عضو اتاق تبلیغ خراسان:ماه رمضان، فرصت پرداخت دیون مادی و معنوی است

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه ماه رمضان فرصت پرداخت دیون مادی و معنوی است، گفت: ادای دین، و بری الذمه بودن از طرف مقابل با عذرخواهی و طلب غفران از ذات اقدس الهی امکان پذیر است.

حجت الاسلام تقوی رییس مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق تبلیغ خراسان ظهر امروز در برنامه رادیو خراسان، به توصیه ها و سفارشات امام رضا علیه السلام به اباصلت هروی که یکی از یاران و اصحاب آن زمان حضرت بود اشاره کرد و افزود: این امام بزرگوار در جهت ورود به ماه رمضان نصایح و مسائل مختلفی با اباصلت در میان گذاشتند.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) از کتاب عیون اخبار الرضا، جلد۲، صفحه ۵۱ :«وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَهِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَهً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِه ِقَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَهِ شَهْرِ رَمَضَان» گفت: خلاصه این روایت و توصیه امام رضا (ع) به اباصلت این است که مبادا ماه رمضان بیاید و برود و خلوص در عمل، سرلوحه کار قرار نگیرد.

ماه رمضان، فرصت پرداخت دیون مادی و معنوی است

رییس مرکز فقهی جوادالائمه با بیان اینکه ماه رمضان فرصت پرداخت دیون مادی و معنوی است، ابراز داشت: ادای دین، و بری الذمه بودن از طرف مقابل، با عذر خواهی و طلب غفران از ذات اقدس الهی امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه خروج کینه ها از دل، از دیگر سفارشات امام رضا علیه السلام به اباصلت هروی در ماه رمضان بود، اظهار داشت: ماه رمضان ماه مهمانی خدا، آشتی کردن، به سوی خدا رفتن و از خدا طلب بخشش کردن است.

انسان باید در همه حال به خداوند متعال توکل کند

حجت الاسلام تقوی با تاکید بر اینکه انسان باید در همه حال به خداوند متعال توکل کند، به آیه شریفه «وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدْراً» اشاره کرد و افزود: هر کس بر خدای متعال توکل و اعتماد کند و کار خود به وی وا گذارد، خدا برای او کفایت است.

وی پرهیز از غیبت و بد زبانی را از دیگر سفارشات حضرت امام رضا (ع) به اباصلت هروی در ماه مبارک رمضان دانست و بیان داشت: سخنان و فرمایشات امام رضا علیه السلام به اباصلت هروی، کنایه به همه شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان خلوص در عمل، پرداخت دیون مادی و معنوی، خروج کینه ها از دل و دل را صاف کردن، به یاد خدا بودن، توکل بر خداوند، فراموشی و ترک بد زبانی و غیبت که موجب فساد در روزه است را از دیگر توصیه ها و سفارشات مهم حضرت رضا علیه السلام به اباصلت هروی در ماه رمضان دانست و تاکید کرد: فرمایش امام هشتم علیه السلام به اباصلت هروی باید سیره زندگی همه شیعیان قرار بگیرد.

ویژگی های ماه مبارک رمضان

وی در ادامه به ویژگی های ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: این ماه، ماه خداوند و ماهی است که انسان مهمان خداوند است.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به حدیث رسول گرامی اسلام (ص): الصِّیامُ جُنَّهٌ، إذا کانَ أحَدُکُم صائِما فَلا یَرفَث ولا یَجهَل گفت:ماه رمضان وقتی خداوند عنایات و رحمتش را شامل حال بندگان کند آنها را مهمان سفره رحمت خود می کند.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان انسان میزبان خداوند است و این به این معناست که اگر عملکرد او در ماه رمضان عملکرد صحیحی باشد هم او مهمان خدا و هم خداوند مهمان او است، ادامه داد: در آیات قرآن کریم و روایات مختلفی به این مطلب نیز تاکید شده است.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امام صادق علیه السلام می فرمایند: روزه داری فقط پرهیز از خوردن،آشامیدن و امساک نیست، روزه دارای شرایطی است که آن شرایط نیازمند مواظبت و مراقبت است تا روزه کامل شود.

لجاجت با روزه سازگار نیست و روزه را فاسد می کند

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از سفارشات بسیار موکدی که در مورد ماه رمضان نسبت به آن تاکید شده است جدل نکردن است، گفت: لج و لجبازی و لجاجت با روزه سازگار نیست و روزه را فاسد می کند، انسان ها باید در منازعات، مناظرات، مباحثات و گفتگوها تلاش کنند تا با یکدیگر لجاجت نکنند.

حجت الاسلام تقوی در پایان با بیان اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند: باید تلاش و تحرک در ماه رمضان در جهت عبادت افزایش پیدا کند، اظهار داشت: دوری از اهل شر، پرهیز از سخن ناروا و زشت، پرهیز از دروغ، افترا، دشمنی، ظن و بد گمانی از دیگر فرمایشات این امام بزرگوار است که اینها نشانه های روزه صحیح و نشانه های عبادت و بندگی خالص در ماه مبارک رمضان است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 7