آیت الله العظمی جوادی آملی: فکر نهج‌البلاغه ای کشور را حفظ می کند/ضرورت توجه حوزه و دانشگاه به نهج البلاغه 

 وقتی ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال می‌شویم و کشورمان را می توانیم از هر گزندی حفظ کنیم که نهج‌البلاغه‌ای فکر کنیم و این فکر در جامعه به وسیله حوزویان و دانشگاهیان منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله  جوادی آملی در جلسه درس که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، در ادامه شرح نامه‌های حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه به نامه شصت و سوم پرداخته و با تأکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه اذعان داشتند: بحث‌های روز پنج‌شنبه درباره نهج‌البلاغه بود که به نامه شصت و سوم حضرت رسیدیم در نوبت قبل به عرض رسید که اگر جامعه بخواهد جامعه علوی بشود مهم‌ترین راهش این است که حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) مأنوس باشند.

این مرجع تقلید بیان داشتند: نحوه اُنس حوزه و دانشگاه هم این است که این کتاب در هر دو ارگان تدریس شود و نحوه تدریس این کتاب در حوزه و دانشگاه هم باید در دو سطح باشد: یک سطح متوسط, و یک سطح خیلی عالی چون در کلمات حضرت حرف‌های نازل اصلاً نیست. آن سطح متوسط برای بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدریس کنند آن بخش دوم و بخش عالی‌اش را چه در دانشگاه, چه در حوزه برای آن نهاد عالی تدریس بشود.

ایشان در ادامه بیان دادند:  اگر جامعه بخواهد انقلابی بشود, احکام از یک طرف, اخلاق از طرف دیگر, حقوق از طرف سوم استقلال و انقلاب نظام از طرف چهارم حفظ شود، این با سفارش و سخنرانی و موعظه و نصیحت نخواهد شد، الاّ ولابد عقل است نه علم, چون علم نردبان است، از علم کاری ساخته نیست علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما یاد می‌دهند که از این نردبان بالا برویم بشویم عاقل. در قرآن کریم می‌بینید در عین حال که برای علم حرمت قائل است می‌فرماید این علم, مقدمه است، ابزار کار است.

حضرت آیت الله  جوادی آملی سپس با تاکید بر عظمت کتاب نهج‌البلاغه و بیانات حضرت امیر(ع) بیان داشتند: نهج‌البلاغه برگرفته از قرآن کریم است خود ذات اقدس الهی ادّعا می‌کند این قرآنی که بیش از بیست سال در حال جنگ و صلح, در حال هجرت و غیر هجرت, در طیّ این بیش از بیست سال نازل شده است یک کتاب یکدستی است کتابی است که صدر و ساقه‌اش یکدست است هیچ اختلافی در این بیش از شش هزار آیه اصلاً نیست،  در نهج‌البلاغه هم همین‌طور است حضرت آن وقتی که خانه‌نشین بود یک سلسله بیاناتی داشت البته نه زیاد, آن وقتی هم که خاورمیانه در اختیار حضرت بود یک بیاناتی داشت. اگر خدای سبحان درباره قرآن فرمود هیچ اختلافی در آن راه ندارد, وجود مبارک حضرت امیر هم همین بیان را دارد یعنی در صدر و ساقه نهج‌البلاغه شما هیچ اختلافی نمی‌بینید.

ایشان ادامه دادند: وقتی ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال می‌شویم و کشورمان را می توانیم از هر گزندی حفظ کنیم که نهج‌البلاغه‌ای فکر کنیم و این فکر در جامعه به وسیله حوزویان و دانشگاهیان منتقل می‌شود، اینکه لحظه به لحظه می‌گویند مواظب مملکتت باش, مواظب اخلاقت باش, مواظب حقوقت باش, مواظب دیگری باش این نهج‌البلاغه علوی است.

معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح نامه شصت و سوم اظهار داشتند: این نامه را حضرت امیر(ع) به ابوموسی اشعری نوشتند این ابوموسی اشعری در بخشی از همین عراق حکومت می‌کرد و از طرف حضرت امیر مأمور بود. طلحه و زبیر که زمینه جنگ جمل را فراهم کردند ابوموسی اشعری گفت الآن آشوب است و ما دخالت نمی‌کنیم و ما باید در خانه‌هایمان بنشینیم و امثال ذلک. حضرت امیر(ع) فرمود: پیغمبر نفرمود اگر کسی به مرز و بوم شما حمله کرد شما آرام بنشینید این نامه که به دست شما رسید باید مردم را برای دفاع از سرزمین آماده کنی, اگر این قدرت را نداری پُستت را رها کن تا دیگری بیاید این مسئولیت را به خوبی اداره کند. اگر محققانه انقلابی هستی دفاع از سرزمینت را دوست داری، باش.

حضرت آیت الله  جوادی آملی اذعان داشتند: حضرت علی(ع) فرمود اگر اختلاف کردید گرفتار فَشل و ضعف می‌شوید آن وقت آن عزّت و شکوهتان از بین می‌رود؛ این گُل مادامی مطلوب است که معطّر باشد رایحه‌ای داشته باشد وگرنه در سطل زباله می‌ریزند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 8 =