خصیصه های ادب اسلامی از منظر آیات و روایات قرآنی

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان راستگویی، پرهیز از دروغ، خوب سخن گفتن در راه رضای خداوند متعال را از برخی از خصیصه های ادب دانست و به تبیین آن از منظر آیات و روایات پرداخت.

خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد هادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان شب گذشته در مسجد حضرت زینب(س) به روایتی از امام جواد(ع) درباره ادب اشاره کرد و گفت: بدون شک خوب سخن گفتن آن زمانی نشانه و نمادی از ادب است که در راستای رضایت پرودگار عالم باشد والا خوب سخن گفتن به تنهایی ملاک و معیار ادب نیست.

وی ادامه داد: باید انسان های پست و خوار را از نحوه بیانشان شناخت و طبق سفارش امیرمؤمنان(ع) باید با تجمیع خصلت های خیر در وجود خودمان، از صفات ناشایست فاصله بگیریم.

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان با بیان این که هر کس ادب ندارد، عقل و دین نیز ندارد، تصریح کرد: بنابراین شرط لازم برای مؤمن شدن مؤدب بودن است و امام حسن عسگری(ع) نیر می فرمایند اگر می خواهید معنای ادب را درک کنید باید آن افعالی را که دوست ندارید تا دیگران درباره شما ابراز کنند، انجام ندهید.

حجت الاسلام مشیری با بیان این که جامعه امروز همراه با بحران اقتصادی درگیر بحران عمل نیز شده است، خاطرنشان کرد: عده ای در روز قیامت نتیجه اعمال خود را که می بینند درک می کنند که آن هزینه برای ریاکاری صرف شده و سود و جایگاهی ندارند.

وی راستگویی به همراه پرهیز از دروغ را از والاترین خصیصه های ادب مطابق با بیان حضرت امیرمؤمنان(ع) دانست و با بیان این که درباره ادب، انسان ها نباید پا فراتر از حد خویش بنهند، ابراز کرد: همه باید با تأکید بر نقش بندگی خداوند متعال چگونگی عبادت او را دریافته و تکلیف خود را نسبت به اهل بیت(ع) بدانند همانطور که لقمان فرزند خود را اینگونه تربیت کرد.

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان با اشاره به تکلیف بشریت در پیشگاه خداوند منان، یادآور شد: مطابق با بیان امام صادق(ع) کمال جوانمردی و ادب در تعقل، تدبر و حسن خلق است و انسان های فهیم و عاقل باید با تدبر در این تکالیف به آسیب شناسی دین در حوزه های مختلف بپردازند.

حجت الاسلام مشیری با بیان این که انسان های عاقل مودب هستند، تصریح کرد: امروز به برکت قیام حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) تفکر و اندیشه ای اشاعه پیدا کرد که توانست تا جهان را زیر و رو کند و تأکید دشمنان بر ایشان و گرفتنشان از میان مسلمانان از این جهت بود که تصور می کردند اگر امام حسین(ع) نباشد، معارف ناب تبیین شده ایشان از جانب اسلام در میان مردم کمرنگ می شود اما در نهایت امروز اسلام هر روز بیش از گذشته در جهان رواج پیدا می کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 6 =