الگوگیری انقلاب اسلامی از مکتب عاشورا

عضو اتاق تبلیغ حوزه گفت: شهدای ما و خانواده های ایشان حلم داشتند و با الگوگیری از رفتارهای ائمه (علیهم السلام) مصائب را هضم کردند.

حجت الاسلام مرتضی دهشت در درس اخلاقی که در جمع طلاب مدارس علمیه  سیادت، ثقلین،  شهید صدوقی، یزدی آباد، علی ابن ابیطالب (ع)  و امام خمینی(ره) که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی این حوزه برگزار شد، با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ملت ایران از مکتب عاشورا، ابراز کرد: شهدای ما و خانواده های ایشان حلم داشتند و با الگوگیری از رفتارهای ائمه (علیهم السلام) مصائب را هضم کردند.
وی با یادآوری سالروز میلاد حضرت زینب(سلام الله علیها)، عنوان کرد: ایشان به ابزاری فراتر از صبر به نام حلم دست یافته بودند و وقایع و رویدادهای سنگین عاشورا را هضم کردند؛ به همین دلیل مصیبت های پیش آمده را جز زیبایی توصیف نمی کنند.
عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان با مقایسه داستان حضرت اسماعیل (علیه السلام) و ماجرای کربلا، گفت: صبر یعنی امساک و تحمل کردن؛ حضرت اسماعیل (علیه السلام) سعی می کند در برابر دستور خداوند صبر پیشه کند در حالی که حضرت قاسم مرگ را شیرین تر از عسل می داند؛ چنین نگاه هایی باعث شده است مکتب عاشورا گسترده و ماندگار شود.

اخلاق امری فطری و ذاتی است

این مبلغ و خطیب حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضعف مسائل اخلاقی در جامعه، عنوان کرد: جامعه دچار ساختارهای ذهنی نامطلوبی شده است که طلاب حوزه علمیه باید با همتی مضاعف در پی شکستن این ساختارها و جایگزین نمودن ساختارهای اخلاقی اسلامی به جای آن باشند.
وی افزود: اخلاق دستوری و توصیه ای مشکلی را حل نمی کند؛ اخلاق امری فطری و ذاتی است و برای حل معضلات اخلاقی باید در حوزه فطرت انسان ها وارد شد.
حجت الاسلام دهشت با اشاره به حکمت ۲۰۷ نهج البلاغه؛ «إِنْ لَمْ تَکُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُمْ»، گفت: شبیه سازی در مورد فعالیت ها و رفتارهای خوب در دین اسلام سفارش شده است و نباید این مسئله را با نفاق یکی دانست.
وی با اشاره به ارتقاء سطح دانش و اطلاعات مردم نسبت به گذشته، اظهار کرد: در برابر مردم و علی الخصوص افراد تحصیل کرده باید با مطالعه، مستند و آگاهانه صحبت کرد.
ابزارهای ارتباطی جدید و تقرّب به معصیت
حجت الاسلام دهشت هم چنین با اشاره به فرازهای ابتدایی دعای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه)، گفت: پنج رکن تهذیب و رشد معنوی در جملات ابتدایی این دعا نهفته است.
وی در پایان با اشاره به استفاده افراطی مردم از برخی ابزارهای ارتباطی، هشدار داد: این ابزارهای ارتباطی به گونه ای طراحی شده اند که گناه را نزدیک و ارتکاب به آن را تسهیل می کنند و از این جهت آسیب های بسیاری متوجه جوامع دینی شده است.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 1 =