حامیان فمینیسم در ایران به کجا وصل هستند

جریان فمینیستی ایرانی که شبکه بین المللی زرسالار صهیونیست کارگردان آن است، آنچه می‌شناسد پول و حاکمیت است و آن چیزی را ارزش می‌داند که برایش خلق قدرت کند.

یکی از برکات انقلاب اسلامی توجه به جایگاه و نقش زن در خانواده و اجتماع بوده است، به طوری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درباره زن و دفاع از حقوق زنان فعالیت‌های زیادی شده است و جایگاه واقعی زن به جامعه جهانی نشان داده شد، پیشقراول این حرکت، امام راحل(رضوان الله تعالی علیه) بودند.

زن مسلمان ایرنی در سال های منتهی به انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب، ماهیت اصلی خود را نشان داد؛ ماهیتی که آمیخته با معنویت و سیاست بود و البته تا قبل از آن دست‌های پلید استکبار سعی در تغییر این ماهیت داشتند و تلاش‌های زیادی هم کردند.

در نهضت اسلامی مردم ایران نمی‌توان نقش زن را نادیده گرفت، به گونه‌ای که اگر حضور زنان در عرصه‌های مبارزه قبل و بعد از انقلاب نبود، به احتمال زیاد یا انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد یا اگر پیروز می‌شد با مشکلات فراوانی روبه رو می‌گشت.

حضور  به موقع زنان در عرصه انقلاب کار را آسان نمود

هوشیاری و حضور به موقع زنان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی نشان از نقش بی بدیل آنان در اجتماع است، نقشی که باید بازخوانی شود تا از حافظه تاریخی ملت پاک نشود. جنگ تحمیلی نمونه بارزی از حضور مؤثر زنان در عرصه دفاع و حفظ امنیت بود که جا دارد بیش از پیش به آن پرداخته شود.

زنانی که در پشت جبهه‌های جنگ، حافظ سنگر خانواده و تربیت نسل‌های آینده بودند و در همان زمان تکیه‌گاه پدران، برادران و همسران خود بودند و می‌توان گفت چنین مواردی را در هیچ کجای دنیای معاصر نمی‌توان یافت.

در تمامی سال های بعد از جنگ تا امروز قطعا زن در جامعه اسلامی و ایرانی ما در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده و البته همین امر تا حد زیادی دشمن را واداشته است تا حرکت‌های وسیعی را علیه زنان جامعه ما شروع کند.

جریان فمینیستی غرب گرا در ایران به دنبال چیست؟

شاید یکی از قدیمی‌ترین جریان‌ها و حرکات خباثت آلود دشمن در این سال ها دامن زدن به جریانات فمینیستی غرب گرا بوده است که امروزه نیز در شکل و قالبی دیگر ادامه دارد. جریانی که در ظاهر خود را مدعی دفاع از حقوق زن می داند اما در باطن از زن موجودی ساخته است که اسیر استعمار و استثمار ابرقدرت‌ها و حکام جور شده است.

کسانی که به بهانه دفاع از حقوق زن، شعار برابری زن و مرد را سر دست گرفتند، زن نجیب و با حیا را از محیط امن و آرامش خانواده بیرون کشیدند و وارد محیط‌هایی کردند که دون مقام و شأن زن بود و از او عروسکی خلق کردند که بازیچه دست نظام سرمایه داری شد و همین روند پیش رفت تا اینکه امروزه کار به جایی رسیده است که زن در جوامع غربی مساویست با کالا.

همچنانی که کالا قیمتی دارد، زن هم قیمتی دارد. امروز در جامعه غربی زن دیگر مادر نیست، کدبانوی منزل نیست، مدیر خانه نیست، همسر نیست بلکه زن فقط کالاست.

مناسب است در اینجا بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در استناد به کتابی از کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا را از نظر بگذرانیم تا برایمان نگاه به زن در تمدن غرب واضح‌تر شود:

کتابی از «جیمی کارتر» رئیس جمهور پیشین آمریکا منتشر شده به اسم “تقاضایی برای اقدام” که به موضوع نقض حقوق بشر و تجاوزات وحشتناک علیه زنان پرداخته. جیمی کارتر در این کتاب می‌گوید: هر ساله صدهزار دختر به عنوان برده در آمریکا فروخته می‌شود.

جایی که صاحب یک روسپیخانه میتواند دختری را که معمولاً اهل آمریکای لاتین یا آفریقا است، با قیمتی برابر هزار دلار خریداری کند. وی همچنین به تجاوزات جنسی که در محوّطه‌های کالج‌ها رخ می‌دهد، اشاره دارد.

به جایی که از هر بیست و پنج مورد تنها یک مورد گزارش میشود. کارتر همچنین عنوان می‌کند که تنها یک درصد از متجاوزان جنسی در ارتش محاکمه میشوند. انسان گریه‌اش می‌گیرد! (تاریخ بیانات: ۳۰/۱/۱۳۹۳ )

اهمیت توجه به مقوله زن در جامعه دینی

نکته مهم اینجاست که جریانات فمنیستی افراطی غرب زده داخل کشور ما نیز اگر چنین مسیری را بخواهند طی کنند، وضعیت جامعه ما در نهایت همان وضعیتی خواهد شد که کارتر آن را بیان کرده است. البته این جریانات به لحاظ فکری و اندیشه‌ای در جای خود نقد و بررسی شده‌اند و فی الحال درصدد نقد تفکرات آنها نیستیم.

