آیت الله سیدان : مسأله ولایت بستگی به رأی و نظر مردم ندارد/ معصومان را خداوند برگزیده است

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: مسأله ولایت، امامت و خلافت معصومان(ع) بستگی به انتخاب مردم ندارد بلکه در ارتباط با انتخابی است که خداوند انجام داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق خود که در محل بیت این عالم دینی برگزار می شود، به سخنان اخیر مطرح شده پیرامون مسأله «مشروعیت ولایت و ارتباط آن با رأی مردم» واکنش نشان داد و تصریح کرد: مسأله ولایت، امامت و خلافت معصومان(ع) بستگی به انتخاب مردم ندارد بلکه در ارتباط با انتخابی است که خداوند انجام داده است.

نماینده آیت الله سیستانی در استان خراسان رضوی افزود: خیلی از مسائل به رأی مردم بستگی دارد و سفارش به مشورت شده است که برای نمونه می توان به مسائل جاری جامعه اشاره کرد اما در این مسأله که جانشین پیامبر اکرم(ص) چه کسی باشد، این موضوع یکی از مسائل حتمی و قطعی مذهب است که جز به فرمان پروردگار به چیز دیگری بستگی ندارد.

آیت الله سیدان در بخش اصلی سخنان خود به بیان نکاتی پیرامون استغفار ۷۰ بندی امیرمؤمنان(ع) پرداخت و اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) در حکمت ۴۴۹ نهج البلاغه در خصوص استغفار نسبت به گناهانی که انسان آن ها را سبک می شمارد، بیان کوتاه و مهمی دارند که می فرمایند «أشد الذنوب ما إستخفّ به صاحبه» یعنی شدیدترین گناهان آن گناهی است که گناهکار آن را آسان و خفیف بداند.

وی خاطرنشان کرد: سه نوع گناه در فراز هفدهم این دعا مطرح شده است؛ یکی گناهی که انسان آن را از نظر مقدار و کمیت کوچک می شمارد؛ دیگری گناهی که انسان آن را از نظر کیفیت کوچک می شمارد و آن را مهم قلمداد نمی کند؛ و آخرین نوع، گناهی که انسان آن را بزرگ شمرده اما با این وجود مرتکب چنین گناهی شده باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: گاهی انسان برای تدوام انجام گناهی حیله اندیشی می کند و با وجود این که در مسیر انجام گناه به مشکلاتی برخورد کرده، برای انجام آن چاره اندیشی می کند، در این دعا از چنین حالتی استغفار شده است.

وی در پایان با بیان این که حالت تضرع و پناهندگی به درگاه پروردگار یکی از بهترین حالات برای انسان است، خاطرنشان کردند: اگر این حالت به درستی برای انسان ایجاد شود، چنان رابطه اش با خداوند گرم خواهد بود که همه لذت های دیگر در نگاه او سقوط می کند و ارزشی در دیدگاه او نخواهد داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 2 =