گلایه آیت الله اشرفی شاهرودی از تعطیلات زیاد در حوزه

 
آیت الله اشرفی شاهرودی با ابراز تاسف از تعطیلات بسیار در حوزه، بازنگری در این امر را لازم و ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، امروز چهاردهم فروردین ۱۳۹۶ بر مبنای اطلاعیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در روزهای پایانی اسفند ۹۵، زمان شروع مجدد دروس حوزه علمیه در سطح خارج اعلام شده بود اما با این حال امروز هم تعطیل شد و دروس از فردا آغاز می شود.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی از علمای خراسان و استاد درس خارج حوزه علمیه در واکنش به این موضوع از تعطیلی های زیاد حوزه علمیه و بها ندادن به دروس گلایه کرد.

وی با نقل خاطره ای از حوادث خرداد ۱۳۴۲ و جریان مدرسه فیضیه بیان داشت: سال ۴۲ که به حوزه قم و مدرسه فیضیه تعرض شد حوزه علمیه نجف هم در اعتراض به این برخورد جنایتکارانه شاه مدتی تعطیل شد پس از مدتی مرحوم آیت الله خوئی به من گفت که تعطیلی زیاد شده و باید درس شروع شود و من را خدمت مرحوم آقای شاهرودی فرستادند و وی باز به دیگران ارجاع داد که در نهایت دروس آغاز شد. در پایان سال تحصیلی من با توجه به اینکه هر روز درس مرحوم استاد آیت الله خوئی را می نوشتم و تاریخ می زدم خدمتشان عرض کردم امسال حدود ۱۲۰ جلسه درس خارج شد که وی با ناراحتی و تعجب دست به پشت دستشان زد و گفت یعنی حدود یک ثلث سال فقط درس بوده، آیا امام زمان(عج) از این وضع راضی خواهد بود که گفتم دلیل کمی درس در این سال، تعطیلی بابت اعتراض به جسارت عمال شاه به حوزه علمیه قم بوده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه گفت: خوب است تعطیلی ها بر اساس حساب و کتاب باشد و دلیل آن معلوم باشد نه اینکه بعضی وقتها تعطیل می شود کسی هم دلیل آن را نمی داند. در نجف با آن گرمای طاقت فرسا در کل سال درس بود و تعطیلی حوزه فقط یک ماه مرداد بود که آن هم گرمای بسیار نجف و نبود امکانات سبب می شد اما حالا با وجود این همه رشد و امکانات به هر بهانه ای دروس را تعطیل می کنند و با این وضع تا پایان سال بیش از ۱۲۰ جلسه نمی توان درس برگزار کرد.

آیت الله اشرفی شاهرودی با اشاره به اهتمام مرحوم امام خمینی به درس و نظم در برگزاری کلاس، بیان داشت: امام(ره) روزی که می خواستند درس خود در نجف را شروع کنند فرمودند زمانی را اجماع کنید که مشخصا در همان زمان همه در درس حاضر شوند و ساعتی معین شد اما باز برخی تاخیر و غیبت می کردند که فرمودند برخی به اندازه افرادی در مشاغل دیگر هم به درس و وظیفه شان اهمیت نمی دهند که آنها هر روز معین سرکار خود حاضر می شوند و جدیت دارند.

وی افزود: مرحوم آخوند در یک روز دو فرزندش بر اثر بیماری وبا فوت کردند اما وی همان روز هم درس گفت و به این بهانه تعطیل نکرد و این اهمیت به درس و وظیفه بود که آن برکات را برایش داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 16