عضو اتاق تبلیغ خراسان:به محض آموختن عمل کنیم

حجت الاسلام نظافت با تأکید براینکه عمل به آموخته ها، خودش علم است، گفت: : به محض اینکه چیزی را آموختیم باید بدان عمل کنیم چه بسا مرگمان برسد و فرصتی برای عمل بدان نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ظهر امروز در نشست اخلاقی ماه مبارک رمضان در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: یک دلیل همه  گرفتاری ها، جهل است که ممکن است علمی یا عقلی باشد.

وی تصریح کرد: در جهل علمی، انسان علم و آگاهی ندارد اما در جهل عقلی، علم دارد ولی به دلیل عمل نکردن به آن جاهل است از این رو در روایات آمده است چه بسا عالمی که جهلش او را می کشد و علمش برایش سودی ندارد.

بدون آگاهی سخن نگوییم

حجت الاسلام نظافت با اشاره به روایتی که در آن پیامبر(ص)، علم را ساکت بودن، گوش دادن با توجه، حفظ کردن و نوشتن و عمل کردن معرفی می کنند، افزود: وقتی قیل و قال زیاد شود حقیقت گم می شود بنابراین نباید بدون آگاهی، تحقیق و بررسی حرفی بزنیم به ویژه در حوزه دین.

اهمیت نوشتن و حفظ آموخته ها

استاد حوزه علمیه درباره اهمیت کتابت و حفظ علم گفت: خود نوشتن ثواب دارد و فرهنگ نوشتن باید ترویج شود زیرا از یک سو تا زمانی که احادیث و آیات قرآن روی کاغذ است برای انسان ثواب نوشته می شود و از سوی دیگر بعد از مرگ انسان، باعث تلنگر و آگاهی بازماندگان می شود.

وی با تأکید براینکه عمل به آموخته ها خودش علم است زیرا سبب نهادینه شدن آن ها در وجود انسان می شود، اظهار کرد: اینکه میل به شنیدن برخی حرف ها نداریم به خاطر عمل نکردن به آن ها در دفعات قبلی آگاهی از آن ها است.

به محض آموختن عمل کنیم

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: به محض اینکه چیزی را آموختیم باید بدان عمل کنیم چه بسا مرگمان برسد و فرصتی برای عمل بدان نداشته باشیم؛ حتی اگر عمل به علم، نیاز به پول دارد و ما وضعیت مناسب مالی نداریم به همان اندازه وسعمان می توانیم عمل کنیم.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر وضع مالی ما اجازه نمی دهد از ۱۰ میهمان پذیرایی کنیم، فقط یک میهمان دعوت کنیم یا به جای اینکه قرار زیارت روزانه و طولانی بگذاریم، زیارت روزانه یک دقیقه ای داشته باشیم تا از معنویات زده نشویم و همیشه تشنه آن باشیم.

وی یادآور شد: علمی که امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه فرمود از ثروت بهتر است و از انسان حفاظت می کند، علم دین است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 11