آیت  الله مظاهری:مسؤولان به مطالبات مراجع تقلید رسیدگی نمی کنند

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که مسؤولان به خواسته های مراجع تقلید رسیدگی نمی کنند، گفت: مردم مشکلات خود را با مراجع تقلید در میان می گذارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: پیامبر(ص) در صحرای محشر برای شفاعت امتشان، اختیار تام دارند.

وی با مروری بر مبحث جلسه روز قبل که راجع به مسأله شفاعت بود، افزود: شفاعت یکی از ارکان مهم تشیع است و قرآن در آیات متعددی وجود مسأله شفاعت را چندین مرتبه تصدیق می کند، همچنین روایات اهل بیت(ع) و زیارت نامه هایی که از جانب ایشان به دست ما رسیده است، معانی مختلف شفاعت را تببین و تشریح می کند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه شفاعت دارای چهار معنا است، بیان کرد: معانی مختلفی از شفاعت بر می آید که همه معانی آن صحیح و مطابق با روایات است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه شصت و چهارم سوره نساء که می فرماید: «…فَاستَغفَرُواللهَ وَاستَغفَرَلَهُمُ الرَّسُولُ…»، تبیین کرد: در روز قیامت، پیامبر(ص) اهل بیت(ع) و بزرگان دین دعایشان در حق گناهکاران به اجابت می رسد و آنها را از عذاب جهنم نجات می دهند.

وی در ادامه گفت: طبق آیه پنجم سوره ضحی که می فرماید:«وَ لَسَوفَ یُعطِیکَ رَبُّکَ فَتَرضَی» و روایاتی که متمم این آیه است، پیامبر(ص) در روز قیامت سر به سجد می گذارند و از خداوند می خواهند که امتشان را از عذاب دور نگه دارد و خداوند در پاسخ پیامبر(ص) می فرماید، که تا زمانی که رضایتت به دست بیاید می توانی برای امتت شفیع باشی و آن ها را همراه خودت به بهشت ببری.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: علامه طبابایی در تفسیر المیزان می نویسند، گمان نکنم پیامبر(ص) به بهشت بروند و راضی به جهنم رفتن افراد امتشان شوند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره که امام هادی(ع) در آن می فرمایند «بِکُم فَتَحَ اللهُ وَ بِکُم یَختِم»، تبیین کرد: معنای دوم شفاعت، واسطه فیض بودن حجت های الهی در دنیا و آخرت است.

وی با بیان مثالی توضیح داد: همان طور که اگر برق بخواهد به انسان روشنایی بدهد نیاز به واسطه های متعددی دارد، خداوند نیز می خواهد به واسطه ی حجت های الهی، انسان را به فیوضات مادی و معنوی برساند؛ در این زمان اگر نعماتی به ما می رسد، واسطه ی فیض آن نعمات، امام عصر(عج) هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که مسؤولان به خواسته های مراجع تقلید رسیدگی نمی کنند، خاطرنشان کرد: همان گونه که در زمان فعلی مردم مشکلات خودشان را با مراجع تقلید در میان می گذارند تا به واسطه آن ها مسؤولان از مشکلات با خبر شوند، در روز قیامت اهل محشر اهل بیت(ع) و حجت های الهی را شفیع قرار می دهند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به روایات معصومین(ع) اظهار کرد: معنای سوم شفاعت، واسطه گری است و در روایات آمده است که پیامبر(ص) در روز قیامت، گاهاً به جهنم سر می زنند تا افرادی که لایق هستند را از آتش جهنم نجات بدهند؛ خداوند نیز شفاعت پیامبر(ص) را در حق این افراد قبول می کند و آن ها را از آتش جهنم می رهاند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه به روایتی از امیر مؤمنان(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان با سعه وجودی خود بر محشر مسلط می شوند و مهر ولایت بر پیشانی شیعیان خود می زنند سپس شیعیان از آب حوض کوثر می نوشند و راهی بهشت می شوند.

وی با بیان اینکه معنای چهارم شفاعت، اختیار تام است، گفت: در روز قیامت منبری در وسط محشر گذاشته می شود که پیامبر(ص) در بالاترین پله آن و امیر مؤمنان(ع) در پله دوم آن قرار می گیرند، در همین حال موکّل بهشت می آید و کلید بهشت و جهنم را به پیامبر(ص) می دهد و می گوید اختیار تام دارید و پیامبر(ص) نیز کلید بهشت و جهنم را به حضرت علی(ع) می دهند و می گویند اختیار تام داری که لایقان را به بهشت و نالایقان را به جهنم ببری.

وی در پایان تبیین کرد: هر چهار معنای شفاعت، عقلانی ،روایی و قرآنی است و علاوه بر این که هیچکدام نافی دیگری نیست، سبب نابود کردن حق افراد نیز نمی شود.






یک نظر برای آیت  الله مظاهری:مسؤولان به مطالبات مراجع تقلید رسیدگی نمی کنند

  1. عبذاللهی گفت:

    دست مریزاد به مسولانی که اینگونه دیانت و اسلام باوری خود را نشان میدهند،وقتی به حرف مراجع گوش ندهند ،تکلیف مردم روشن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 17