شش ماموریت مهم مدیران فرهنگی

فردوسی پور

 معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان، فرهنگ سازی، تقویت باورهای دینی و اعتقادی، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، گسترش فرهنگ علوی و گسترش و تحکیم آزادی را شش رسالت مهم مدیران فرهنگی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمد فردوسی پور در اولین اجلاسیه معاونان فرهنگی مدارس علمیه استان های خراسان که ادر مدرسه سلیمانیه برگزار شد، به تبیین رسالت های اساسی مدیران فرهنگی پرداخت.

وی در توضیح اهمیت فرهنگ سازی به عنوان اولین و مهم ترین رسالت مدیران فرهنگی عنوان کرد: دشمن سال هاست که متوجه اهمیت فرهنگ سازی شده و با اشکال و پوشش های مختلف سعی دارد فرهنگ مورد نظر خود را به جامعه اسلامی القاء کند.

حجت الاسلام فردوسی پور با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) « فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا »، گفت: باید از ظرفیت استثنایی محرم و صفر و سایر فرصت های تبلیغی که در اختیار روحانیت است استفاده کرده و در زمینه سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت (علیهم السلام) فرهنگ سازی کنیم.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان، تقویت باورهای دینی و اعتقادی را دومین رسالت مدیران فرهنگی معرفی و در مورد امر به معروف و نهی از منکر ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک واجب فراموش شده و یک مسئله مهم فرهنگی است که نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد، چراکه سرنوشت جامعه را دگرگون می کند.

وی همچنین در بیان ضرورت توجه مدیران فرهنگی به رسالت تولّی و تبرّی، اظهار کرد: دشمنی اسلام با استکبار پایان ناپذیر است و اگر بخواهیم حوزه ای انقلابی داشته باشیم باید دشمن شناسی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

حجت الاسلام فردوسی پور در ادامه تبیین رسالت های مدیران فرهنگی، به بیان نکاتی در مورد گسترش و تحکیم فرهنگ علوی و آزادی پرداخت و گفت: بسیاری از مباحث استدلالی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه استخراج و تبیین شده است، اما در زمینه مبانی و اساس فرهنگ علوی نیازمند فعالیت های بیشتری هستیم.

بایسته های یک مدیر فرهنگی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان توانمندی فکری، قدرت تجزیه و تحلیل، سیاستگذاری و برنامه ریزی، توانمندی در تعیین خط مشی و تبیین راهبردها و آموزش و اطلاع رسانی و همچنین داشتن استعداد در زمینه نیازسنجی و سرمایه گذاری های فرهنگی را از ویژگی های مدیران فرهنگی موفق برشمرد.

وی افزود: فعالیت های فرهنگی بسیاری در مدارس علمیه انجام می شود که باید به اطلاع مردم برسد و به معنای دیگر جامعه باید خطوط فکری خود در عرصه فرهنگی را از حوزه دریافت کند.

حجت الاسلام فردوسی پور در مورد اهمیت نیازسنجی فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: برای تزریق یک فرهنگ یا طرز فکر خاص باید نیازها و دغدغه های مخاطبان و جامعه هدف خود را به خوبی شناخته و احصاء و بر اساس این یافته ها برنامه ریزی کنیم.

فرهنگ ها اکتسابی و قابل انتقال هستند

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اشتراک فرهنگی میان نسل ها و قومیت های مختلف، عنوان کرد: فرهنگ ها اکتسابی و قابل تغییر هستند و بر این اساس دشمنان تلاش می کنند تا فرهنگ دینی و اصیل را از ما گرفته و فرهنگ مورد نظر خود را بر جامعه و مردم ما تحمیل کنند.

وی قابل انتقال بودن را دیگر ویژگی فرهنگ دانست و افزود: تأکید امام خمینی(ره) مبنی بر صدور انقلاب، به معنای صدور فرهنگ ایثار و ایستادگی در برابر استکبار جهانی است.

دشمن از مدیریت فرهنگی منفی استفاده می کند

حجت الاسلام فردوسی پور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر پیگیری مسائل فرهنگی از سوی طلاب حوزه علمیه، یادآور شد: اصلی ترین فعالیت حوزه علمیه مسئله فرهنگ است و سایر اقدامات برای اثربخش بودن باید نتیجه ای فرهنگی داشته باشند.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان با بیان این که رشد و توسعه مدارس و حوزه علمیه به وجود مدیران مقتدر و مدبّر فرهنگی وابسته است، گفت: حوزه علمیه و مدیران فرهنگی آن می توانند نقشی اساسی در بستن راه نفوذ دشمن به کشور و مقابله با تهاجم فرهنگی داشته باشند.

ویt مدیریت فرهنگی جوامع را به دو دسته مثبت و منفی قابل تقسیم دانست و در مورد مدیریت مثبت، به فعالیت ها و نقش کارساز و حیاتی پیامبر اسلام نسبت به تغییر وضعیت جامعه اشاره کرد و گفت: حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) یک جامعه غیرمتمدن و سرشار از رذایل اخلاقی را چنان دگرگون کرد که نتیجه آن تربیت انسان هایی بود که تا به امروز به مانند آن ها دیده نشده است.

حجت الاسلام فردوسی پور، اتکا بر خواهش های نفسانی، خودبینی، کبر، حسد و غرور و همچنین ریا، تزویر و نفاق را به عنوان ویژگی های مدیریت فرهنگی منفی معرفی و تصریح کرد: این شیوه ای است که دشمنان اسلام برای نابودی آن بکار گرفته اند و خسارت های زیادی را از این طریق به مسلمانان وارد کرده اند.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان در پایان با تأکید بر استفاده از تمام امکانات، ظرفیت ها و استعدادهای موجود در مدیریت فرهنگی حوزه های علمیه، در مورد اهمیت خودسازی در تبلیغ دینی گفت: اگر مبلّغ خودساخته نباشد و بر اساس یک برنامه فرهنگی عمل نکند، نه تنها در برابر بدعت ها و مشکلات ایستادگی کند، بلکه خود مشکل ساز و بدعت گذار خواهد شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 9 =