ضوابط اسلامی تبلیغات

تخریب و عیب جویی منکر آشکار انتخاباتی
تخریب‌ها با مبانی دینی به هیچ‌وجه سازگاری ندارد و اثر معکوسی دارد، از سوی دیگر تخریب باعث «مظلوم‌نمایی» فرد یا جریان تخریب‌شده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تخریب چهره مؤمنین به‌وسیله غیبت و بدگویی از دیگران در شمار گناهان بزرگ است که قرآن مجید آن را به‌شدت نهی کرده و به «خوردن گوشت مرده برادر» تشبیه کرده است: (وَ لَا یَغْتَب بَعْضُکُم بَعْضاً أَیُحِبُ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً). و از یکدیگر غیبت مکنید آیا هیچ‌یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟

همچنین ائمه معصومین: شدیداً از آن نهی کرده‌اند. پیامبر گرامی‌اسلام(ص) فرمود: «ای کسانی که با زبان مدعی ایمان هستید، ولی ایمان در قلبتان نفوذ نکرده است، از مردم غیبت نکنید، درصدد عیوب آنها برنیاید، زیرا هرکس که از برادر مؤمنش عیبجویی کند خدای متعال نیز عیوب او را کشف و رسوایش می‌سازد، گرچه در داخل خانه‌اش باشد.»

سؤال: لطفا حکم غیبت را با توجه به مسائل دینی بیان کنید؟

جواب: به‌طورکلی اگر پشت‌سر مؤمن، مطلبی گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت می‌شود و این مطالب به قصد عیب‌جویی‌ گفته شود یا نزد عرف عیب‌جویی به‌حساب می‌آید، غیبت است و جایز نیست. و صرف معلوم‌بودن [آن مطلب] برای هر دو طرف مجوز غیبت نیست. ولی گفتگو درباره خوبی‌های یک فرد حکم غیبت را ندارد. همچنین در مورد مشاوره نیز، اطلاع‌دادن مانعی ندارد.

امام صادق(ع) درباره غیبت‌کردن، فرموده است: «غیبت، نیکی‌ها را می‌بلعد چنانکه آتش هیزم را».

در کتاب واجبات و محرمات آمده است: حرام است غیبت‌کردن از مؤمن غیرمتظاهر به فسق، یعنی عیوب او را آشکارکردن در صورت عدم‌رضایت او، چه با گفتار باشد، یا نوشتار، یا کردار، یا طریق دیگر.

این نوع از تخریب‌ها که با مبانی دینی نیز به هیچ‌وجه سازگاری ندارد، اثر معکوسی داشته و فرد یا گروه مورد هجمه در سالیان اخیر کمتر در انتخابات شکست خورده‌اند؛ چراکه از سویی مردم تخریب‌کنندگان را جریانی ناسالم ارزیابی کرده و حاضر به اعتمادکردن به این طیف نمی‌شوند و از سوی دیگر تخریب باعث «مظلوم‌نمایی» فرد یا جریان تخریب‌شده می‌شود که همین امر موجب افزایش آرا آنها خواهد شد.

امام خمینی(ره) فرمودند: مردم در انتخابات موظفند، موظف شرعی هستند که اختلافات کوبنده را از آن دست بردارند.

حتی اگر افرادی برای جلوگیری از برخی تخلفات انتخاباتی خود مرتکب گناه شوند، این شیوه نادرست و غیرمشروع است.

امام خمینی (ره) فرمودند: جایز نیست برای جلوگیری از معصیت، ارتکاب معصیت مثل فحش، دروغ و اهانت….

آیت‌اللَّه مکارم شیرازی اظهار داشتند: در صورتی که انتخابات، اسلامی برگزار شود، دیگر دروغ، تخریب و وعده‌های کاذب وجود نخواهد داشت.

منبع: کتاب «احکام انتخابات»؛ نوشته سید سیف‌الله نحوی؛ با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسمین محمد حسین فلاح‌زاده؛ به سفارش پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 13