روز قدس احیاگر تمدن اسلامی است

 اندیشمندان خارجی در گفت‌وگو با فارس تبیین کردند
روز قدس احیاگر تمدن اسلامی است

امروز بیش از هر زمان دیگری نمادهای آرمان حضرت امام(ره) درباره فلسطین پیش روی جامعه جهانی قرار گرفته است و فلسطینیان بیش و پیش از هر زمان دیگری خود را در آستانه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در سرزمین تاریخی فلسطین می‌بینند.

خبرگزاری فارس: روز قدس احیاگر تمدن اسلامی است

۱۶ مرداد ماه ۱۳۵۸ خورشیدی را باید نقطه شروع و عزیمت پیام جهانی انقلاب اسلامی ایران از مرزهای جغرافیایی این کشور برشمرد. زمانی که معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) با هدف جهانی سازی قضیه فلسطین اعلامیه روز جهانی قدس را منتشر و از مسلمانان و آزادیخواهان جهان برای حمایت از فلسطین دعوت کرد.

فلسطین البته در این پیام محور راهبرد امام برای رهایی مسلمانان از مصیبت بزرگ قرن یعنی ایجاد رژیم غاصب صهیونیستی در قلب دنیای اسلام بود. رژیمی که از چند منظر برای نظام سلطه ثمر داشت. در طراحی کلان غرب برای مقابله با تمدن اسلامی ایجاد این رژیم فواید بسیاری داشت.

حضور این رژیم در این منطقه از جهان که محل تولد اسلام بود، فی نفسه به این طراحی کمک می‌کرد ضمن‌ آنکه از حیث اقتصادی و با توجه به ماهیت تهدید آمیز رژیم صهیونیستی علیه کشورهای منطقه سود سرشاری برای صنایع تسلیحاتی غرب به همراه داشت.

این طراحی غرب با طراحی و ابتکار حضرت امام (ره) پاسخ داده شد. همانگونه که دنیای غرب برای ایجاد رژیم صهیونیستی با طرح اعلامیه بالفور برای جلب همدردی‌های بین المللی و در نهایت تاسیس رژیم اسراییل مبادرت کرد امام نیز با همان طراحی و با طرح اعلامیه قدس به دنبال جلب همبستگی های بین المللی جهت تاسیس دولت فلسطین در سرزمین تاریخی فلسطین است.

امروز بیش از هرزمان دیگری نمادهای تحقق این آرمان حضرت امام (ره) پیش روی جامعه جهانی قرار گرفته است و فلسطینیان بیش و پیش از هرزمان دیگری خود رادر آستانه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در سرزمین تاریخی فلسطین می بینند.

 

در همین چارچوب خبرنگاران خبرگزاری فارس در خارج از کشور فلسفه نامگذاری روز قدس و میزان اثر گذاری آن در احیای قضیه فلسطین و قدس را از اندیشمندان خارجی جویا شده اند. ماحصل این گفتگوها در پی می‌آید:

 

روز قدس نگاه جهانیان را به کشتارهای صهیونیستی علیه فلسطینیان جلب می‌‌کند

«عبدالفتاح محمد»، تحلیلگر امور سیاسی مصر تاکید کرد که نزدیک شدن روز جهانی قدس آن هم در چنین شرایطی که رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه ملت فلسطینی انجام ‌می‌دهد، بهترین فرصت برای متحد کردن صفوف امت اسلامی و جلب نگاه‌ها به کشتارهایی است که صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین انجام می‌دهند.

محمد افزود: روز جهانی قدس باید از مقاومت فلسطینی در قبال اشغالگران صهیونیستی حمایت کند، چون تمام راه‌های گفت‌وگو و مذاکره بااشغالگران در راستای عملیات شهرک‌سازی صهیونیستی و تجاوز وحشیانه به کودکان و بی‌گناهان به بن بست رسیده است، به همین دلیل باید پیام لزوم حمایت از مقاومت فلسطینی را به جهان اسلام برسانیم و این حقی تضمین شده در حقوق بین الملل است، چون ملل تحا اشغال اجازه مقاومت در برابر اشغالگران را دارند.

وی خاطر نشان کرد: روز جهانی قدس امسال از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون منطقه درگیر قضایای بسیاری است، از جمله تروریسم در سوریه، داعش در عراق و اوضاع ناآرام لیبی و تونس و یمن و بحرین همه و همه موجب شده تا بسیاری از سیاستمداران قضیه فلسطینی را فراموش کنند.

