آیت الله مروی: کتاب‎هایی در زمینه روش تبلیغ باید تالیف شود/ تبلیغ جنبه حماسی معصومان به تنهایی کافی نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جواد مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در دیدار با یکی از اندیشمندان نیجریه به بررسی آخرین تحولات این کشور پرداخت و گفت: چندین سال است که وضعیت شیعیان و مسلمانان نیجریه را رصد می‎کنیم و از وضعیت آنان آگاه هستیم.

وی مسلمانان نیجریه را انسان‎های با فرهنگی توصیف کرد و افزود: طی۲۰ سفری که به عنوان یکی از اعضای علمی بعثه حج مقام معظم رهبری به عربستان داشتم با شیعیان و اهل تسنن مختلف گفت‌وگو کردم و آنان را عاشق اهل بیت (ع) دیدم.

عضو جامعه مدرسین حوزه‎ علمیه قم تصریح کرد: علمای شیعه باید برنامه‎های خاصی را برای تبیین اندیشه‎های اهل بیت (ع) داشته باشند نه فقط جنبه‎های حماسی آن‎ها را بیان کنند. متاسفانه برخی از علمای و مبلغان فقط بخش حماسی زندگانی ائمه اطهار (ع) را بیان می‎کنند که این مساله موجب بروز مشکلات مختلف شده است.

وی ادامه داد: متفکران اروپا پیرامون اثرات ادبی ویکتور هوگو بیش از ۳۰۰ کتاب نوشته‎اند اما متاسفانه اندیشمندان ما در حوزه و دانشگاه پیرامون روش تبلیغ ائمه معصوم (ع) و علمای گذشته مانند علامه حلی و مفید کتاب‎ خاصی ننوشته‌اند که برای استفاده در عرصه تبلیغ بتوانیم از آن بهره ببریم. اگر ما در مورد کیفیت و روش تبلیغ اهل بیت (ع) تحقیق می‎کردیم اکنون روش‎ و شیوه‎های مختلف تبلیغی را فرا گرفته بودیم.

آیت الله مروی با بیان اینکه نیجریه با مشکلات مختلفی دست‎وپنجه نرم می‎کند، خاطرنشان کرد: اکنون وقت رسیدگی به مشکلات و اختلافات شخصی نیست بلکه باید مشکلات تشیع را حل و فصل کرد زیرا دشمنان اسلام درپی استفاده از اختلافات در جهت ضربه زدن به شیعیان هستند.

وی وجود اختلاف در میان علما را یک مساله عادی دانست و اظهار داشت: باب اجتهاد در میان شیعیان باز است بر این اساس اختلافاتی نیز در میان علما شاهد هستیم که با کنار گذاشتن آن می‎توان اتحاد میان شیعیان ایجاد کرد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت‎وگو را یکی از راه حل‌های حل مشکلات دانست و تصریح کرد: اصحاب ائمه معصوم (ع) نیز در روش‎های تبلیغی با یکدیگر اختلاف داشتند ولی با رجوع به ائمه آن‎ها را حل و فصل می‎کردند. علما و اندیشمندان اسلامی در زمان کنونی نیز اگر با یکدیگر اختلاف دارند باید به مراجع و رهبر انقلاب اسلامی رجوع کنند زیرا آن‎ها مصالح امت اسلامی را به خوبی می‎دانند و می‎توانند میانشان قضاوت و راه حل‎های ارائه سازند.

وی بر ضرورت دوری از تبلیغ احساسی و تکیه بر تبلیغ عقلی تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از اصول فکری ماست که باید مبلغان در تبلیغ خود از آن بهره بیشتری ببرند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 3 =