آیت الله اعرافی: متعهد به حوزه انقلابی هستیم/ حوزه«تحدید نسل» را جدی می گیرد/باید این مباحث منجر به مطالبات از دستگاه های مسؤول شود /

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که حوزه علمیه در زمینه ترویج سیاست های افزایش جمعیت برای خود رسالت ویژه ای قائل است، گفت: در راستای سیاست های افزایش جمعیت باید علاوه بر تأمین زیرساخت به تبلیغ و ترویج ازدواج آسان پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، پیش از ظهر امروز در دومین نشست شورای راهبردی جمعیت که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با بیان این که تشکیل این جلسه در مدیریت حوزه های علمیه به معنای این است که حوزه خود را در برابر این موضوع مهم موظف می داند، اظهار داشت: ما در حوزه علمیه نسبت به این موضوع راهبردی حساسیت ویژه داریم و در تمام ابعاد فقهی، کلامی، تبلیغی و ترویجی وظایف مهمی داریم که باید به آن بپردازیم.

وی افزود: ما در کنار کارشناسان و نهادهای مسؤول در این زمین باید رسالت سنگین حوزه را احساس کنیم و از این جهت است که از تشکیل این شورا و برگزاری جلسات و انتقادات استقبال می کنیم و باید این مباحث منجر به مطالبات از دستگاه های مسؤول شود و نباید مورد غفلت واقع شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که  شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مسأله توجه کرده است، اظهار داشت: در این زمینه یک بحث فقهی مطرح شده است که آیا افزایش جمعیت واجب است و یا حرام است و روشن است که حکم افزایش نسل در اسلام استحباب مؤکد است.

استحباب فرزند آوری در اسلام در شرایط خاص تبدیل به وجوب می شود

وی افزود: از منظر عناوین ثانویه می تواند همین حکم به احکام چهارگانه دیگر تبدیل شود و ممکن است در شرایطی حکم استحباب به الزام و وجوب تبدیل شود و باید توجه داشت که بحث جمعیت و شناخت جایگاه جمعیت از منظر معادلات قدرت و ارتباط جمعیت با قدرت مقوله مهمی است که نیاز به کار فنی دارد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این که مقوله جمعیت و افزایش جمعیت با مجموعه ای از مباحث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پیوند می خورد، تصریح کرد: برخی معتقدند حل مسأله کاهش جمعیت در گرو حل بسیاری از مسائل دیگر از جمله اقتصاد و فرهنگ است و اول ما باید به آنها بپردازیم.

وی با بیان این که در نقطه مقابل برخی معتقدد که ما باید فارغ از بعد اقتصادی فقط به ترویج فرزند آوری بپردازیم و مردم را به آن دعوت کنیم، ابراز کرد: در حقیقت باید نگاه ما یک نگاه جامع باشد علاوه بر بعد سیستماتیک به ابعاد تبلیغی و ترویجی حوزه باید توجه شود و نباید تبلیغ و ترویج فرزند آوری و ازدواج آسان را منوط به فراهم کردن زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی بدانیم و خود را کنار بکشیم.

تسهیل ازدواج نخستین گام برای حل کاهش نرخ رشد جمعیت است

رییس جامعه المصطفی با اشاره بر لزوم تمرکز حوزه علمیه بر امر تسهیل ازدواج و کاهش سن ازدواج اظهار داشت: امروز برخی افراد که از پیشگامان تحدید نسل بودند این مشکل را قبول دارند و تأکید می کنند که تسهیل امر ازدواج اولین گام برای حل کاهش جمعیت است و حوزه و دانشگاه می توانند در این زمینه نقش ایفا کنند.

وی با اشاره به بعد بین المللی کاهش رشد جمعیت در ایران خاطرنشان کرد: ما یک بار از نظر جمعیت داخل کشور و یک بار هم از نظر جمعیت مسلمانان در جهان باید این مسأله را بررسی کنیم؛ در گذشته پیش بینی می شد که در چند دهه آینده جمعیت مسلمانان بیشتر از مسیحیان شود ولی با این موجی که امروزه کشور ما را گرفته است سبب اثرگذاری در دیگر کشورهای مسلمان می شود و آسیب راهبردی به سیاست های بین المللی مسلمانان می زند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان این که ما خود را موظف می دانیم که نگاه افزایش جمعیت جهان اسلام را دنبال کنیم، یادآور شد: تصمیماتی که ما می توانیم بگیریم به این ترتیب است که یک کارگروه مباحث جمعیت تشکیل شود که مرکب از تمام معاونت های حوزه و تعدادی از متخصصان دانشگاهی علوم اجتماعی و جمعیت شناسی باشد.

باید درس های خارج افزایش جمعیت تقویت شوند

وی ادامه داد: این کارگروه باید یک شورای فقهی داشته باشد که اشراف کلی به مسائل داشته باشد و مصوبات با احکام فقهی تطبیق شود؛ همچنین باید در زمینه درس های خارج در زمینه افزایش جمعیت برنامه ریزی شود و مباحث جدید و مورد نیاز را بیشتر وارد درس خارج حوزه کنیم.

آیت الله اعرافی به بحث ایجاد گرایش و رشته در زمینه افزایش جمعیت در نظام آموزشی حوزه علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: در معاونت آموزش حوزه کارگروهی برای تدوین نظام جامع آموزشی برنامه ریزی می کنند و باید یک بسته آموزشی برای خود طلبه ها داشته باشیم که طلبه وقتی متأهل می شود این بسته به او ارائه شود که هم حاوی موضوع شناسی و هم حاوی مباحث فقهی افزایش جمعیت باشد.

وی به موضوع پایان نامه ها و تدوین نظام جامع موضوعات در زمینه افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: ما باید تعدادی از پایان نامه ها را به این سمت و سو بیاوریم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که ما متعهد به حوزه انقلابی عمیق هستیم، گفت: انقلابی بودن حوزه به این است که در مباحث این چنینی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است با قدرت وارد شود و باید در آینده ای نزدیک با برگزاری اجلاس جامع به این مقوله بپرازیم.

 وی با اشاره به این که باید در زمینه معضلات جمعیتی اطلاع رسانی به مراجع صورت گیرد، افزود: باید مجموعه اطلاعات به صورت دوره ای به مراجع و حتی بزرگان تبلیغی کشور گزارش داده شود تا بتوانیم با اطلاع از وضعیت کشور با عمق مسأله آشنا شویم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 9