به همین منظور محمد تاکید می‌کند که روز جهانی قدس نگاه‌ها و توجه‌ها را به این قضیه مهم و مهم‌تر از آن مسجد الاقصی جلب می‌کند، چون هرآنچه در منطقه رخ می‌دهد، با هدف تضعیف ارتش‌های کشورهای عربی و اسلامی صورت می‌گیرد.

عبد الفتاح در این خصوص خواهان آن شد که در روز جهانی قدس در هر کشوری کمپینی برای یاری قضیه فلسطینی و یادآوری آن به جهانیان و مدعیان حقوق بشر تشکیل شود.

وی تاکید کرد که روز قدس باید روز قیام علیه دشمن صهیونیستی و سرآغاز وحدت اسلامی به نفع قضیه فلسطینی باشد، چون این قضیه تنها قضیه‌ای است که تمام مسلمانان بر سر آن اتفاق نظر دارد.

عامل حفظ هویت قضیه فلسطینی در جهان اسلام 

سرلشکر «طلعت مسلم»، کارشناس مصری امور استراتژیک تاکید کرد که روز جهانی قدس توانست از هویت قضیه فلسطینی محافظت کند، همانگونه که تا حدود زیادی موجب یکپارچه شدن تلاش‌های کشورهای اسلامی در قبال این قضیه شد.

مسلم افزود: روز جهانی قدس که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای آن در نظر گرفته شده، تلاشی از سوی کشورهایی همانند ایران برای نشان دادن و تبیین ماهیت واقعی و حقیقی قضیه فلسطینی و اوضاع جاری در فلسطین اشغالی و میزان وحشی‌گری اشغالگران صهیونیستی علیه بی‌گناهان و تمام کشورهای اسلامی است که این روز را به عنوان روز قدس پذیرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: روز جهانی قدس تمام شیوه‌ها و خط مشی‌های مقاومت چه مسلحانه و چه اقتصادی و چه مسالمت‌آمیز آن را مورد حمایت قرار می‌دهد، چون مذاکرات و یا مقاومت مسلحانه به تنهایی برای مقابله با اشغالگران صهیونیست کافی نیست، بلکه در کنار آن باید صفوف فلسطینی‌ها را نیز در قبال اشغالگران متحد و یکپارچه و بر ادامه وحدت حماس و فتح تاکید کرد که در گذشته ضربات مهلکی را به دشمن صهیونیستی وارد کرده بود.

مسلم همچنین بر ضرورت وحدت میان کشورهای اسلامی برای یاری قضیه فلسطینی و انتقال از مرحله شعارها و کلمات به مرحله اجرای شعارها تاکید کرد، اگرچه در این راه همچنان چالش‌هایی وجود دارد که در راس آنها مرتجع بودن برخی از کشورهای عربی و وابستگی آنها به آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

قضیه فلسطینی نیازمند واکنش و اقدام جمعی جهان اسلام

«احمد یوسف القرعی»، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس امور سیاسی مصر تاکید کرد که جهان عرب و اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند برنامه و طرح سازمان یافته و مستمر عربی درباره قضیه فلسطینی است.

القرعی افزود: اولین مسئولیت ما یاری تمام فلسطینیان و به ویژه فلسطینی‌هایی است که همچنان به قدس و اراضی‌اشان متوسل شده‌اند و با وجود فشارهای اسرائیلی از آنها چشم پوشی نکرده و شهر مقدس قدس را ترک نکرده‌اند.

وی تاکید کرد که مقاومت مردمی نیازمند یاری حکومت‌های عربی و اسلامی است تا تبدیل به ابزار فشار بر طرف اسرائیلی شود و هم اکنون قضیه فلسطینی نیازمند واکنش و اقدام جمعی حتی در بخش رسانه‌ای است.

القرعی با استقبال از نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس تاکید کرد که نامگذاری چنین روزی به معنای عدم فراموشی قضیه فلسطینی در گذر ماه‌ها و سال‌هاست و در این خصوص باید هماهنگی گسترده عربی – اسلامی شکل گیرد تا ماهیت واقعی این قضیه را به تصویر بکشد، به ویژه آنکه این قضیه و به خصوص طرح‌ها و برنامه‌های یهودی سازی قدس و چشم داشت‌های صهیونیستی در یهودی سازی قدس درحال حاضر آنگونه که باید در رسانه‌ها بازتاب داده نشده است.

