با حرکت تک بعدی نمی توان پاسخگوی نیازها بود/دشمن از ورود حوزه علمیه به فضای مجازی می هراسد

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: جامعیت حوزه علمیه با اهمیت دادن به همه علوم اسلامی محقق می شود.

آیت الله سید مصباح عاملی در جلسه هم اندیشی اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد با بیان این که جامعیت حوزه علمیه با توجه و اهمیت دادن به همه علوم اسلامی محقق می شود، ابراز کرد: حوزه علمیه در شرایط فعلی باید توانایی پاسخگویی به نیازهای جامعه بین الملل را بدست آورد که این مهم با حرکت های تک بعدی میسّر نمی شود.
وی با اشاره به انتظارات رهبر معظم انقلاب از حوزه علمیه خراسان در جهت فقاهت و اجتهاد، گفت: سعی کردیم در طول یک سال گذشته مجموعه فعالیت های کمسیون ها، کارگروه های تخصصی و فعالیت های مدیریتی را به صورتی هدفمند، نظام مند و بلندمدت برنامه ریزی کنیم.
مدیر حوزه علمیه خراسان تاکیدهای خاص رهبر معظم انقلاب بر فعالیت جدی تر حوزه های علمیه نسبت به علوم عقلی، تفسیر و حدیث و در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی را یادآور شد و افزود: امیدواریم مقدمات فعالیت هر چه بیشتر حوزه علمیه در زمینه های یاد شده به سرعت فراهم شود.
آیت الله عاملی با اشاره به گذشت یک سال از حکم رهبر معظم انقلاب در تعیین اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، گفت: ریل گذاری حرکت های اساسی حوزه علمیه خراسان به سمت تحول در زمینه های مختلف، فعالیت سنگین و حیاتی مدیران حوزه علمیه خراسان در طول یک سال اخیر بوده است.
وی اضافه کرد: ریل گذاری حرکت های آتی و بلندمدت باید به طریق صحیح صورت پذیرد و بر همین اساس فعالیت های نرم افزاری و سخت افزاری زیادی انجام دادیم که ثمرات آن در آینده مشاهده خواهد شد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تشکیل کارگروه هایی از مدرسان درس خارج برای مشارکت در تدوین نظام جامع آموزشی حوزه علمیه خراسان، ابراز کرد: نشست ها و جلساتی که با حضور اساتید حوزه علمیه برگزار می شود برکات بسیاری را برای برنامه ریزان حوزوی در پی داشته و نقشی اساسی در قوت و واقع گرایی در ریل گذاری برای دستیابی به اهداف حوزه علمیه دارد.
آیت الله عاملی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین عوامل برای ایجاد تحول همه جانبه در حوزه علمیه، الگو قرار گرفتن استاد برای شاگرد در همه زمینه ها است و این الگوگیری تأثیری دائم، تحول آفرین و همیشگی خواهد داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه های مختلف حوزه علمیه پس از فعالیت های کارشناسی مختلف و پیش از اجرایی شدن در اختیار اساتید مبرز حوزه علمیه قرار می گیرد و پس از تحلیل و اعمال نظرات آنان، به صورت موقت و آزمایشی اجرا می شود تا نقاط ضعف آن برای اجرای رسمی برطرف شود. 

مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: برخی از کسانی که حوزه علمیه را از ورود به فضای مجازی می ترسانند، عامل دشمن هستند تا آنان در هر کاری که بخواهند در این عرصه انجام دهند، یکه تازی کنند.

آیت الله عاملی در نشستی با رئیس مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، و به فعالیت و تخریب نظام اسلامی از سوی دشمن اشاره و تاکید کرد: برخی از کسانی که حوزه علمیه را از ورود به فضای مجازی می ترسانند، عامل دشمن هستند تا آنان در هر کاری که بخواهند در این عرصه انجام دهند، یکه تازی کنند.
وی با اشاره به تلاش حوزه علمیه خراسان در نیاز سنجی و نظام سازی، گفت: نمی توان بدون آمادگی و هدفمندی با دشمن مقابله کرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فعالیت یک ساله در عرصه فضای مجازی در حوزه علمیه خراسان، ابراز کرد: دست کم هر ماه یک طرح و حرکت جدید در این عرصه انجام و ریل گذاری شده است.
آیت الله عاملی با بیان اینکه اگر بخش های گوناگون از دین برگرفته نشده باشد، نظامی سکولار تشکیل خواهد شد، ابراز کرد: حوزه علمیه به همین علت باید فعالان زیادی برای پاسخگوئی به نیازهای نظام اسلامی داشته باشد تا نظامی دینی شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه باید سخنی روشن و شفاف داشت، تاکید کرد: بزرگترین جنگ امروز درباره فرهنگ و ادیان است که پیشگامان مقابله با آن حوزه های علمیه هستند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: از آنجا که قلمرو دین محدود نیست، به عنوان نقشه زندگی بشر برای انسان با نیازها و استعدادهای بی نهایت برنامه دارد.
وی با اشاره به جلسه ای که با مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شده ، گفت: بر این اساس، متوجه شدیم که این مرکز در حد امکانات برای همکاری با حوزه علمیه آماده است و نتیجه این جلسه تعامل گسترده تر و با کیفیت بیشتر بود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به اینکه حوزه علمیه شناخته نشده و خیلی محدود معرفی شده است، اظهار کرد: امروز فعالیت زیادی در عرصه های مختلف لازم است که به عنوان مثال تبلیغ به خوبی معرفی نشده و عرصه آن را تنها منبر می دانند در حالی که نیازهای آموزشی، پژوهشی و… حوزه و جامعه با اقشار مختلف و انتظارات جدید سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و… فراوان می باشد که حوزه می بایست به آن پاسخ دهد.
آیت الله عاملی با بیان اینکه نباید جزیره ای عمل کرد بلکه همه کارها باید سازماندهی و دست کم مجمع الجزایری عمل شود، اظهار کرد: اگر حرکت های آموز شی و فرهنگی با حوزه علمیه همراه باشد، کیفیت خوبی خواهد گرفت.
وی مثال زد: حرکت معنا دار، هدفمند و آموزش دیده و گسترده حدود ۱۷۰۰ مبلغ در پیاده روی اربعین که از حرم تا حرم می توان نام برد، حماسه ساز و فرهنگ ساز شد.
مدیر حوزه علمیه خراسان به نگاه و شناخت مقام معظم رهبری نسبت به ظرفیت ها و استعدادهای حوزه علمیه خراسان اشاره و اظهار کرد: بر اساس فرمایش معظم له، حوزه علمیه خراسان می تواند رشد زیادی در فعالیت های مختلف داشته باشد.
کارگروه علمی و فنی حوزه و رسانه ملی تشکیل شود
وی رسانه را زیر مجموعه فرهنگ دانست و با اشاره به احساس خوبی که در تعامل صداوسیما با حوزه علمیه وجود دارد، نسبت به اهمیت افزایش تعامل حوزه و صدا و سیما و تشکیل کارگروه مشترک علمی و فنی و ارائه برنامه ای منظم تاکید کرد.
آیت الله عاملی با بیان اینکه این امر منظم تامین کننده خواست مردمی و حرکتی فعال، غیر تکراری و تحولی خواهد بود، گفت: علاوه بر تولید برنامه، چاپ کتاب و مجله نیز می تواند از دستاوردهای این کارگروه باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 5