اشرافی گرایی مسؤولان با زندگی عموم مردم سازگاری ندارد/ مسؤول دنیاپرست الگوی مناسب اجتماعی نیست

حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه تفسیر قرآن با بیان اینکه یک مسؤول دنیا پرست و زراندوز الگوی مناسبی برای مردم نیست، گفت: همه مدیران و مسؤولان نظام ضمن اینکه یک زندگی شخصی دارند، به عنوان یک مسؤول الگوی مردم محسوب می شوند، بنابراین تجمل گرایی برای مسؤولان و افراد منتسب به آنها گرچه حرام نیست اما با زندگی عموم مردم سازگاری ندارد.

 حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در دوازدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در حرم مطهر امام رضا(ع) به تفسیر  آیات ۲۷ تا ۳۱  این سوره پرداخت.

وی بیان کرد: با پیروزی در جنگ احزاب بنیه مالی مسلمانان به واسطه غنایم جنگی تقویت شد به همین علت در اذهان همسران پیامبر(ص) توسعه زندگی و زرو زیور پرورانده و زندگی تجملات را برای خود متصور شدند.

قاطعیت پیامبر در مواجهه با تفکر غلط از پیروزی در جنگ

تولیت آستان قدس رضوی افزود: پیامبر اکرم(ص) در برابر این تفکر آنها طبق دستور خداوند به همسران خود قاطعانه تذکر دادند که اگر به دنبال دنیا و زرو زیور آن هستید، از پیغمبر خدا جداشوند و اگر اخرت طلب و  به زندگی ساده رسول خدا قانع هستند، بمانند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: قاطعیت نبی مکرم اسلام(ع) در رابطه با خواسته های دنیوی و هوای نفس در این سوره مشخص است که می توان به همه مدیران و مسؤولان جامعه اسلام تسری بخشید.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: این آیات عاقبت روی آوردن دنیاطلبی و سرانجام توجه به خدا و ارزش های الهی را تبیین می کند که برای دنیا گرایان کیفر و مجازات و برای آخرت گرایان پاداشی عظیم است.

وی افزود: به همسران پیامبر(ص) به عنوان افرادی برجسته و منتسب رهبر امت هشدار داده می شود که اگر کار زشت و گناهی آشکار مرتکب شوند عذابشان دو چندان است اما فروتنی آنها در برابر خدا و رسولش و انجام عمل صالح پاداشی دو برابری و روزی های کریمانه ای دارد.

کیفر افراد منتسب به مسؤولان مضاعف است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان متذکر شد: حَسَب و نسب در کیفر و پاداش اثری ندارد، بنابراین هر متخلّفی باید مجازات شود و مجازات و کیفر کسانی که منتسب به مسؤولان و الگوسازان جامعه هستند مضاعف است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: همسر پیامبر بودن کمال نیست، همسر پیغمبر شدن زمانی سبب افتخار است که خط کشی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) در زندگی آنها تجلی پیدا کند.

وی به ساده زیستی پیامبراکرم(ص) به عنوان رهبر جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: قرآن کریم برای زندگی رهبران و مسؤولان ارائه مدل و قاعده سازی می کند، کسانی که مسؤولیت اجتماعی دارند به عنوان الگوهای جامعه باید ساده زیست باشند و عمل صالح انجام دهند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خداوند ساده زیستی را برای خانواده رهبران جامعه اسلامی، امری نیک می داند، تصریح کرد: تجمل گرایی برای افراد برجسته و مطرح نظیر همسران نبی مکرم اسلام(ص) که بناست الگوی جامعه اسلامی شوند گرچه حرام نیست اما با زندگی عموم مردم سازگاری ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: همه مدیران یک زندگی شخصی دارند، از طرفی یک شهروند و از سویی یک مسؤول در نظام اسلامی محسوب می شوند اما یک مسؤول دنیاپرست و زراندوز الگوی مناسبی برای مردم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی متذکر شد: علت اینکه رهبر معظم انقلاب و امام راحل بارها تأکید کرده اند که مسؤولان به بایدها و نبایدهای الهی توجه کنند، همین مقوله است که اشرافی گری مسؤولان مشکلات جدی در جامعه ایجاد می کند./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 7 =