اگر حوزه علمیه کم‌کاری نمی‌کرد سند ۲۰۳۰ امضا نمی‌شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قوامی یکی از دلایل امضای ۲۰۳۰ را مربوط به کم‌کاری حوزه‌های علمیه در ارائه برنامه مدون اسلامی برای پیشرفت دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با سند ۲۰۳۰ ابراز داشت: یک عده ناشی از اعتقاد به این که غرب بهتر است و یک عده هم ناشی از سست‌عنصری مجذوب فرهنگ غرب هستند و کشور را به آن سمت هدایت می‌کنند.

وی با بیان این که در بسیاری از زمینه‌ها غرب از ما بهتر کار کرده است و جلوتر است، خاطرنشان کرد: این که در غرب در بحث آموزش بهتر کار کرده‌اند و معلمان مجبور نیستند که شیفت بعدازظهر را مسافرکشی کنند تا مخارج خود را تأمین کنند و این که امکانات بیشتری دارند و تعداد دانش آموزان در کلاس کمتر است و بهتر می‌توانند آموزش دهند برخی را به این نتیجه رسانده که غرب بهتر از ما است.

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه غرب فرهنگش را در قالب ۲۰۳۰ نه تنها در بحث آموزش بلکه در اقتصاد و فرهنگ و لباس و سلامت و همه موارد می‌خواهند به ما تحمیل کنند، گفت: آن‌ها معتقدند که ما آخر تاریخ هستیم و همه باید از ما تقلید کنند.

امام جمعه منطقه پردیسان قم با بیان این که برخی افرادی که سند ۲۰۳۰ را امضاء کردند مقصر نیستند و برای خدمت این کارها را انجام می‌دهند، اظهار داشت: برخی در داخل کشور وضعیت ما و غرب را مقایسه می‌کنند و می‌بینند که آن‌ها از ما جلوترند بعد گمان می‌کنند که برای پیشرفت باید از غرب تقلید کرد و به عنوان خدمت به کشور این سندها را تصویب و اجرا می‌کنند.

وی با بیان این که برخی مسائل را جوری مطرح می‌کنند که انسان حق را به آن‌ها بدهد، گفت: مثلاً می‌گویند عدالت جنسیتی و مبارزه با خشونت و بعد می‌گویند که اسلام هم با این موارد منافاتی ندارد و چون فقه ما پویا است و باید مسائل را بازنگری کنیم.

نظریه‌پرداز و مجری طرح اتحاد امامت و امارت خاطرنشان کرد: یک دیدگاه این است که این‌ها خود را منجی و مصلح می‌دانند که به دنبال پیشرفت هستند و انگیزه‌شان هم این است که متدینان خوش‌برخورد نیستند و برنامه پیشرفت ندارند و فقط ایراد می‌گیرند درحالی‌که واقعیت این نیست زیرا ۲۰۳۰ خلاف اسلام است و این دلیل نمی‌شود که ما چون کم‌کاری کردیم و یا بد عمل کردیم پس فرهنگ غرب را بپذیریم.

وی با بیان این که ما باید تلاش کنیم ۲۰۳۰ اسلامی را بنویسیم، خاطرنشان کرد: چون انگیزه نوشتن ۲۰۳۰ اسلامی را نداریم به دنبال برنامه غرب می‌رویم و از تحریم می‌ترسیم که اگر این برنامه را اجرا نکنیم تحریم می‌شویم و مردم ناراضی می‌شوند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: بهترین پاسخ به ۲۰۳۰ پاسخ عملی است نه نظری زیرا در عالم نظر آن‌ها از ما جلوترند و مدیریت آن‌ها جلو است؛ اگر ما بخواهیم مدیریت ما هم پیش برود باید اسلامی شود.

وی تصریح کرد: من مخالف اجرای سند ۲۰۳۰ هستم و معتقدم اسلام ظرفیت بالاتری برای آموزش دارد ولی خیلی هم مسؤولان و امضاکنندگان ۲۰۳۰ را مقصر نمی‌دانم زیرا آن‌ها از حوزه‌های علمیه ناامید شده‌اند که به سراغ غرب و الگوهای پیشرفت غربی رفته‌اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 9