آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج: کسانی در خارج نشسته اند و می خواهند انتخابات را بر هم بزنند/ برای چند روز حکومت نباید هر کاری انجام داد

حضرت آ‌یت الله مکارم با بیان این که انتخابات باید آب و رنگ اسلامی داشته باشد، گفت: انسان برای ۴ روز حکومت نباید دست به دروغ، تهمت و تخریب بزند، کسی که عقیده به قیامت دارد قطعا چنین کاری نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در درس خارج خود که در مسجداعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایاتی از اهل بیت(ع) گفت: در روایات آمده که گاهی انسان تمام توان خود را در مسیر رسیدن به آرزوها به کار می گیرد و در نهایت به آرزوی خود نمی رسد از این رو دست خالی وارد محشر می شود و حجتی ندارد.

وی افزود: آرزوهای دور و دراز و طولانی یکی از مشکلات مهم زندگی انسان است، معنای آرزوها این است که انسان به وضع موجود قانع نبوده و حرص می زند ک به جاهای دیگر برسد که غالبا ضروری نیست، گاهی انسان تمام عمر خود را در راه این آرزوها به کار می گیرد؛ کسی که شبانه روز برای رسیدن به آرزوهای نامعقول تلاش می کند نمی تواند به فکر آخرت باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تلاش برای زندگی و پیشرفت جامعه لازم است، اظهار داشت: آرزوهای نامعقولی که انسان را گرفتار کرده و او را از آخرت دور می کند شیطانی است، شیطان آرزوها را در نظر انسان جلوه می دهد که اگر  به آن نقطه برسد سعادتمند می شود؛ قرآن کریم نمونه ای در این زمینه از زندگی قارون نقل می کند که باید عبرت برای انسان باشد، بهترین درس عبرت بیان تاریخ گذشتگان است.

وی ادامه داد: امروز هم قارون هایی هستند که ثروت هایی دارند و افرادی آرزو می کنند همانند آن ها باشند اما بسیاری از آنان به سرنوشت های بدی گرفتار می شوند و با مشکلاتی از دنیا می روند و ثروت خود را باقی می گذارند، تلاش برای زندگی لازم است اما باید به زندگی قانع بود؛ آرزو و خیالات واهی نباید دامن انسان را بگیرد و او را آلوده به گناهان کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو بر ضرورت رعایت اخلاق از سوی همگان تأکید کرد و ابراز داشت: اختراعاتی که بشر دارد شمشیر دو دم است که می توان در مسیر خوب و بد استفاده کرد اما غالبا در مسیر نادرست استفاده می شود.

وی عنوان کرد: نیروی اتمی بسیار مهم و خوب بوده و می تواند تولید انرژی و برق کند، از طرف دیگر می تواند تبدیل به بمب اتم شود و همانند ژاپن صدها هزار نفر را قربانی کند، این موضوع بستگی دارد که به دست چه اشخاصی بیفتد، عقلای دنیا بر آن حکم کنند یا این که افراد مستکبر، مغرور، از خود راضی و بی عقل حاکم باشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یکی از اختراعات فضای مجازی است که می تواند وسیله پیشرفت جامعه بشری شود؛ همچنین زشتی ها، آلودگی ها، انواع گناهان و شایعات بی اساس در این فضا وجود دارد، امروز بیش از جنبه مثبت از جنبه منفی استفاده می شود.

وی اضافه کرد: یکی از جنبه های منفی پخش شایعات است، در ایام انتخابات بازار شایعات داغ شده و کارهای خلاف، دروغ و تهمت از طریق فضای مجازی بین مردم پخش می شود، کسانی در خارج نشسته اند و می خواهند انتخابات را بر هم بزنند یا حضور مردم را کمرنگ کنند، معلوم است که ایمان به خدا و قیامت ندارند و برای پیشبرد اهداف خود هر کاری می کنند که حسابشان معلوم است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که کسانی که در داخل هستند باید مراقب باشند، گفت: این افراد نباید شایعات دروغین را مطرح کرده و مردم  هم نباید آن ها را نقل کنند، شایعه سازان و نقل کنندگان شایعه گناهکار هستند، قرآن در آیات ۶۰ و ۶۱ سوره احزاب درباره چنین افرادی می فرماید ای پیامبر اگر منافقان، کسانی که در دل آن ها بیماری نفاق است و کسانی که شایعات دروغ پخش می کنند از کار خود خودداری نکنند به آن ها حمله کن چنانکه نتوانند در مدینه بمانند و هر جا بروند مطرود خواهند شد.

وی افزود: شایعه پراکنی از نظر اسلام مهم است و می تواند یک جامعه را متزلزل کند، آیا سزاوار است که برای ۴ روز حکومت انسان دست به دروغ، تهمت و تخریب بزند، کسی که عقیده به قیامت و جزا دارد قطعا چنین کاری نمی کند؛ برای چند روز حکومت هر کاری نباید انجام داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انتخابات باید آب و رنگ اسلامی داشته باشد، اظهار داشت: هر کسی باید خدمات خود را بیان کند نه این که دست به تخریب دیگران بزند، وعده ها نباید دروغین باشند؛ افراد نباید پیشرفت خود را در تخریب و نابودی دیگران بدانند، از همه بدتر گاهی نظام را برای اهداف خود تخریب می کنند و کشور را زیر سؤال می برند.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشوری مقتدر و توانا داریم و به دلیل همین توانایی دشمنان برای کشور مشکلاتی ایجاد کرده و مانع تراشی می کنند، البته کشور مشکلاتی دارد و باید بر آن ها فائق شد، نباید کاری کرد که مردم مأیوس و ناامید شوند؛ گاهی طرفداران و سایت های مربوط به افراد چنین کارهایی می کنند که باید این کارها کنترل شود.

این مرجع تقلید با بیان این که در ایام انتخابات نباید تخریب، دروغ و شایعه سازی صورت گیرد، ابراز داشت: باید آبروی نظام اسلامی را حفظ کرد، اگر مسلمان هستیم و قیامت را قبول داریم باید حواسمان جمع باشد، انتخابات باید آبرومند، پر شور، بر اساس موازین اسلامی و دشمن شکن برگزار شود.

وی در پایان عنوان کرد: ما در مسأله انتخابات دخالتی نکرده و نخواهیم کرد، اصل انتخابات را تقویت کرده و دعوت به حضور می کنیم اما درباره جناح ها مطلقا ورود نمی کنیم؛ حال اگر عده ای دروغ می گویند خودشان مسؤول هستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 2