آیت‎الله جوادی آملی: انقلاب کردیم تا دین را آزاد کنیم نه هر چه دلمان خواست انجام دهیم

IMAGE633933768234022500
ما انقلاب کردیم تا دین را آزاد کنیم نه خودمان را؛ ما که بنده‌ایم. ما انقلاب نکردیم تا هر چه دلمان می‌خواهد انجام بدهیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، مسئول و اعضای هیأت علمیِ مؤسسه آینده روشن با حضرت آیت‌ الله جوادی آملی در مرکز علوم وحیانی اسراء دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار درباره ضروت عملی‌شدن پژوهش‌های علمی، اظهار داشت: تمام کارهای که تاکنون انجام شده و در آینده انجام می‌شود آثار علمی است، اما ما باید ثمره عملی آن را نیز در نظر داشته باشیم و متوجه باشیم که ما از این آثار علمی چه می‌خواهیم.

وی خاطرنشان کرد: الصلاه عمود الدین معرفی حقیقتِ نماز است، اگر ما واقعا نماز را ستون دین قرار بدهیم، تنهی عن الفحشاء و المنکر خواهد بود.

مفسر برجسته قرآن کریم درباره تفاوت علم «فقه» و «کلام» ابراز داشت: فقه، مشخص می‌کند که نماز ما صحیح است و اعاده و قضا ندارد، اما این‌که آیا خداوند این نماز را قبول کرده یا نه، یک بحث کلامی است و این در رساله عملیه و فقه نیست. باید همان‌طور که ما از نظر فقهی نماز را می‌آموزیم، اثرِ کلامی‌ نماز را هم یاد بگیریم.

وی ادامه داد: اگر بعد از چندین بار امتحان موفق شدیم جلوی بدی‌ها را بگیریم، اطمینان داشته باشیم که این نماز قبول شده است؛ ولی اگر خدای ناکرده ما مغلوب شدیم، معلوم می‌شود که نماز ما اگرچه صحیح است و اعاده لازم ندارد، ولی قبول نشده است.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی بیان داشت: حضرت امیر(ع) در عهدنامه مالک اشتر در بیانی نورانی می‌فرمایند: «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَى وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا؛ این دین در دست بدکاران اسیر است. از روى هوا و هوس در آن عمل مى‌‏کنند و آن را وسیله طلب دنیا قرار داده‌اند» یعنی ما انقلاب کردیم تا دین را آزاد کنیم نه خودمان را؛ ما که بنده‌ایم. ما انقلاب نکردیم تا هر چه دلمان می‌خواهد انجام بدهیم، انقلاب کردیم تا دین را آزاد کنیم.

وی ادامه داد: آن‌ها در سقیفه همه چیز داشتند؛ نماز، روزه، نمازجمعه، حج، زکات و… را داشتند؛ اما حج و روزه اسیر را داشتند. «سقیفه» دین را اسیر، و «غدیر» دین را آزاد می‌کند؛ فرق اساسی غدیر و سقیفه این است. ما هم آزادشده این دینیم و این افتخار را داریم و با جان و دل آن را قبول کردیم و انشاءالله منتظر حقیقی هم باشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) در این عهدنامه درباره مردم و جامعه اسلامی می‌فرمایند: «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّیْنِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِیْن وَالْعُدَّهُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّهُ مِنَ الْأُمَّهِ»؛ مهم‌ترین ستون دین مردم هستند؛ اگر ما ستون دین حضرت ولی‌عصر(عج) نباشیم، حداکثر مثل زمان حضرت امیر(ع) می‌مانیم.

وی افزود: داشتن رهبر خوب و رهبر معصوم مشکل را حل نمی‌کند و این نیمی از قضیه است؛ مگر حضرت امیر(ع) را اذیت نکردند و چندین جنگ بر ایشان تحمیل نکردند؟

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: همان‌طور که «الصلاه عمودالدین» جمله‌ خیریه‌ای است که به داعیه انشاء القا شده است، «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّیْنِ» نیز جمله‌ی خبریه‌ی به داعیه انشاست؛ روایت اول یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید نماز را ستون دین قرار بدهید؛ روایت حضرت امیر(ع) نیز یعنی ای مردم، ستون دین‌تان باشید.

وی در پایان تصریح کرد: ما باید ستون دین باشیم. این، صبغه تربیتی دارد و در تمام این جلسات و همایش‌ها این اصل باید محفوظ باشد؛ جامعه مهدوی جامعه‌ای است که ستون دین باشد. این‌که فقط بگوییم ما منتظریم این اثر نقدی ندارد و مشکل ما را حل نمی‌کند. بنابراین در این تلاش‌ها وظیفه ماست تا آنجا که ممکن است این خیمه را نگه داریم.۸۴۵






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 12