

وی در پایان سایت اسوگی و پایگاه صهیون پژوهی تیه را از دیگر پایگاه های اطلاع رسانی مرتبط با خبرگزاری عنوان و تصریح کرد: سایت اسوگی به سبک زندگی اسلامی در مدیریت شهری می پردازد، همراه با آن فعالیت پایگاه صهیون پژوهی تیه متمرکز بر دشمن شناسی است.

مطالبه امروز مرکز مدیریت از خبرگزاری رسا نگاه جامع بر فعالیت های حوزه است

حجت الاسلام علی روشندل، مسؤول روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، با بیان این که همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با خبرگزاری رسا سابقه دیرینه ای دارد چرا که کار حوزویش مطلوب بوده و هست، یادآور شد:  آنچه که امروز از خبرگزاری رسا با فعالیت موفق حوزوی انتظار می رود این است که نسبت به موقعیت های حوزه اشراف خوبی داشته و با نگاه جامعی به پوشش فعالیت های حوزه بپردازد.

انتظارات مقام معظم رهبری از حوزه سرلوحه حرکت حوزه های علمیه باشد

حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در ادامه با بیان این که انتظارات مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه باید سرلوحه حرکتمان قرار بگیرد، گفت: پس از حضرت امام خمینی(ره) کسی را ندیدم که هویت و فعالیت های بایسته حوزه را همچون مقام معظم رهبری شناخته و تبیین کنند چرا که انتظارات مقام معظم رهبری از حوزه همان مطالباتی است که حوزه از دین مکاتبه می کند.

وی با بیان این که ایشان به شایستگی مسائل حوزه را دنبال کرده و حوزه های علمیه امروز مرهون رهنمود های ایشان هستند، تاکید کرد: می طلبد تا بر حسب انتظارات به حق ایشان از حوزه ها کار و فعالیت صورت بگیرد زیرا که در خصوص انتظارات و مطالبات رهبری هر چه بیشتر کار کرده و الزمات را به صحنه بیاوریم،  توانسته ایم به شکوفایی بیش از پیش حوزه ها بپردازیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که باید سرلوحه حرکتمان را هدایت های امام خمینی(ره) و در ادامه آن رهنمود های رهبری قرار دهیم، بیان کرد: علمای بزرگی از پیش از انقلاب داشته ایم که زحمات زیادی را متحمل شده و حوزه های علمیه تا ابد مرهون زحماتشان هستند؛ در حوزه هویت شناسی، برنامه ریزی و مدیریت باید گفت حرکت تحولی و اتفاق مبارکی پیش آمده که همه در برابر آن مسؤول و موظفیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان این که با صرف نظر از اجزای حوزه در هر شرایطی باید تمرکزمان بر تحقق اهداف بنیادین متمرکز باشد تا انتظارات و مطالبات رهبری برآورده شود، گفت:  بدون شک انتظارات و مطالبات رهبری تنها محدود به مدیریت نمی شود و همه باید برای تکمیل پازل وارد میدان عمل شوند.

به دنبال نظام سازی و تدوین برنامه جامع در حوزه هستیم

وی با بیان این که برنامه جامع نظام آموزشی، پژوهشی، تهذیبی و اخلاقی را تعریف کرده و امروز به دنبال نظام سازی هستیم، خاطر نشان کرد: به نظر با این نظام سازی بخشی از انتظارات رهبری را برآورده کرده ایم.

کاهش سنوات تحصیل؛ مقدمه ایجاد تحول علمی در حوزه ها

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر کوتاه سازی مدت تحصیل طلاب اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید بر این دارند تا طلاب ۱۲ ساله مجتهد شوند در صورتی که با شرایط کنونی سالها این مسیر به طول می انجامد که دیگر فرصتی برای استفاده از خروجی علمی، آموزشی و پژوهشی باقی نمی ماند و به همین سبب ایشان نسبت به کوتاه سازی مدت تحصیل تاکید زیادی دارند که در سطوح چهارگانه تلاشمان بر مراعات این جریان است.

حجت الاسلام و المسلمین مصباح عاملی افزود: البته هدفمان سطحی نگری نبوده و نیست بلکه با کار کارشناسی عبارات زائد و کهنه حذف می شوند و اینگونه مکاسب با آن همه عبارات سنگین که بالغ بر پنج سال زمان می برد، دیگر حدود دو سال به اتمام می رسد چرا که مشکل اصلی فهم محتوا با عبارات سنگین و دشوار است.

وی با بیان این که با اجرایی کردن مطالبه رهبری در این خصوص امکان تحول جامع علمی فراهم می شود، اذعان کرد: اینگونه می شوند عالم جوان مجتهد نظریه پرداز تربیت کرد اما به لحاظ ساختاری و محتوایی باید تغییرات بنیادی و اساسی شکل بگیرد تا بتوانند پاسخگوی نیازهای روز جوامع باشند؛ بنابراین باید انتظارات رهبری را به صورت صریح، شفاف و روان بازخوانی و طوری بیان کنیم که تحول اندیشه در حوزه ایجاد شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 16