رکن تحقق اقتصاد مقاومتی کار و تلاش است

حجت الاسلام ماندگاری گفت: رکن رکین تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب کار، تلاش و فعالیت است.

 حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری چهارشنبه شب در شب میلاد امام محمد باقر(ع) در آستان مقدس هلال ابن علی(ع) شهرستان آران و بیدگل با اشاره به اینکه اگر بخواهیم حساب و کتاب دینی داشته باشیم نباید بدون پرسش دینی کاری را انجام داد، گفت: امام باقر(ع) می فرماید ‹‹التفقه فی الدین›› یعنی همان بصیرت دینی و حساب و کتاب دینی است.

وی با بیان اینکه هرکس قصد دارد حساب و کتاب دینی داشته باشد، بدون پرسش از دین هیچ کاری را انجام ندهد، ابراز کرد: برای ازدواج باید دید حساب و کتاب و عروس و دامادی از نگاه دین چگونه است، آیا باید به قیافه و شکل توجه داشت و یا به حجاب و عفت توجه داشت.

به گفته وی، برای رسیدن به ‹‹تفقه فی الدین›› باید برای هرکاری حساب و کتاب دین باز کنیم و هیچ کاری را بدون نقشه دین انجام ندهیم.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه برای خرید لباس باید سؤال کرد تا متوجه باشیم دین درباره لباس چه می گوید و چه لباسی باید خرید، گفت: امروز لباس و پوشش برخی از مردم غیر دینی شده است و حتی خوراک و خواب برخی از مردم غیردینی است.

وی ادامه داد: امروز مهمانی های برخی از ما نیز غیر دینی شده است و این درحالی است که اسلام می فرماید، مهمانی ها را ساده تر برگزار کنید تا صله رحم بیشتر شود، اما مهمانی های همه ما تجملاتی شده است و از پذیرفتن مهمان فرار می کنیم چرا که توان هزینه های مهمانی تجملاتی را نداریم.

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه با اشاره به رواج کسب و کارهای غیردینی در جامعه، گفت: سودها را زیادتر، قیمت ها را چندین برابر کرده ایم و نسیه نمی دهیم و با مشتری هم تعامل نداریم و اینگونه کارها، کارهای غیر دینی در جامعه است.

وی با بیان اینکه لازمه رسیدن به کمال ‹‹تفقه فی الدین›› است، اظهار داشت: باید برای انجام هرکاری توجه ما به قیامت باشد، بنابراین توجه هرکس به قیامت باشد و درست انتخاب کند فقیه در دین می شود و این انسان بصیر است و بصیر کسی است که امروز که قیامت دیدنی نیست بتواند قیامت را ببیند.

حجت الاسلام ماندگاری نخستین رکن کمال را توجه به حساب و کتاب دینی که فقاهت در دین است دانست و افزود: امام باقر(ع) می فرماید، وقتی اطلاعات دینی را سؤال کردیم و فهم ما دینی شد، برنامه ریزی ما نیز دینی می شود، بنابراین دومین رکن کمال برنامه ریزی دینی است.

وی در ادامه با تشریح برنامه ریزی دینی، گفت: نخستین برنامه ریزی دینی اختصاص ساعتی از شبانه روز به کارکردن است چرا که تا کار و تلاش نکنیم خداوند نیز رزق و روزی نخواهد داد، ضمن اینکه کار کردن از کودکی است و کودکان از کودکی تا هنگام مرگ باید کار یاد بگیرند چرا که در اسلام چیزی به نام بازنشستگی و فارغ التحصیلی نداریم و این دو هدیه غربی ها است.

به گفته وی، یکی از بزرگترین مشکلات کشور این است که افراد از ۲۰ سالگی شاغل می شوند و در سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی نیز بازنشست می‌شوند و انسانی که ۷۰ تا ۸۰  سال عمر دارد، تنها ۲۵ سال فعالیت دارد.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه کودکان باید از سنین ۵ -۶ سالگی کار کردن را شروع کنند، عنوان کرد: رکن رکین تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، کار و تلاش و فعالیت است.

وی افزود: کسی که ۷۰ سال تغذیه میکند اگر ۶۰ سال هم کار و تلاش داشته باشد کشور هیچگونه مشکل اقتصادی نخواهد داشت و این در حالی است که از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور تنها ۲۰ میلیون نفر کار می کنند و ۶۰ میلیون نفر می خورند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه همه باید ۵ برنامه ریزی که اهل بیت(ع) گفته اند داشته باشند، گفت: نخستین برنامه ریزی، داشتن برنامه کاری است، حتی کسانی که بازنشسته اداری هستند باید برنامه کاری داشته باشند، ضمن اینکه دومین برنامه کاری، برنامه عبادی است که همه باید برنامه عبادی که وقت زیادی را نمی خواهد داشته باشند، چرا که همانگونه که جسم نیازمند غذا است، روح انسان نیز نیازمند غذا است و عبادت غذای روح است.

حجت الاسلام ماندگاری از برنامه شخصی به عنوان سومین برنامه کاری نام برد و افزود: خورد و خوراک و خواب برنامه شخص همه انسها است که همه  باید دارای خواب مناسب و خوراک مناسب که همان دو وعده خوراک لازم است هرچند که سه وعده خوراک نیز اشکالی ندارد اما پنج وعده غذا پرخوری است.

وی همچنین از برنامه مطالعات دینی به عنوان چهارمین برنامه کاری همه انسانها نام برد و اضافه کرد: پای منبر نشستن مطالعه شفاهی دینی است و ما باید ساعاتی را در شبانه روز برای ارتقای فهم دینی خود به مطالعه شفاهی و یا کتبی اختصاص بدهیم.

به گفته وی، تفریح حلال و ورزش حلال پنجمین برنامه کاری همه انسانها است، چرا که با انجام تفریح و ورزش حلال انسان با نشاط می شود و می تواند همه کارهای خود را انجام دهد و ساده ترین ورزش که روایت نیز به آن اشاره کرده است، پیاده روی است.

حجت الاسلام ماندگاری یادآور شد: اگر این پنج برنامه ریزی را در زندگی خود داشته باشیم، برنامه ریزی دینی را که شامل کار و عبادت و خورد و خوراک و خواب و ورزش و تفریح و مطالعه دینی است را انجام داده ایم.

به گفته وی، برنامه ریزی دینی مشکلات و سختی های خاص خودش را دارد از این رو امام باقر(ع) می فرماید، باید در مقابل مشکلات کار و عبادت و ورزش و خورد و خوراک صبر کرد چرا که هر پنج برنامه مشکلات خاص خودش را دارد، اما برخی فقط به دنبال کار راحت و اداری هستند.

وی گفت: امام باقر(ع) می فرماید، هرکس می خواهد به کمال برسد به سراغ دین بیاید و از دین سؤال کند و حساب کتاب دینی و برنامه ریزی دینی داشته باشد و در برابر سختی ها صبر کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 12