شاخصه های مهم شهر اسلامی از نگاه مدیر حوزه های علمیه

الله علیرضا اعرافی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه آبادانی و ارزانی، نشاط و شادابی، عبادت و عدالت، آرامش را از شاخص‌های مهم شهر اسلامی عنوان کرد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در مراسم افتتاح تقاطع سه سطحه شهدای ۱۵ خرداد ضمن تقدیر از فعالیت‌های شهری در قم گفت: امروز شاهد حرکت درست، نظام مند و با اهداف مناسب و ترسیم‌شده در مدیریت شهری قم هستیم و حوزه و مردم قدردان این نعمت می باشند.

وی با بیان این که خدمت به قم خدمت به ایران و جهان اسلام است و همه وظیفه دارند این مهم را محقق کنند افزود:  امروز شاهد روح نشاط و کار و تلاش در شهر قم هستیم؛ اما قمی که می خواهد به عنوان اسوه و الگو در جهان معرفی شود، باید مملو از آبادانی، عدالت، همبستگی، تعامل، مشارکت و آرامش باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: ارزش همه شهرها و فیزیک شهرها به انسان‌هایی است که در آنها زندگی می‌کنند؛ مکه سرزمین مهمی است؛ اما قوام این شهر به وجود پیامبر خدا(ص) است و مردمی که در یک شهر هستند جان و روح آن می باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: قم امروز از بزرگترین شهرهای عالم و بزرگترین پایگاه‌های دین، اخلاق و معنویت به شمار می‌آید و شهری که خدا هم به آن سوگند یاد می‌کند؛ چراکه این شهر جایگاه انسان‌های بزرگ، عالم و فرهیخته است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه قم امروز از روح و جانمایه ارزشمندی برخوردار است، افزود: زمانی شهری دارای انسان‌های بزرگ خواهد بود که نظام برنامه‌ریزی، طراحی، مهندسی، شهرسازی آن نیز با این نگاه بلند ایمانی و اخلاقی هماهنگ باشد، این طور نیست که ما نظام شهرسازی و فیزیکال شهر را جدای از روح و معنا بدانیم؛ از هنرهای اسلام این است که عبادت محصور در یک معنای خاص نیست و در فلسفه اجتماعی اسلام تمام خدمات می تواند با دو شرط به عبادت ختم شود.

امام جمعه قم تاکید کرد: اول باید خلوص در یک کار بوده و موجب گشایش در جامعه باشد تا آن عبادت محسوب شود و با این معنا هر نوع کاری می‌تواند عبادت باشد و این سفره بسیار خوبی است که خداوند پهن کرده است.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که کار باید در راستای مصالح مردم باشد بیان کرد: روایات شگرفی در این زمینه داریم و حتی برداشتن یک سنگ از میان کوچه که کسی آسیب نبیند در حد حج عمره ارزشمند است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شاخص‌های شهر اسلامی تصریح کرد: شهر اسلامی حدود ۲۰ شاخص دارد و شهرداری اقدام  خوبی کرد که سند بلندمدت و راهبردی شهر قم را تدوین کرده است؛ حتما برای پیاده سازی این سند باید پروژه‌های متناسب اجرایی شود و حوزه هم در این زمینه وظیفه دارد.

امام جمعه قم فراهم کردن آبادانی، نشاط و شادابی،و فراهم کردن عدالت شهری و آرامش را از شاخص‌های مهم شهر اسلامی عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم در قم الگویی از شهر اسلامی را به دنیا عرضه کنیم؛ چون قم باید الگوی یگانه شهر آباد، مترقی، معنوی، عدالت مدار و مشارکت خیز باشد؛ این وظیفه مسئولان، حوزه و تمام دست‌اندرکاران شهر قم است.

وی با تاکید بر اینکه تمام دنیا ایران اسلامی و قم را دنبال می‌کند خاطرنشان کرد: انسان‌های بسیاری در عالم مشتاق هستند که قم را ببینند و بسیاری به دنبال زندگی در این فضای معنوی هستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 11