تدبیر و مدیریت به دست خداست به سوی دیگران نروید

 
حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: مشرکان ربوبیت را هم قبول نداشتند، این که کار و تدبیر و مدیریت به دست خداوند است، این را قبول نداشتند، اگر کار و تدبیر و مدیریت به دست خداوند است چرا به سوی دیگران بروند.

حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، ۱۲ بهمن ماه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در پاسخ به این سؤال که اگر ذات اقدس اله جواد است چرا بدون زحمت خیر و فضل را به انسان نمیرساند، گفت: جود و سایر اسمای حسنای آن حضرت تحت رهبری حکمت کار میکند و حکمت الهی در تکامل انسان است که انسان عالم بشود و از راه علم خودش و دیگران را تأمین کند و سعادت انسان در علم صائب و عمل صالح او است و اگر رایگان یک نفر را بپروراند، انسان خودش کودک میماند، بهترین جود آن است که انسان را مستغنی بکند و نه اینکه او را در حال فقر نگاه بدارد.

وی افزود: غنی کردن انسان محال است، یک فقر داریم، یک استغنا داریم و یک غنا، فقیر کسی است که محتاج باشد و چیزی که حاجت او را رفع کند نداشته باشد، مستغنی کسی است که محتاج باشد و چیزی که نیاز او را برطرف کند، داشته باشد و غنی آن است که اصلا محتاج نباشد و تنها کسی که در عالم غنی است، ذات اقدس اله است، اگر دیگران طرفی از غنا بستهاند به عنایت الهی بوده است، یعنی فقرشان را ذات اقدس اله تأمین کرده است و شخص اگر دائما فقیر باشد، کمال نیست اما مستغنی باشد، کمال است که خداوند از راه علم درست و عمل صالح مشکل آنان را حل میکند.

مفسر برجسته قرآن کریم سپس تفسیر سوره مبارکه طور را آغاز کرد و گفت: این سوره هم در مکه نازل شد و مشکل اساسی مردم جاهلیت، مثل جاهلیت غرب انکار معاد و انکار تجرد روح بود، فکر میکردند انسان با مرگ میپوشد نه اینکه از پوست به دربیاید، این دو مشکل جدی غرب است، اگر اینها قدرت پیدا میکردند، جنگ جهانی سوم را راهاندازی میکردند، منتها قدرت دستشان نیست، اما دین میگوید انسان با مرگ از پوست به درمیآید و تمام خبر مال بعد از مرگ است، این دو فضیلت و سراج منیر را دین آورده است و تنها چیزی که مشکل جامعه را حل میکند، همین است.

وی ادامه داد: هیچ عاقلی ممکن نیست به مسأله معاد ایمان داشته باشد و دستش به گناه دراز شود، بیراهه برود و راه کسی را ببندد، الان این دو مسأله انکار معاد و انکار تجرد روح در غرب است که مشکل ایجاد کرده و فضای مجازی را آلوده کرده است، مشرکان هم همین مورد را داشتند و آنها ربوبیت را هم قبول نداشتند، کار و تدبیر و مدیریت به دست خداوند است، این را قبول نداشتند، اگر کار و تدبیر و مدیریت به دست خداوند است چرا به سوی دیگران بروند.

 قسم در کتابهای علمی راه ندارد

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به قسمهای ابتدایی سوره مبارکه طور، اظهار کرد: قسم در کتابهای علمی هیچ سهمی ندارد، هیچ فقیهی برای اینکه مطلبی را ثابت بکند، قسم نمیخورد، هیچ عالمی چه علوم تجربی و چه فیزیک و شیمی و مانند آن باشد، قسم نمیخورد، قسم در کتابهای علمی راه ندارد، نه در فقه و اصول راه دارد و نه در فیزیک و شیمی و هیأت و نجوم راه دارد، قسم مال حکمت عملی است و نه مال حکمت نظری، در بود و نبود قسم هیچ سهمی ندارد، بلکه در باید و نباید سهم دارد، وقتی انسان مسألهای را فهمید از آن به بعد کارش شروع میشود، عصاره این قضیه را باید به جانش گره بزند و آن عقیده میشود.

وی با بیان اینکه نکته که هر چیزی که هستی او عین ذات او نیست، علت دارد و انسان نمیتواند به لامتناهی و بسیط وارد شود و او را مشاهده کند، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) که امروز روز ورود او به ایران اسلامی و از ولی و اولیای الهی است در کتاب خودش تصریح کرد که انبیا و اولیا به منطقه ممنوعه ذات راه ندارد، تا آن جا که ممکن است براهین را یاد دیگران دادند، ما مکلف به برهان هستیم و نه عرفان، عرفان تجلیات ذات اقدس اله را مییابد، چون خود ذات نامتناهی و بسیط است، حرف همه انبیا این است که «ما عرفناک حق معرفتک»، ما مکلف به شهود نیستیم، بلکه مکلف به فهم هستیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 5