رویکرد حوزه علمیه پاسخگویی به نظام و جامعه بین الملل است

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه رویکرد حوزه های علمیه پاسخگویی به جامعه، نظام و جامعه بین الملل است، گفت: مکتب تشیع جهانی و مکتبی است که نظام حکومتی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه برخی از معاونت های این مرکز، به حکم رهبر انقلاب نسبت به حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و اظهار داشت: حکم رهبری به معنای حرکت جمعی حوزه های انقلابی است.

وی با بیان اینکه ایجاد حرکت تحولی جامع در حوزه های علمیه مورد تاکید رهبری است، گفت: این حرکت تحولی بیانگر اهمیت عمیق و ژرف، آینده نگر و تاریخ ساز است که باید پاسخ بایسته و شایسته ای به این ندای رهبری داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه مجتهد پروری را از اصول مطرح شده در بیان رهبر انقلاب دانست و ادامه داد: اینکه رهبری مجتهد پروری را از اصول حوزه های علمیه مطرح کرده اند دلیل آن حرکتی جامع، هدفمند و پاسخگو است.

اجتهاد به روز و پاسخگو، یکی از حرکت های تحولی در حوزه های علمیه

وی اجتهاد به روز و پاسخگو را یکی از حرکت های تحولی در حوزه های علمیه در جهت پاسخگویی به ندای رهبری مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: حوزه های علمیه باید مبتنی بر علم پاسخگو باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه موضوع نفوذ در حوزه های علمیه را یکی از موضوعات جدی دانست و خاطر نشان کرد: هر حرکت و فعالیتی که در حوزه های علمیه صورت می گیرد باید مبتنی بر علم، اجتهاد، تقوا و فقاهت باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد حوزه های علمیه پاسخگویی به جامعه، نظام و جامعه بین الملل است، گفت: مکتب تشیع مکتبی جهانی است و مکتبی است که نظام حکومتی دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان عرصه دوم و مورد تاکید رهبری را پرداختن به علوم عقلی دانست و اظهار داشت: علوم عقلی، پشتوانه نظری و عقلانی حوزه های علمیه است و بدون علوم عقلی و نظری امکان پاسخگویی به جامعه جهانی  فراهم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین با اشاره به اهمیت علوم عقلی در تحصیل طلبگی، اظهار کرد:‌ مقام معظم رهبری به تهاجمات و شبهه افکنی های بین المللی امروزه اشاره و تاکید می کنند که باید به دفاع پرداخت و این امر با علوم عقلی و فکر و اندیشه ای که پشتوانه و تبیین کننده یک مرام و مسلک دینی باشد، ایجاد می شود.

وی ارتقای آگاهی های سیاسی و اجتماعی را از سومین عرصه های مورد تاکید رهبری دانست و ابراز داشت: جریان های سیاسی را باید خوب شناخت تا بتوان مسیر سیاسی درستی را انتخاب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه با بیان اینکه گرایش های مذهبی امروزه وجود دارد و متاسفانه به صورت های مختلف و با گرایش های متفاوت در حال نفوذ است، به حدیث امام صادق(ع) «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم از توان خود استفاده کنیم باید طلاب دارای بصیرت و آگاهی های متنوع سیاسی، اجتماعی و مذهبی باشند تا آسیبی به آنها وارد نشود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه رسالت پیامبری لازمه اخلاق پیامبری است، گفت: طلاب و روحانیان در هر جا و پست و مقامی و با هر قشری که باشند باید دارای خلق محمدی باشند.

خاطر نشان می شود در مراسم تودیع و معارفه ای که عصر امروز در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، از زحمات معاونان سابق پژوهش و پشتیبانی حوزه علمیه خراسان تقدیر و تشکر شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 6