انس با قرآن لازمه احاطه معارف قرآنی بر زندگی است

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: کسی که با قرآن مأنوس نیست چگونه می تواند توقع داشته باشد که قرآن در زندگی او نمود داشته و حاکم و محیط بر زندگی او باشد.

حجت الاسلام اسماعیل مقری ظهر امروز در نخستین جلسه از سلسله جلسات «بررسی نقش قرآن در زندگی» که در محل صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار شد، گفت: آنچه روزها و شب های ماه مبارک رمضان را با عظمت کرده، قرآن کریم است چرا که این ماه ظرف نزول قرآن است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: برای استفاده صحیح از قرآن چند اتفاق باید رخ دهد؛ اولا این که عاشق قرآن شویم و انس و رابطه ای بین انسان با قرآن برقرار باشد. انسان باید با قرآن مأنوس باشد و به همین دلیل است که ائمه(ع) سفارش کرده اند روزی بر مؤمن نگذرد که در آن روز آیه ای از قرآن تلاوت نکند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن عهد خداست و امام صادق(ع) فرمودند «شایسته است که هر مسلمانی حداقل روزی یک بار به عهد خدا نگاه کند و ۵۰ آیه از آن را بخواند.» کسی که با قرآن مأنوس نیست چگونه می تواند توقع داشته باشد که قرآن در زندگی او نمود داشته و حاکم و محیط بر زندگی او باشد؟

حجت الاسلام مقری اظهار کرد: همانطور که خود قرآن دستور داده است باید در آیات آن اندیشید؛ چرا که قرآن کتاب تدبر است. هیچ قهرمانی در هیچ عرصه ای یک شبه موفق نشده است و در زمینه آشنایی با رهنمودهای قرآن کریم نیز به همین شکل است. انسان باید در هر آیه ای از قرآن که تلاوت می کند، تفکر کند و به دنبال توضیحاتی که درباره آن آیه داده شده رجوع کند تا آرام آرام به یک متفکر قرآنی و یک قرآن شناس تبدیل شود.

وی تأکید کرد: قرآن کتاب دانش، تأمل، علم و فهم است و نمی توان آن را با لقلقه زبان مرور کرد و از معارف قرآنی عبور کرد. به فرموده امام باقر(ع)، انسان باید خود را بر قرآن عرضه کند تا ببیند آیا چیزهایی که دوست دارد همان چیزهایی است که قرآن سفارش به دوست داشتن شان کرده است؟ آیا انتخاب هایی که در زندگی ات انجام می دهی، قرآنی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 8 =