آیت الله اعرافی: توجه به علوم انسانی اسلامی از اولویت های حوزه علمیه است

مدیر حوزه های علمیه گفت: ورود در قلمرو حکمت و فلسفه و توجه به علوم انسانی اسلامی در حوزه از هر زمان جدی تر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور شب گذشته در جمع طلاب کرمانی در مدرسه علمیه ابراهیمیه، گفت: مهم ترین شاکله وجودی حوزه های علمیه اخلاق و شخصیت پاک است؛ وقتی در داستان شیرین قسم های قرآنی نگرشی می کنیم می بینیم در سوره شمس به یازده چیز قسم یاد شده که نشان دهنده عظمت «مقسم له» یعنی مورد قسم است.

وی ادامه داد: این یازده قسم مسلسل وار و پشت سر هم ردیف شدند و خداوند با این یازده مورد به همه هستی قسم خورده است و پس از آن با تأکید فرموده قطعا رستگار می شود کسی که تزکیه کند؛ خورشید و نورش در جهان انرژی می آفریند و جهانی را برپاکرده است و همچنین ماه و روز و شب که خداوند به آن ها قسم یادکرده نقشی حیاطی دارند؛ در قسم هفتم و هشتم خداوند به همه عالم هستی به همراه عالم غیب و ملائکه قسم یاد کرده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نخستین کار طلاب در حوزه تقویت پایه های اخلاقی است و باید این مهم اول از همه در اولویت فعالیت طلاب قرار بگیرد؛ جایگاه حوزه در همین مورد قسم آیات سوره شمس قرار گرفته است و همچنین جایگاه عالم هستی همین است؛ همه دارایی های مادی ما می رود و همین جان پاک است که می ماند.

امام جمعه قم با در پاسخ به سؤال طلاب پیرامون نگاه بین المللی حوزه های علمیه گفت: انقلاب اسلامی در بعد بین المللی افق هایی را گشوده که از آن غافل هستیم زیرا ظرفیتی که این انقلاب به برکت خون شهدا برای گسترش معارف اسلامی در دنیا رقم زده است در طول تاریخ اسلام تا کنون بی سابقه است؛ اگر تنها فایده انقلاب و خون شهدا و مجاهدت ها این بود که طبق بشارت ائمه علم از قم به سایر نقاط جهان پخش شود همین یک فایده بس بود.

این استاد حوزه علمیه افزود: امروز در سراسر جهان چند نمونه از تجلیات بین المللی انقلاب را شاهدیم و می بینیم با تدابیری که از سوی مقام معظم رهبری اندیشیده شد محور مقاومتی شکل گرفت که سردار هم استانی شما هم در خط مقدم آن قرار دارد.

وی اظهار داشت: یکی از نمودهای بین المللی انقلاب که به طور خاموش به واسطه حوزه در دنیا مشغول انجام بوده و در آغاز راه است نهادی مثل جامعه المصطفی است؛ چند ده هزار تحصیل کرده حوزه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان حضور دارند که این سرمایه عظیم به برکت حوزه در عالم منفجر شده است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: بیش از ۳۰ هزار نفر هم در حال حاضر از ۱۳۰ کشور در قم مشغول تحصیل هستند که این اتفاق مبارک از میراث حوزه های علمیه است؛ سندی ارزشمند در ابعاد مختلف حوزه بین الملل تقدیم مقام معظم رهبری شده است و در دست بررسی است. پیش از انقلاب هر طلبه قم احتمال دستگیری خود را می داد اما اکنون به برکت دانش آموخته های حوزه میلیون ها مسلمان در نیجریه حضور دارند و مراسم هایشان در بعضی موارد از ایران باشکوه تر است.

رامام جمعه قم اظهار داشت: حوزه های علمیه همچنان با نگاه بین المللی فاصله دارند و این آفاق وسیع جهانی نیاز دارد به اینکه طلبه ایرانی ما نیرو و انرژی خود را پیدا و منتقل کند؛ نگاه بین المللی حوزه های علمیه به زودی در شهرستان ها و استان ها نمود بیشتری پیدا خواهد کرد؛ صد ها هزار مقاله و کتاب در قم تولید شده اما انعکاس این ها در عرصه جهانی کم بوده است.

وی با اشاره به وظیفه تمدن سازی حوزه های علمیه تصریح کرد: نهاد علمی حوزه سابقه هزار ساله داشته و در آن نظریه های سیاسی به وجود آمده است؛ همانطور که معارف دین ما تمدنی است و به عرصه های زندگی با عقل و حکمت می نگرد می تواند برای همه عرصه های زندگی برنامه ارائه دهد؛ بشر امروزی بعد از رنسانس در کنار پیشرفت های فراوان ضعف های جدی پیدا کرده است که حوزه های علمیه باید این معادلات تمدنی را اصلاح کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه انقلابی ماندن حوزه های علمیه، اظهار داشت: یک بعد انقلابی ماندن تراز تمدنی و اجتهاد تمدن ساز حوزه های علمیه است؛ حوزه علمیه در بعد تمدنی هنوز جای کار فراوانی دارد؛ اکنون در یک مرحله متعارف در زمینه اجتهاد حرکت می کنیم که لازم است این اجتهاد تمدن ساز شود.

وی اظهار داشت: در این جلسه از شهید مطهری و شهید صدر نام برده شد و باید گفت همه بزرگان حوزه درس هایشان را خوب خوانده اند؛ طلاب امروز ایده های بزرگی دارند که اتفاق خوبی است اما نباید این ایده های بزرگ شما طلاب را از پایه های درسی دور کند؛ درست است که با اجتهاد تمدن ساز فاصله داریم و باید مواد جدیدی در فقه مورد بررسی قرار بگیرد اما فقه موجود را هم نباید دست کم گرفت.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش شهید صدر در نظام سازی فقه گفت: از شاگران شهید صدر گلایه کردم که چرا این نظام سازی را تقویت نکردند و ادامه ندادند؛ در برنامه های ما برای مدیریت حوزه ورود در قلمرو حکمت و فلسفه دیده شده و همچنین توجه به علوم انسانی اسلامی که همیشه دغدغه داشتم از هر زمان جدی تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: ایده های فراوانی برای آینده حوزه های علمیه در کتابی قطور جمع آوری و منشوری تدوین شده و بر اساس آن برنامه ۵ ساله حوزه نوشته می شود و رسیدن به حوزه مطلوب زمان می برد اما همه توان به کار گرفته خواهد شد؛ بر اساس یک نگاه کاربردی پیش خواهیم رفت.

آیت الله اعرافی با اشاره به وضعیت معیشتی طلاب اظهار داشت: طلاب به سختی عادت کردند و از دل این سختی ها بزرگانی بیرون آمدند اما این نباید ملاکی برای مدیران باشد بلکه ما باید تلاش خود را برای تأمین یک زندگی متوسط برای حوزه های علمیه داشته باشیم؛ این کار هم به دوش مراجع است و تلاش هایی انجام گرفته است.

وی در پایان گفت: حوزه باید مطالبه گر باشد اما در کنار آن باید پاسخگوی نیازها هم باشد؛ طلاب باید نقد و تحلیل بکنند اما هیچ کدام از موانع را نباید مانع تحصیل و تهذیب خود قرار دهند؛ شهید صدر و امام خمینی که نخستین منتقدان بودند از همه نیز پرکار تر بودند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 9