امروز به افرادی که دنبال حق هستند، افراط گرا می گویند

پورازغدی
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عاشورا درس انتخاب حق بدون مناسبات کمی و منفعت‌طلبانه است؛ صحنه ای که در عین عقلانیت و محاسبات مصلحت‌سنجانه صورت گرفته است.

خبرگزاری حوزه، حسن رحیم پور ازغدی ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر امروز در مشهد پیرامون نقش خواص از رحلت رسول الله(ص) تا شهادت امام حسین علیه السلام گفت:  یکی از درس های که از حوادث بعد از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت امام حسین (ع) می توان گرفت این است عده ای که می ترسند از حق و عدالت دفاع کنند خودشان آلوده به فساد هستند، آدمی که پاک باشد بی باک و نترس برای اجرای حق و عدالت فریاد می زند و دفاع می کند.

وی، در تعریف عوام و خواص جامعه اسلامی گفت: مردم با یک دید، به دو قسم تقسیم می شوند، کسانی که از روی فکر و آگاهی و تصمیم گیری کار می کنند، اسم این ها را خواص می گویند و کسانی که فارغ از هر گونه و تحلیل و سنجش به دنبال این افراد می روند عوام هستند .

رحیم پور ازغدی در تعریف خواص حق و باطل نیز گفت: عده ای که اهل فکر و فرهنگ و معرفت اند، برای حق کار می کنند .فهمیده اند که حق با این طرف است. دسته مقابل ضد حق اند . یک عده اصحاب امیرالمؤمنین و عده ای اصحاب معاویه اند و در بین آنها هم خواص بودند; آدم های با فکر، عاقل، زرنگ طرفدار بنی امیه .

وی با اشاره به اینکه کسانی که پاک باشند امر به معروف و نهی از منکر می کنند ، افزود: کسانی که خود فروخته به دنیا و زرق و برقف این عالم باشند خودشان پشت چهره فرد مذهبی مخفی می کنند و پشت سردیگران همیشه پنهان هستند .

عضو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به فتنه ها و جنایت هایی که بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد، اشاره کرد و افزود: در فتنه‌هایی که بعد از پیامبر(ص) اتفاق افتاد، حق و باطل مخلوط شد، چرا که زمان پیامبر(ص) جنگ اسلام صریح و کفر صریح بود، اما بعد از نبی مکرم اسلام(ص)، جنگ بین اسلام درست و اسلام قلابی بودکه امروز از آن به اسلام آمریکایی یاد می کنیم

وی در توضیح این مطلب گفت: هر دو اسلام بودند و هر دو طرف می‌گفتند ما حامی پیامبریم، اصحاب پیامبریم، مجاهد راه قرآنیم. بنابراین دعوا خیلی پیچیده‌ شد و تشخیص حق از باطل سخت شد. البته برای برخی افراد سخت شد والا اگر کسی دقت می‌کرد و مبانی را می‌شناخت باز هم آسان بود.

رحیم پور ازغدی با اشاره به مسائل کشور گفت : دراین ۳۰ سال انقلاب در موارد متعددی برای کشورمان فتنه‌هایی پیش آمد که خود مردم و نیروهای انقلاب گاهی با یکدیگر درگیر شدند و نفهمیدند که حق و باطل چیست.

وی با اشاربه اینکه کسانی که ترسو هستند به فردی که دنبال حق است، افراط گرا می گویند، افزود: از مقابله با یزید می ایستادند و مقابله با یزید را خودکشی می دانستند ؛ همان طور هم در دوره معاصر به امام خمینی (ره) عده ای می گفتند مرگ بر اسر ائیل، مرگ بر آمریکا خودکشی محض است .

وی در بخشی از سخنان خود به روایات و احادیث امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: در تفسیری از روایتی از امام حسین(ع) است اگر بین جان و مال خواستید انتخاب کنید، جان خود را انتخاب کنید و اگر می خواستید بین  دفاع از مکتب، توحید ، عدالت و شریعت ، جان و مال گزینه ای را انتخاب کنید، برای دفاع از اسلام و توحید و عدالت باید جان و مال را داد و اگر غیر از این باشد برای دنیا زندگی کردید.

عضو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کربلا عرصه‌ای است که کمیت نمی‌شناسد. چرتکه نمی‌اندازد که طرفداران کدام جبهه چقدر تجهیزات دارند. در واقع عاشورا درس انتخاب حق است، بدون مناسبات کمی و منفعت‌طلبانه؛ اما در عین عقلانیت و محاسبات مصلحت‌سنجانه صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: نقش خواص در تصمیم گیری و تشخیص در وقت لازم مهم است، اگر وقت گذشت، دیگر فایده ندارد . اگر خواص بد فهمیدند، دیر فهمیدند و با هم اختلاف کردند، در تاریخ، «کربلا» ها تکرار خواهد شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 9