دولت اسلامی حکومت را امانت می‌داند و پاسخگوی مردم است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دولت اسلامی وظیفه دارد اجازه ندهد هر فرد روشنفکرنمای ظاهرا نواندیش هر چه می خواهد بگوید البته نه به صورت دیکتاتوری بلکه به شکلی که اظهار نظر آزاد و مسؤولانه باشد.

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر چهارشنبه در نشست دولت اسلامی در دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه دولت اسلامی نیز درست مانند فرد مسلمان باید متخلق به آداب و اخلاق اسلامی باشد، گفت: یکی از این اصول که بسیار اهمیت دارد، قضاوت نکردن درباره شخصیت یا عاقبت دیگران است(نه اعمال آنها) که البته به معنای تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر نیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز اشخاصی به اسم روشنفکر و نواندیش دینی یا مجلس گرم کن مذهبی، نظریه پرداز دینی می کنند و از مشروعیت و عدم مشروعیت حکومت دینی سخن می گویند؛ گویا همه کارها نیازمند تخصص است جز اظهارنظر در باب دین.

 در دولت اسلامی، اظهارنظر افراد، آزاد اما مسؤولانه است

استاد دانشگاه با بیان اینکه شناخت مسائل دینی ربطی به تحصیلات ندارد و اینگونه نیست که افراد دارای مدارج بالا لزوما دانش دینی بالایی هم داشته باشند، افزود: خیلی ها صرفا بر مبنای شنیده ها و دیده ها در مسائل مختلف انقلاب یا اسلام اظهارنظر می کنند؛ بنابراین دولت اسلامی وظیفه دارد اجازه ندهد هر فرد روشنفکرنمای ظاهرا نواندیش هر چه می خواهد بگوید نه به صورت دیکتاتوری بلکه به شکلی که اظهار نظر آزاد و مسؤولانه باشد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اهمیت برخورداری از فهم دینی خاطرنشان کرد: اگر به تعداد دانشمندان دانشگاهی و حوزوی خود انسان و ادم داشتیم بسیاری مشکلات جامعه حل می شد؛ اغلب برای اثبات خود درس می خوانند وتعهد و مسولیت پذیری ندارد در حالی که قرآن کریم می فرماید در دین باید تفقه و تأمل عمقی داشت نه سطحی و در گام بعد باید به میان مردم بازگشت و انان را اگاه و انذار کرد.

اظهارنظر در زمینه ای که تخصص آن را نداریم، کلاهبرداری و بازی دادن مردم است

 وی تأکید کرد: دولت اسلامی نباید اجازه دهد کسانی که در یک موضوع شعور و سواد ندارند، استاد و سخنگو وملاک ومعیار تلقی شوند و افکار عمومی را بازی دهند؛ این نوعی کلاهبرداری علمی فرهنگی است.

انها که برای انقلاب هزینه کرده اند از ایستادن جلوی هیچ ظالمی باک ندارند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سکوت در مقابل ظلم ها و انحرافات، با دینداری سازگار نیست، افزود: خیلی ها که نه در انقلاب بودند نه در جنگ، امروز جزو مسؤولان هستند و در مقابل مظالم سکوت می کنند در حالی که اهل فداکاری و کسانی که برای نظام هزینه کرده اند از کسی باکی ندارند و زبانشان معمولا تلخ است.

وی اضافه کرد: منافقان در هر دولتی حرف و ظاهرشان تغییر می کند؛ این بروکراتها و دموکراتها در رده های حاکمیتی جاخوش کرده و تصمیمهای مهم می گیرند؛ بنابراین هر دولتی می رود می آید تغییری در حوزه مدیریت آنها ایجاد نمی شود.

 رحیم‌پور ازغدی یادآور شد: پیامبران با همه عظمتشان به نفع محرومین موضع می گرفتند و از جان و منافع خود می گذشتند اما امروز عده ای حتی از حذف اضافه حقوق یا شغلشان به دلیل افشای مظالم می ترسند و نان به نرخ روز می خورند.

 وی ادامه داد: باید از طیفی از حوزویان و دانشگاهیانی که هیج وقت درباره هیچ چیز ریسک نمی کنند و دینشان را هم می فروشند، ترسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اصل دیگر در دولت اسلامی این است، هر که مسولیت می پذیرد یا کاندید می شود، اول باید نفس خود را ساخته باشد و گزینشها بر مبنای علم، عقل و شرافت باشد نه باندبازی.

کسانی که ارزشهای الهی را به تمسخر می گیرند نباید حاکم شوند

رحیم‌پور ازغدی افزود: مدیریت جامعه باید دست کسانی باشد که خدا را نه در لفظ که در قلبشان بشناسند و به فرمان خدا احترام بگذارند؛ کسانی که ارزشهای الهی را به تمسخر می گیرند نباید حاکم شوند.

دولت اسلامی حکومت را امانت می داند و پاسخگوی خدا و مردم است

وی، امانت دانستن مسؤولیت و قدرت را دیگر ویژگی دولت و حکومت اسلامی دانست و افزود: دولت اسلامی حکومت را امانت می داند و هم در مقابل مردم و هم در برابر خدا پاسخگو است.

استاد دانشگاه اضافه کرد: به فرموده امام محمدباقر(ع) افرادی که علم و فضل را برای مباهات به آن، بحث با عوام یا در معرض توجه قرار گرفتن، می خوانند، جهنمی اند.

وی با بیان اینکه صرفا درست یا غلط بودن حرف دولتمردان مهم نیست و رعایت حرمت و احترام نیز اهمیت دارد، افزود: حتی اگر حرف حق هم با بی احترامی بیان شود سودمند نیست و شنیده نمی شود.

رحیم‌پور ازغدی خطاب به دولتمردان یادآور شد: رضایت خدا در این است که مسؤولان از دروغ و تناقض اجتناب کنند؛ اگر در جامعه ای اکثر مردم از یک مدیر یا مسؤول ناراضی باشند بدانیم خدا هم از آنها ناراضی است مگر آن مردم فاسق باشند.

نمی شود دشمن محرم باشد و مردم نامحرم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اصولا حرف محرمانه وجود ندارد؛ نمی شود حرفی را به دشمن گفت و به مردم نگفت. تنها چیزی را نباید به مردم گفت که دشمن هم نباید بداند نه اینکه به دشمن گفته شود و برای مردم محرمانه باشد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب امام و رهبری درباره همه تصمیمات مهم به مردم توضیح داده و می دهند، خاطرنشان کرد: از نشانه های دولت اسلامی این است که مردم ثناگوی آن باشند نه چاپلوسان.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 5