قرآن برای همگان قابل فهم است

حضرت آیت‎لله جوادی آملی گفت: در قرآن آیاتی است که فهمش برای خواص مشکل است؛ اما محتوا و مطلب همان آیه در ضمن قصص، امثله، حکایت‎ها و مسائل اخلاقی و تبشیر و تنذیر در اختیار همه قرار گرفته است، در قرآن هیچ مطلبی نیست که برای توده مردم قابل فهم نباشد،
حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه قمر با اشاره به آیه «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ ﴿۱۷﴾»، گفت: قرآن که حبل متین است خداوند آن را از آسمان به زمین آویخته است و بالایش علی حکیم است و پایینش عربی مبین است.

وی افزود: گرچه در قرآن آیاتی است که فهمش برای خواص مشکل است؛ اما محتوا و مطلب همان آیه در ضمن قصص، امثله، حکایتها و مسائل اخلاقی و تبشیر و تنذیر در اختیار همه قرار گرفته است، در قرآن هیچ مطلبی نیست که برای توده مردم قابل فهم نباشد، چون همان مطلب عمیقی که در آیات دشوار و پرمحتوا هست به صورت قصه و مثل و تکرارکردنها را بیان میکند، مثلا همان برهان تمانع که جزو دقیقترین مطالب سوره انبیا است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه درجات فهم قرآن و مراتب علم هم فرق میکند، آنان که عالم هستند بهتر و آنان که درس نخواندهاند کمتر میفهمند؛ اما اصل مطلب را درست میفهمند، ابراز کرد: خود قرآن میفرماید که ما مفسرانی به نام اهلبیت(ع) داریم و آنچه که پیامبر به شما عطا کرد، آن را بپذیرید و بحث در این نیست که بگوییم حسبنا کتابالله، قرآن در اینکه معجزه باشد به چیزی احتیاج ندارد و برای اینکه ثابت کند که کلام خدا و آورندهاش پیامبر است نیاز به چیزی ندارد، اما همین قرآن میگوید تفسیر و تفصیل و تخصیص قرآن با اهلبیت(ع) است.

وی اظهار کرد: استدلال قرآن این است که اختلافی وجود ندارد، ما برای اینکه ثابت کنیم هیچ آیهای مخالف یکدیگر نیست به احدی احتیاج نداریم، در اینگونه بحثها که بحثهای کلامی است به کسی احتیاج نداریم در خیلی از فروعات مسأله توحید و وحی و نبوت و قبر و قیامت به اهلبیت(ع) احتیاج داریم، مرزها باید مشخص شود، اگر دست فکر مخاطب بالا رفت و دامنه ممثل پایین آمد، مطلب قابل فهم است.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ ﴿۱۹﴾»، خاطرنشان کرد:  خود زمان ذاتا نحس میشود مثل اینکه سم ذاتا بد است و عسل ذاتا شفا است، آیا یک روز مشخص ذاتا این چنین است؟ اثبات این کار آسانی نیست، در همین ایامی که برای قوم عاد یوم نحس بود، برای قوم ثمود و پیامبر آن یوم سعد بود، مؤمنان خوشحال بودند.

وی ادامه داد: همان روزی که برای قوم عاد نحس مستمر بود برای حضرت هود و مؤمنان او سعد مستمر بود، نمیتوان ثابت کرد که زمان ذاتا شر است، آن متمکن و متزمن است که به زمان و مکان سعد و نحس میدهد، همین کربلا که روضه من ریاض الجنه هست، قبور نحس قاتلان امام حسین(ع) حفره من حفر النیران است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ابراز کرد: در لیالی قدر و لیالی متبرکه خود آن زمان به خاطر متزمن است که تبرک پیدا کرده است، اثبات اینکه سهشنبه یا دوشنبه ذاتا بد است، اما در جریان سعد و نحس کواکب آن نه تنها برهانپذیر نیست بلکه قابل اقامه برهان است، برای اینکه این موجودات روی زمان تأثیر میگذارد، این قمر در عقرب اگر روایاتش صحیح باشد، برهان دارد و روی سعد و نحس زمان تأثیر میگذارد، اگر روایات مرسل نبود و سندش صحیح بود پذیرفتنی است.

وی بیان کرد: وقتی میگویند قمر در برج عقرب است یعنی برابر است با آن بخشی از منطقهالبروج که چند ستاره به شکل عقرب هستند، قمر که میخواهد عبور کند محاذی چند ستاره است که به شکل عقرب است، این یقینا ممکن است اثر بگذارد، اگر روایاتش صحیح باشد،‌ در همین روایات دارد که صدقه بدهید و با نماز و دعا مشکلات نحسی را حل کنید.

حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: عمل ما در نظام آفرینش اثر دارد، نگفتند اگر فلان گناه زیاد شود، مرگ ناگهانی یعنی سکته زیاد میشود، این طور نیست که ما در یک خلاء زندگی کنیم ما در همین آسمان و زمین زندگی میکنیم، اعمال ما اثر دارد، گفتهاند اگر فلان گناه زیاد شود زلزله، عمر کوتاه میشود و مرگ نابهنگام زیاد میشود، اما اثبات اینکه فلان زمان ذاتا نحس است خیلی مشکل است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 2 =