لزوم بازخوانی مفهوم «قدرت» در روز قدس

«آمنه نصیر»، استاد فلسفه و رئیس سابق دانشکده علوم انسانی دانشگاه الازهر مصر به مناسبت قرار گرفتن در آستانه روز جهانی قدس و نقش آن در وحدت اسلامی جهت دفاع از قضیه فلسطینی تصریح کرد: موضوعی که جای نگرانی دارد، آن است که امت اسلامی ما هم اکنون از اختلاف و شکاف و تجزیه رنج می‌برد و هر کشوری مشغول مشکلات و چالش‌های داخلی خویش است و بیم آن می‌رود، مبادا در این گرداب مشکلات قضیه قدس به فراموشی سپرده شود.

به همین منظور نصیر از تاکید می‌کند که باید از روز جهانی قدس برای متحد و یکپارچه کردن تلاش‌های اسلامی در قبال قضیه فلسطینی استفاده کرد، به ویژه آنکه صهیونیست‌ها در پی فرصت هستند و با مشکلاتی که جهان عرب و اسلام با آن درگیر است، به خوبی آشنا می‌باشند و آنچه امروز دست به آن می‌زنند، نتیجه همین علم و آگاهی است.

وی بر بیداری و آگاهی جهان اسلام و عرب تاکید کرد و در این خصوص به این آیه از قرآن کریم استناد جست که خداوند می‌فرماید: «به ریسمان خدا چنگ زنید و متفرق نشوید»، چراکه نتیجه تفرقه شکستی است که نصیب جهان عرب می‌شود، به همین دلیل اعراب و مسلمانان باید مفهوم واقعی «قدرت» را بار دیگر بازیابی و بازخوانی کنند و از آن برای حمایت از قدس و اداره امورشان استفاده کنند و پیش از آنکه فرصت از دست برود، از خواب غفلت بیدار شوند.

نصیر گفت: ما از سخن گفتن خسته شدیم، به همین دلیل خواهان اقدام عملی عملی هستیم، چون از سخن اراضی غصب شده به دامان ما باز نمی‌گردد و وحدت امت محقق و عزم و اراده آن جزم نمی‌شود، بنابراین باید آنچه که مدعی آن هستیم، را به واقعیت و حقیقت مبدل کنیم و از این حیث امید می‌رود که همه امت اسلامی برای مقابله با طرح بین المللی صهیونیستی در این ماه بزرگ متحد شوند.

مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در ایران

«محمد الجیلانی»، دبیرکل جنبش «حشود» مصر تاکید کرد: یکی از مهمترین موفقیت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل(ره) جلب توجیه و راهبری ملل مسلمانان به سوی مهمترین قضیه آنها، قضیه فلسطین و اهمیت آزادسازی آن از چنگ یهودیان صهیونیست است.

الجیلانی افزود:‌ روز قدس ضرورتی است تا امت اسلامی به یاد بیاورند که بیت المقدس، اولین قبله و دومین مسجد و سومین حرم مقدس در چه وضعیتی به حال خود رها شده است.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که قدس شریف است و از آنجا که قضیه ما فلسطین است، بنابراین ما در برابر مشکلات بسیاری قرار داریم که جهان اسلام هم اکنون در هر مکان و منطقه‌ای با آن دست به گریبان است.

وی تاکید کرد که روز جهانی قدس باید بار دیگر هویت امت عربی و ترتیب اولویت‌ها را مشخص کند و استفاده آگاهانه از توانمندی‌ها و امکاناتش برای نسل‌های آینده را درپی داشته باشد.

الجیلانی ادامه داد: روز جهانی قدس به معنای پیام اسلام در این دوره و عصر است و همانگونه که مهمترین قضیه امت اسلامی نیز شمرده می‌شود و امروز دل‌های همه مسلمانان قدس را فریاد می‌زند و خواهان آزادی آن و عزت و بزرگی برای اسلام و امت اسلامی و زوال نژادپرستی صهیونیستی و ظلم و ستم آمریکایی است.