آنچه در این بین مغفول مانده است و باید دنبال شود، بررسی و معرفی جریان فکری-رسانه ای است که امروزه نگاه غلط و غرب زده خود را به مقوله زن از راه پروپاگاندای رسانه‌ای در دنیا به یک ارزش تبدیل کرده، به گونه‌ای که هرکس خلاف آن را گوید، حقوق بشر را نقض کرده است!

متأسفانه این جریان نه می داند حق و حقوق یعنی چه و نه می‌داند بشر کیست. البته قبل از انقلاب نیز این جریان فعال بوده و از جمله چهره‌های سرشناس آن را می‌توان فرح پهلوی و اشرف پهلوی نام برد و بعد از انقلاب نیز چهره‌هایی همچون شیرین عبادی، مهرانگیز کار، فاطمه حقیقت جو، فریبا داودی مهاجر، شادی صدر و جریاناتی از این دست در حال فعالیت هستند.

این جریان که شبکه بین المللی زرسالار صهیونیست کارگردان آن است، آنچه می‌شناسد پول است و حاکمیت و قدرت و آن چیزی را ارزش می‌داند که سود داشته باشد و برایش خلق قدرت کند.

در نگاه آنان زن تا وقتی ارزش دارد که سودآور باشد و گرنه همین جریان غربی که ادعای حقوق بشری‌اش گوش فلک را کر کرده است تا سالیانی قبل در جوامع آمریکایی و اروپایی به زن حتی حق رأی هم نمی‌داد و به یک موجود مزاحم و درجه دو بود. اما آن موقعی که زن چرخ اقتصاد سرمایه داری را چرخاند و در در تولید و توزیع، نان آور سرمایه‌داران شد، به او حق رأی دادند و برایش ارزش قائل شدند!

این در حالی است که اسلام از ابتدا به زن بها داده است، نام زنان پاکدامن در قرآن و همچنین بررسی دقیق احکام زنان و اختصاص دادن سوره‌ای به نام«نساء» همگی گواه اهمیت جایگاه و نقش زن در جامعه اسلامی است.

اسلام به زن ارزش داد و حتی او را در معادلات سیاسی و اجتماعی نیز به حساب آورد، زنان نیز در بیعت و هجرت با اسلام همراهی کردند. اسلام به زنان حق رأی و انتخاب داد، چنان که خداوند متعال به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا جَاءَکَ الْمُؤْمِنَاتُ یُبَایِعْنَکَ عَلَى أَنْ لَا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ … فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (آیه ۱۲ سوره ممتحنه).

یعنی زنان که نیمی از جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند، در معادلات حکومتی شرکت بده تا از این طریق موجبات رشد جامعه اسلامی فراهم شود.

و کلام آخر اینکه: «من یک وقتی گفتم؛ از من سؤال کردند که شما در مقابل آنچه که غربی‌ها درباره‌ مسئله‌ زن در کشور می‌گویند، چه دفاعی دارید؟ من گفتم: ما دفاع نداریم، ما هجوم داریم! ما در مسئله‌ زن، از غرب طلبکاریم؛ ما مدعی غربیم؛ آنها هستند که دارند به زن ظلم میکنند، زن را تحقیر می‌کنند.

جایگاه زن را پائین می‌آورند؛ به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی و اهانت شخصیتی و شأنی قرار می‌دهند؛ آنها باید جواب بدهند. جمهوری اسلامی در این زمینه یک مسئولیتی دارد.

جمهوری اسلامی در مسئله‌ زن باید به طور صریح و بدون هیچ مجامله، حرف خودش را – که عمدتاً اعتراض به نگاه غربی و این نامعادله ظالمانه‌ی غربی است- بگوید. با این نگاه، آن وقت مسئله‌ حجاب، مسئله نوع ارتباط زن و مرد، همه معنا پیدا می‌کند.» (امام خامنه‌ای ۱/۳/۱۳۹۰)./ /۸۸۱/ت۳۰۳/س

محسن مومنی، دانش آموخته حوزه علمیه قم

منابع

قرآن کریم

برای آشنایی بیشتر با مقوله فمنیسم رجوع کنید به مجموعه کتاب‌های «فمنیسم در ترازوی نقد»، انتشارات دفتر نشر معارف

کتاب شوالیه اُناث(سیری در زندگی شیرین عبادی)، نوشته سیدحسین علوی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب تقاضایی برای اقدام، نوشته جیمی کارتر

مقاله نخستین مبایعات زنان با پیامبر(اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و سلم)  نوشته شهلا بختیارى

مقاله بیعت زنان در عصر نبوى نوشته حمیدرضا مطهرى

مقاله جایگاه و نقش زنان در صدر اسلام در بیعت و هجرت نوشته حبیب زمانی






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 5