عضو اتاق تبلیغ خراسان: خوش اخلاقی مؤمنان فضای امنیت و آرامش را در جامعه حاکم می کند

حجت الاسلام اسلامی فر گفت: اخلاقیات انسانی و اسلامی همان مسائلی هستند که محبت و احسان را در جامعه افزایش می دهد و احساس امنیت و آرامش در جامعه ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر شامگاه یکشنبه در مراسم سخنرانی پیش از افطار بارگاه منور رضوی که در محل صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به فرصت ایجاد شده در ماه مبارک رمضان برای تمرین رفتارهای پسندیده از سوی مؤمنان، اظهار کرد: یکی از ویژگی های شایسته، خوش رویی است؛ انسان باید با هر مؤمنی رو به رو شد با روی باز و گشاده رو به رو شود و لبخند بر لب داشته باشد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) جز در زمان مقابله با دشمنان در جنگ که بسیار قاطع و مصمم بودند اما در برابر دوستان و مؤمنان همواره چهره ای گشاده داشتند، اصلا این یکی از حقوق برادران دینی است که مؤمن باید از آن برخوردار باشد و ماه رمضان فرصت خوبی برای تمرین آن است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان خاطرنشان کرد: از امام مجتبی(ع) سؤال شد «حسن خلق چیست؟» امام مجتبی(ع) فرمودند «اولا این که دیگران از نشستن در کنارت وحشت نکنند؛ ثانیا زبانت به کلمات خوب باز شود و ثالثا وقتی با برادر دینی ات روبرو می شوی با چهره گشاده و روی باز برخورد کنی».

حجت الاسلام اسلامی فر افزود: معصوم(ع) می فرماید «وقتی دو نفر مؤمن با یکدیگر مواجه می شوند و با یکدیگر مصافحه می کنند، کسی محبوب تر است که محبتش به دیگری بیشتر باشد» این یکی از صفات خیر است که باید در ماه مبارک رمضان به این کارهای خوب عادت کنیم.

وی یادآور شد: به فرموده امام صادق(ع) سه ویژگی بهشت را بر مؤمن واجب می کند؛ «انفاق کردن در زمان تنگدستی»، «گشاده رویی در برابر دیگران» و «انصاف» که مؤمنان باید این ویژگی ها را در ماه رمضان تمرین کنند. این که انسان دیگری را بر خود ترجیح دهد، جوانمرد است، هر چند کسی که در زمان دارایی خود انفاق می کند نیز کار ارزشمندی انجام داده اما انفاق در زمان تنگدستی زیباتر است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با تأکید بر لزوم گشاده رویی مؤمنان، به مصادیقی از این رفتار در عرصه های گوناگون اجتماعی اشاره کرد و افزود: برای نمونه کارمندان دولت باید بدانند در مواجهه با ارباب رجوعشان با همه گشاده رو باشند و افراد فرقی برای آن ها نداشته باشند. همچنین عموم مؤمنان به هنگام برخورد با کودکان و نوجوانان در مساجد به گونه ای برخورد کنند که مشوق آن ها برای حضور در مسجد باشند.

حجت الاسلام اسلامی فر تصریح کرد: گاهی می بینیم تحصیلات علمی جامعه ما رو به افزایش است اما آداب دینی که در تربیت انسان بسیار اهمیت دارد، فراموش می شود و این اخلاقیات انسانی و اسلامی همان مسائلی هستند که محبت و احسان را در جامعه افزایش می دهند، این که امام(ع) می فرماید «به مؤمنان سلام کنید و با آن ها مصافحه کنید»، این برخوردها در جامعه احساس امنیت و آرامش ایجاد می کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 13