وی تاکید کرد که در این شرایط تنها و تنها باید در پی وحدت سرنوشت جهان اسلام در رویارویی با چالش‌ها و مشکلات بود و بزرگداشت و زنده نگه داشتن روز جهانی قدس تکلیف شرعی و وظیفه‌ای ملی بر دوش همه مسلمانان و اعراب و انسان‌های آزاده است و چه روزی بهتر از روز قدس که در آن احساسات مسلمانان در برابر توطئه‌هایی که آنها را هدف گرفته، متحد و یکپارچه شود.

حرکت تاریخی امام (ره)، فلسطین را دغدغه مسلمانان کرد

در میزگردی که به مناسبت روز جهانی قدس در دفتر خبرگزاری فارس در دوشنبه برگزار شد، صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی، دینی و رسانه‌ای تاجیک این روز را میراث ارزشمند و نشانی از عمق حکمت و دوراندیشی حضرت امام خمینی (ره) برای کمک به وحدت و انسجام امت اسلامی عنوان کردند.

«سیداحمد قلندرزاده» محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی و اسلامی با اشاره به اهمیت اعلام روز جهانی قدس برای امت اسلامی و همه آزادی‌خواهان جهان، گفت: اعلام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران اقدامی تاریخی و بسیار تأثیرگذار بود، زیرا پس از این حرکت تاریخی امام و عنوان شدن روز قدس به عنوان روز احیاء اسلام بود که فلسطین به دغدغه‎ای برای مسلمانان جهان تبدیل شد.

وی با بیان اینکه اعلام روز جهانی قدس به صورت مستقیم با ماهیت انقلاب اسلامی ایران ارتباط دارد، تصریح کرد: به اعتقاد من پس از پیروزی انقلاب اسلامی که دنیا توانست با نوع جدیدی از انقلاب (با تعیین‌کننده بودن نقش اسلام، معنویت و اخلاق) آشنا شود، اعلام روز جهانی قدس از دستاوردهای بزرگ امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی ایران بود.

امروز قطع نظر از آنکه قدرت‌ها و یا کشورهای می‌خواهند و یا نمی‌خواهند، روز جهانی قدس در جایگاه یک برنامه و مناسبت بین‌المللی قرار دارد که در چهارچوب آن ملت‌ها و آزادی‌خواهان دنیا صدای خود را علیه جنایات رژیم جعلی صهیونیستی و حامیانش بلند و از مردم مظلوم فلسطین دفاع می‌کنند.

این دانشمند تاجیک در پایان سخنان خود با ابراز خوشبینی نسبت به آینده فلسطین، گفت: برخلاف توطئه‌های بی‌وقفه دشمنان امیدوارم که نتیجه مورد نظر امام خمینی (ره) از اعلام روز جهانی قدس حتما حاصل خواهد شد.

موسم خیزش جهانی علیه جنایات صهیونیست‌ها

«محمد اکبری» عضو پالمان افغانستان، با اشاره به توطئه‎های رژیم صهیونیستی و حامیان آن با هدف انحراف اذهان مسلمانان از موضوع فلسطین اظهار داشت: آزادی فلسطین باید محور و مرام اصلی ایده‎‎های آزادی‎خواهانه مسلمانان باشد.

وی افزود: با فرا رسیدن روز قدس مسلمانان می‎بینند که غزه در آتش ظلم و زورگویی این رژیم بیگانه با اخلاق انسانی می‎سوزد، بنابراین بر مسلمانان جهان واجب است که با حساسیت و حرارت بیشتری به سمت راهپیمایی روز قدس بروند.

این عضو پارلمان افغانستان خاطرنشان ساخت: روز قدس فرصتی است که در آن مسلمانان جهان به صورت متحد و منسجم، هماهنگ و هم‎صدا علیه فشارهای فزاینده رژیم غاصب صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین فریاد زده و اعلام انزجار کنند.

روز خشم و خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی

اکبری تاکید کرد: مسلمانان جهان باید با تأسی و تبعیت از دستور امام خمینی(ره) با راهپیمایی گسترده در روز قدس علیه این رژیم و اقدامات جنایت‎کارانه آن اعلام انزجار کنند.

وی تاکید کرد: تا جهان باقی است، انگیزه آزادی‎خواهی نمی‎میرد و آزادی فلسطین تحت الشعاع هیچ مسئله‎ای قرار نمی‎گیرد.

