ضوابط انتخابات در اسلام (۱):بی‌قانونی در تبلیغات سیاسی سبب اختلال جامعه

رعایت قوانین مختلف در جوامع که بر مبنای مصلحت عمومی افراد وضع شده است، همواره ضامن کنترل و تنظیم رفتارهای فردی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه است.

رعایت قوانین مختلف در جوامع که بر مبنای مصلحت عمومی افراد وضع شده است، همواره ضامن کنترل و تنظیم رفتارهای فردی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه است و تخلف از آن موجب ایجاد اختلال و برهم زدن نظم عمومی جامعه خواهد شد.

از آنجا که توجه به اصل رعایت نظم و مقررات از تعالیم اخلاقی و حقوقی اسلام است، مورد توصیه و تأکید فقهای شیعه قرار گرفته است.

انحرافات همیشه به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌کند؛ لازم است به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصی‌ما باشد، احترام بگذاریم.

بنیانگذار جمهوری اسلامی با ارج نهادن به حقوق سیاسی نامزد های انتخاباتی، به منظور تبلیغ و معرفی خویش به مردم، فرمودند: … لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در لزوم تبعیت از قانون در همه امور فرموده‌اند: «… به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم می‌شود، اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم، ولی وقتی قانون شد، بنده هم به صورت یک قانون عمل می‌کنم و مخالفت نمی‌کنم».

مسأله مراعات مقررات و عدم تخلف از قانون در فتوای فقهای بزرگوار نیز به صراحت آمده است:

سؤال: تخلف از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی در مسائل مربوط به انتخابات چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

سؤال: چیزی که در جامعه مفسده به بار می آورد و یا سبب اختلال نظام اجتماعی می‌شود، حکمش چیست؟

جواب: حرام است و حرمتش قطع نظر از عظم و کبرش جزء بدیهیات و ضروریات اسلام است و عقل و نقل بر لزوم ترکش متفق‌ هستند و هر امری که احتمال انجرار به اختلال نظام بیاورد، حرام و باید از آن جلوگیری شود.

گفتنی است، کتاب «احکام انتخابات» نوشته سید سیف‌الله نحوی با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسمین محمد حسین فلاح‌زاده به سفارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در ۱۳۵ صفحه منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری رسا،






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 11