آیت الله اشرفی شاهرودی:آبروی مؤمن در دین اسلام جایگاه مقدسی دارد

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: به مجرد آن که کسی اشتباهی انجام داد نباید آبروی آن شخص را در جامعه از بین برد.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی در ششمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه نور که در محل شبستان میلانی مسجد گوهرشاد برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن کریم خطاب به مؤمنان آمده است که اگر شخصی به یک زن پاکدامن تهمت زنا بزند و نتواند آن را ثابت کند، مستحق این است که ۸۰ ضربه تازیانه بخورد، شهادتش در هیچ دادگاهی قبول نشود و از ایمان به فسق تنزل پیدا کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در پاسخ به این پرسش که «چرا برای شهادت در این مسأله نیاز به ۴ شاهد است و با تعداد کمتری نمی توان آن را ثابت کرد؟» افزود: یک جهت آن است که امکان ندارد ۴ نفر همزمان این مسأله را ببینند و دلیل دیگر این است که تهیه چنین شرایط امکان پذیری اش سخت است و از همه مهم تر مسأله آبروی مؤمن است. به مجرد آن که کسی اشتباهی انجام داد نباید آبروی آن شخص را در جامعه از بین برد.

آیت الله اشرفی شاهرودی خاطرنشان کرد: امروزه انسان ها به راحتی آبروی یکدیگر را می برند و از طرف خودشان حکم هم صادر می کنند. این در حالی است که انسان ها قادر نیستند علت بسیاری از احکام الهی را درک کنند. امام صادق (ع) فرمودند «دین خدا به عقل مردم نمی رسد همانطور که مردم نمی دانند چرا نماز صبح دو رکعت است.»

وی در پایان گفت: اینجاست که تعبد نیاز انسان می شود و او باید بدون چون و چرا به حکم و علم خدا اطاعت کند. مسائل دینی مسائلی نیست که بتوان آن ها را قیاس زد و وضعیت به گونه ای شود که حلال و حرام دین را مردم تعیین کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 4 =