دامن زدن به اختلافات در راستای انحراف تمدن بزرگ اسلامی است

 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نتیجه چنین حرکت مردمی و انقلابی به تمدن بزرگ اسلامی ختم می شود ولی همین حرکت می تواند در مسیر دیگری باعث نابودی ما شود. اختلافات و جنگ های قومی و قبیله ای، فساد اداری و اقتصادی، اختلاس و دزدی و مشکلات فرهنگی از عواملی هستند که به نابودی مسلمانان می انجامند.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی در نخستین جلسه از سلسله نشست های گفتمانی «بینات» که با محوریت موضوعی «امت اسلامی؛ وحدت شیعه و سنی» در محل حسینیه آیت الله خامنه ای برگزار شد، در تبیین صفت «رحمه للعالمین» پیامبر اکرم(ص) گفت: این عبارت به معنای رحمت و برکت به تمام بشر و هستی است. پیامبر (ص) برای اتصال و یگانگی بشر و هستی، وحدت درونی انسانی، رشد و تکامل تمام انسان ها و نفی طبقات شکل گرفته بر اساس ثروت، دشمنی و رقابت که به وحدت باطل منجر می شد، آمدند.

گفتگوی بین مذاهب را باید از اشتراکات آغاز کرد؛ نه موارد اختلافی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که یکی از مهم ترین شئون اتحاد اسلامی، پرهیز از تفرقه و اختلاف است، خاطرنشان کرد: برای گفتگو با برادران دینی دیگرمان هم باید به فرموده قرآن کریم اول از مشترکات آغاز کنیم؛ نه این که در درجه اول از اختلافات سخن بگوییم.

وی روش صحیح صحبت را لازمه شکل گیری گفتگوی ارشمند بین برادران دینی دانست و افزود: در گفتگو باید سه نکته را مدنظر داشته باشیم؛ اولا این که با قلب مخاطب صحبت کنیم و در نتیحه به او محبت کرده و تحقیرش نکنیم؛ که این همان «موعظه» است. نکته دوم «حکمت» است، یعنی برای سخن خود دلیل منطقی داشته باشیم و سومین نکته احترام به مقدسات طرف مقابل است.

توهین و فحاشی به مقدسات، به اختلافات دامن می زند

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: نباید با توهین و فحاشی به اختلاف ها دامن زد. وقتی شما به مقدسات دیگران ناسزا بگویید ناخواسته شما باعث بی احترامی به مقدسات خود شده اید و آن ها هم همین عکس العمل را خواهند داشت. در ادب و احترام به مانند حضرت ابراهیم (ع) باشید که بدون توهین با مشرکین و بت پرستان گفتگو می کرد و خدای آنان را زیر سؤال می برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در اسلام حتی با مشرکین و بت پرستان هم نباید جنگید و مبارزه کرد مگر این که عده ای از آن ها بر این نیت باشند که اجازه ندهند پیام و الهام الهی به بشر برسد و یا به فکر تحریف پیام باشند و یا به مقدسات توهین کنند مانند سلمان رشدی و کاریکاتوریست های امروزی.

رحیم پور ازغدی با اشاره به این که تلاش دشمنان برای تشدید اختلاف بین مذاهب اسلامی در پی گسترش چشمگیر تشیع در جهان، قوت گرفت، گفت: در قدیم شیعیان در اقلیت بودند ولی امروز جهان تحت تأثیر انقلاب اسلامی به تلاطمی افتاده است که شرق و غرب همه مبهوت از آن شده اند و عرصه جدیدی برای مسلمانان افروخته شده است اما عده ای از این مسلمانان سوء استفاده کردند و به تکفیری های امروزی تبدیل شدند.

انقلاب اسلامی ایران تاریخ را تکان داد/ لزوم ایستادگی برابر عوامل انحراف انقلاب

وی تأکید کرد: امروز انقلاب اسلامی چنان گسترشی پیدا کرده که از جزیره العرب تا بالکان فراگیر شده و مرکز آن همین غرب آسیا و انقلاب اسلامی ایران بوده است. حکومت اسلامی مردم ایران تاریخ را تکان داد و این حرکت و جنبش در سرنوشت جهان اثر گذاشت و باعث به هم ریختن تعادل قوا و شکست استکبار شد.در این پیچ تاریخی روز به روز اتفاقاتی در این منطقه به نمایش در می آید که این اتفاقات بایستی در طول سالیان دراز به وقوع می پیوست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نتیجه چنین حرکت مردمی و انقلابی به تمدن بزرگ اسلامی ختم می شود ولی همین حرکت می تواند در مسیر دیگری باعث نابودی ما شود. اختلافات و جنگ های قومی و قبیله ای، فساد اداری و اقتصادی، اختلاس و دزدی و مشکلات فرهنگی از عواملی هستند که به نابودی مسلمانان می انجامند.

تکفیری ها قسم خورده بودند در حلب شکست نمی خورند

رحیم پور ازغدی با اشاره به این که غرب می خواهد با تضعیف یا انحراف بیداری اسلامی است، آن را تبدیل به جریاناتی مشابه جنگ سوریه کند، تصریح کرد: تفکر داعشی مانند تفکر خوارج است که امیرمؤمنان (ع) با آن تفکر جنگید و هنوز هم چنین تفکری رایج است و ما باید در مقابل آن بایستیم.

وی با تأکید بر این که جنگ سوریه در راستای ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی شکل گرفت، افزود: اسرائیل که در همه جنگ ها پیروز میدان بود و پشتوانه داعشی های تکفیری بوده و هست، در چهار عملیات جنگی در مقابل نیروهای حزب الله و مقاومت ضعیف و سست شده است و با هدف نجات خود، به سوریه چنگ انداخت اما به نصرت الهی باز هم در حلب که تکفیری ها قسم خورده بودند در آن شکست نمی خورند، به انزوا کشیده شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که «وحدت شیعه و سنی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همچنان که در دهه ۶۰ و ۷۰ بر این وحدت تاکید داشتند، امروز هم تاکید دارند. چرا که نباید از دشمن غافل شویم. دشمن بیکار نمی نشیند و این ویروس علیه وحدت را هزاران مرتبه به جان مسلمانان می اندازد تا اثر کند. ما باید تاکید بر وحدت داشته باشیم و اجازه ندهیم که دشمنان بین مسلمانان تفرقه بیاندازند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 5 =