تولیت آستان قدس رضوی: حل مشکل اشتغال به مدیریت و کار جهادی نیاز دارد/ سلامت نظام اداری رمز تداوم اعتماد عمومی است

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر ضرورت کار جهادی در زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان، گفت: ناتوانی در پاسخگویی کامل به درخواست‌های فراوان اشتغال، رنج آورترین موضوع است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، ظهر امروز در دیدار با مدیران سازمان‌ مرکزی، مؤسسات و شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک سال نو و اعیاد ماه رجب، اظهار داشت: در هر سال اگر ضمیر وجود انسان به گِرد نورانیت ولایت بگردد و به برکت این نورانیت تحول الهی را در خود ایجاد کند، آن گاه احسن الاحوال رقم خورده است.

وی با بیان اینکه عده‌ای در فراز و فرود عرصه‌های مختلف اجتماعی از مقام بندگی خارج می‌شوند، بیان کرد: اما اگر انسان در خویش ظرفیت ایجاد کند، هیچ گاه در برابر ناملایمات روزگار از صراط مستقیم و مسیر بندگی حضرت حق خارج نخواهد شد، چنین فردی در خشم و خشنودی جز سخن حق نمی‌گوید و از بندگی خداوند خارج نمی‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه در سال جدید باید ضمن حرکت جهادی با برنامه‌ریزی دقیق به پیش رفت، بیان کرد: سازمان بدون برنامه همانند کشتی بدون ناخداست؛ برنامه ریزی برای آینده و پیش بینی شرایط نقش بسیار با اهمیتی برای پیشرفت یک سازمان دارد.

وی، بر وجود عزم و جزم عملی برای اجرای برنامه‌ها تأاکید و عنوان کرد: یک برنامه ریزی دقیق برای اینکه مثمر ثمر باشد نیازمند جزم و عزم عملی تمام سطوح مدیریت و کارکنان برای پیش برد آن است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اجزای مختلف سازمان باید حس پیشرفت داشته باشند، تصریح کرد: عزم، دور اندیشی و برنامه ریزی دقیق از ملزومات برای پیشرفت و تعالی یک سازمان است.

 تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت افزایش بهره وری در سازمان اداری، عنوان کرد: تحول و تحول پذیری در ارکان مختلف آستان قدس رضوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تمام مجموعه آستان قدس باید در راستای شعار سال و شفاف سازی اقتصادی حرکت کند.

وی افزود: همافزایی، هماهنگی، همفکری و رشد متوازن و پرشتاب تمام بخش‌ها، مؤسسات و شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی مدنظر است؛ برخی بخشهای آستان قدس رضوی به خوبی با تحول پذیری حرکت پرشتاب خود را آغاز کرده‌اند، اما برخی قسمت‌ها هنوز آن شتاب لازم را ندارند که باید تلاش خود را افزایش دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر لزوم حضور فعال در فضای مجازی تأکید و بیان کرد: هیچ کدام از دست ساختههای بشر به اندازه و با سرعت فضای مجازی در متن زندگی انسان‌ نفوذ نداشته و امروز حضور فعال، مؤثر و صحیح در فضای مجازی در راستای تحقق اهداف آستان قدس باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاه جزیره‌ای در آستان قدس رضوی به هیچ عنوان پسندیده نیست، عنوان کرد: تحول در راستای تعالی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای پویایی یک سازمان است که باید در عرصه فرهنگی، علمی، اقتصادی و ادارای در آستان قدس رضوی محقق شود.

تولیت آستان قدس رضوی، مدیران را به رعایت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آستان قدس رضوی سفارش و عنوان کرد: تمام اموال و دارایی‌های آستان قدس رضوی موقوفاتی بوده که با یک دنیا عشق و دلدادگی به این بارگاه نورانی اهدا شده است، بنابراین باید از هر امری که به هر شکلی اسراف تلقی میشود، جلوگیری کرد.

وی با اشاره اهمیت رعایت نظم اداری، بیان کرد: نظم و انسجام از موضوعات بسیار حیاتی برای یک سازمان است، مجموعه بی‌نظم هیچ گاه رشد، تعالی و پیشرفت نخواهد داشت، این امر موضوعی بوده که تولیت فقید بر آن سفارش و بنده نیز بر آن تأکید جدی دارم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: سال ۹۶ سال مدیریت جهادی در وصول حقوق موقوفات است، باید مطالبات آستان قدس به‌ صورت جدی و با حساسیت وصول شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: در تصویب برنامه سال ۹۶ علاوه بر نظر کارشناسان و مدیران مربوطه، بنده برای هربخش به‌صورت جداگانه وقت گذاشته و برنامه‌ها را نهایی کرده‌ام؛ بنابراین اجرای کامل برنامه‌های تصویب ‌شده مورد تأکید است.

وی عنوان کرد: تمامی اقدامات عمرانی که به نام آستان قدس رضوی چه در محدوده حرم مطهر و چه خارج از این صحن و سرای نورانی انجام می‌گیرد، باید از بهترین کیفیت و استحکام برخوردار باشد. محصولات شرکت‌ها، کارخانجات و مؤسسات تولیدی آستان قدس رضوی نیز باید از کیفیت ممتاز برخورد باشد و لازم است تلاش شود تا ضمن افزایش تولید، کیفیت نیز ارتقا یابد و پایین آمدن کیفیت غذای حضرت به جهت افزایش آمار غذا به هیچ عنوان پسندیده نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، استحکام و قوت در تمام امور از جمله عمرانی، فرهنگی و قضایی را متذکر و تصریح کرد: کالاهایی که با آرم آستان قدس رضوی تولید و روانه بازار می‌شود، باید از بهترین و بالاترین کیفیت برخوردار باشند.

وی عنوان کرد: اگر اقتصاد مستحکم باشد، آن گاه با تکانه‌ها، تحریم‌ها و خصومت‌های خارجی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و این همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در زمینه اشتغال نیازمند کار جهادی هستیم، رنج آورترین موضوع برای ناتوانی در پاسخگویی کامل به درخواست‌های فراوان اشتغال است.

وی تأکید کرد: همه بخش‌های تولیدی و اقتصادی آستان قدس رضوی تمام تلاش خود را برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با افزایش خطوط تولید به کار ببرند.

تولیت آستان قدس رضوی، نظارت‌های نهادینه شده در سازمان‌ها را یکی از ضمانت‌های شکل گیری سلامت نظام اداری دانست و عنوان کرد: بازرسی‌های مداوم درون سازمانی و برون سازمانی لازمه کنترل و نظارت است.

وی با طرح این سؤال که آیا کنترل با اعتماد مخالفت دارد، بیان داشت: امام علی (علیه السلام) می‌فرماید «کنترل و اعتماد اصل است»، بنابراین نظارت و کنترل رمز تداوم اعتماد است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به نظارت و کنترل زیر مجموعه‌ها، تأکید کرد: نظارت و کنترل نشان دهنده بی‌اعتمادی به کارکنان و دست اندرکاران نیست، بلکه باید برای اعتماد بیشتر و تداوم آن کنترل دقیق و حساب شده صورت بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: آستان قدس رضوی بنایی برای تصدی ‌گری در تمام امور ندارد، بنابراین می‌توان تا حد امکان امور را به کارآفرینان و نخبگان واگذار کرد.

برپایه این گزارش، در ابتدای این دیدار سید مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به ارائه گزارش بودجه تلفیقی سازمان مرکزی، سازمان اقتصادی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: توجه به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و اجرایی کردن منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب از ویژگی‌های بودجه سال ۹۶ آستان قدس رضوی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 9