ضوابط انتخابات در اسلام(۵):انصاف در قضاوت‌های انتخاباتی

ضوابط اسلامی تبلیغات(۵)

اصول اخلاقی اسلام و عقل سلیم بشری رفتاری خارج از عدل و انصاف را مغایر با روح تقوا و خدامحوری دانسته است.

انسان ها در رفتار و عملکردهای سیاسی ـ اجتماعی خویش دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف هستند؛ همچنین میزان تقوای افراد در ایفای مسؤولیت‌های واگذار شده به آنان نیز سهم بسزایی خواهد داشت؛ از این رو لازم است هنگام قضاوت در کارها و عملکرد‌های آنان از دایره انصاف و عدالت بیرون نرفته و از قضاوت‌های ظالمانه و گناه‌آلود پرهیز کرد.

بر اساس اوامر قرآن، نه تنها در قضاوت نسبت به دوستان و نیروهای خودی، بلکه در قضاوت نسبت به دشمنان نیز باید عدالت را پیشه ساخت زیرا این عمل نشان از تقوای درون دارد.

بنابراین، نادیده گرفتن زحمات و فعالیت‌های شایسته نمایندگان و مسؤولان در دوره‌های پیشین و زیر سؤال بردن کارهای خوب و مثبت افراد و به اصطلاح سیاه‌نمایی دیگران، عملی برخلاف تقوا و از آداب منفی سیاست بازان دنیا طلب است؛ تشکر از زحمات مسؤولین و خدمتگزاران گذشته، وظیفه‌ای منطقی و مورد رضایت پروردگار بوده و نشان از روحیه شکرگزاری از خداوند متعال است.

اصول اخلاقی اسلام و عقل سلیم بشری رفتاری خارج از عدل و انصاف را مغایر با روح تقوا و خدامحوری دانسته است؛ چه بسا زیر سؤال بردن دست‌اندرکاران قبلی نظام، به انکار و زیر سؤال بردن طرح‌ها و مصوبات و قوانین قبلی آن سیستم حکومتی و نظام اسلامی منجر شود.

گفتنی است، کتاب «احکام انتخابات» نوشته سید سیف‌الله نحوی با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین  محمد حسین فلاح زاده به سفارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر از سوی انتشارات بهار دلها با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در ۱۳۵ صفحه منتشر شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 14