آیت الله جوادی آملی: برخی از گزینه روی میز آمریکا می‌ترسند ولی از گزینه‌های خدا نمی‌ترسند/وظیفه حوزه علمیه در خصوص تبیین مسائل مختلف اقتصاد اسلامی

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن کریم تصریح کرد: آن مسؤولی که نتواند مال مردم را اداره کند و نتواند تولید و اشتغال ایجاد کند همان سفیهی است که قران از سپردن مال به دست او ما را منع کرده است
 به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از اساتید اقتصاد اسلامی و نظام پولی و بانکداری اسلامی حوزه علمیه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت وگو کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار اظهار داشت: خداوند برای دین حریم و حقی مشخص کرده است و خدا بعضی امور را ناموس و خط قرمز خود قرار داده است؛ «بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ»

وی ادامه داد: بعضی از امور متعلق به ما نیست و ما تنها امین الله هستیم، به عنوان نمونه «خون» در اختیار خود انسان است، اگر کسی انسانی را کشت اولیای دم می توانند از خون او بگذرند اما اگر کسی «تجاوز به عنف» انجام داد احدی حق ندارد رضایت بدهد، چراکه این مورد در اختیار کسی مگر خداوند نیست.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز داشت: این واقعیت بود که امام(ره) فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و نشانه آن نیز همین هشت سال دفاع مقدس است که همه دنیا علیه ایران اقدام کردند اما کاری از پیش نبردند اما با این حال وقتی آمریکا از گزینه نظامی روی میز حرف می زند عده‌ای می‌ترسند، در حالی که خداوند صراحتا در بحث ربا گفته است گزینه نظامی روی میز من است؛ اما هیچ کس آن را باور نمی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین جایگاه «مال» در فرهنگ قران پرداخت و بیان داشت: در قرآن کریم «مال» عامل قیام یک ملت معرفی شده است، قرآن می گوید ملتی که جیبش خالی است قدرت قیام ندارد، منظور از قیام در اینجا ایستادگی است و نه ایستادن؛ یعنی کشور فقیر قدرت ایستادگی و مقاومت ندارد و این نکته ای است که در اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات قرآن کریم تصریح کرد: آن مسؤولی که نتواند مال مردم را اداره کند و نتواند تولید و اشتغال ایجاد کند همان سفیهی است که قران از سپردن مال به دست او ما را منع کرده است؛ «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ».

وی به وظیفه حوزه علمیه در خصوص تبیین مسائل مختلف اقتصاد اسلامی اشاره کرد و گفت: مشخص شد که از دیدگاه قرآن کریم «مال» یا همان اقتصاد، عامل قیام، پویایی و مقاومت یک ملت را در خود دارد لذا شما باید این عامل ایستادگی ملت که مانع چاپلوسی و تملق او نسبت به دیگران می شود را دقیقا مشخص کنید که در دست چه کسانی باید باشد و چگونه اداره شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: «مال»  با آن ویژگی هایی که عرض شد نه باید خصوصی باشد نه دولتی و نه خصولتی! بلکه باید در اختیار عموم مردم باشد و به مثابه خون در همه بدنه ملت جریان داشته باشد تا هر کس بنابر استعداد و تلاش و کوشش خود از آن بهره مند شود، راه باید برای همه باز باشد تا بنابر استعداد و تلاش و خلاقیت خود بتواند از آن استفاده کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 7 =