دفع مرضی به نام رژیم صهیونیستی 

«مولوی شهزاده شاهد» عضو پارلمان افغانستان با اشاره به اهمیت و ضرورت اتحاد بین جوامع اسلامی، اظهار داشت: روز قدس؛ بهترین الگو برای اعلام اتحاد و وفاق اسلامی است.

** لزوم  اطاعت از رهنمودهای امام خمینی(ره) به عنوان رهبر جهان اسلام

شاهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام خمینی(ره) به منافع دنیای اسلام و نجات و رهایی مسلمانان جهان می‎اندیشید و هیچ فردی نمی‎تواند مدعی باشد که سخنان امام خمینی(ره) معطوف به مسائل مورد توجه کشور خاصی بوده است.

وی افزود: اعلام روز قدس یکی از اقدامات ابتکاری و ارزنده امام خمینی (ره) از جایگاه رهبرِ راهبردساز مسلمانان جهان بود.

این عالم دینی تاکید کرد: امام خمینی(ره) به عنوان رهبر آگاه و اندیشمندی که اِشراف لازم بر مصالح و مسائل دنیای اسلام داشت، روزی را به نام روز قدس اعلام کرد تا مسلمانان جهان در این روز بدانند که بر اساس درک مشترک و درد مشترک، اهداف و خواسته‎های مشترکی را تعقیب می‎کنند.

شاهد خاطرنشان ساخت: سنت راهپیمایی و اعلام انزجار از مظالم رژیم غاصب صهیونیستی که به وسیله امام خمینی(ره) بنیان گذاشته شد، تاکنون پا برجا و به قوت خود باقی است.

وی افزود: راهپیمایی در کابل، استمرار سنت اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی و اعلام وفاداری و پایبندی به رهنمودهای رهایی‎بخش و سودمند امام راحل(ره) است.

نبرد امروز غزه یادآور جنگ بدر؛ با اتحاد شکست اسرائیل حتمی است

«میان محمد اسلم» عضو ارشد حزب «جماعت اسلامی پاکستان» و از اعضای سابق مجلس ملی اظهار داشت: خون مردم غزه به هدر نمی‌رود و سرانجام باعث نابودی رژیم صهیونیستی خواهد شد.

مقابله با صهیونیسم و داعش ایستادگی در برابر «اشغال» و «افراط» است

«هاشم عصمت‎اللهی» استاد دانشگاه کابل، با اشاره به نزدیک بودن روز قدس و ضرورت تمرکز و توجه به موضوع فلسطین، اظهار داشت: داعش تهدید تازه‎ای در جهان اسلام است و افزایش انگیزه ایستادگی و اتحاد اسلامی در برابر این تهدید تازه را الزامی می‎سازد.

وی افزود: آزادی قدس یکی از آرمان‎های اساسی و اهداف بزرگ در جهان اسلام است که تحت‌الشعاع هیچ مسئله دیگری قرار نمی‎گیرد.

سرآغاز عقب‌نشینی صهیونیست‌ها 

«قربانعلی عرفانی» عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت: دفاع از مردم فلسطین که بیش از ۶۰ سال به اسارت صهیونیست‎ها درآمده‌اند، یکی ازدغدغه‎های اصلی امام خمینی(ره) بوده است و برگزاری باشکوه مراسم امسال، سرآغازی برای عقب نشینی آنان از سرزمین‌های اشغالی خواهد بود.

وی تأکید کرد دفاع از مردم فلسطین یک مسئله مهم و جهانی است و تمام مردم جهان باید از ندای بر حق امام (ره) پیروی کرده و در راهپیمای روز جهانی قدس شرکت کنند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان، مسلمانان با سپری نمودن یک ماه روزه داری بیشتر ازپیش آماده می‎شوند تا انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی ابراز نمایند.

وی در ادامه افزود: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی امام خمینی از دلایل عمده اهمیت این روز و نشان دهنده دور اندیشی امام راحل می‎باشد.

وی همچنین اجازه استفاه از وجوهات شرعی مسلمانان به مجاهدین فلسطینی توسط امام خمینی (ره) در دفاع ازبیت المقدس را از اهمیت این روز برشمرد و تأکید کرد که در شرایط فعلی، دفاع از سرزمین‎های اشغالی وظیفه تمام مردم جهان بویژه مسلمانان است.

عرفانی تصریح کرد: روز قدس روز ایستادگی حق در مقابل باطل و عدل در برابر ظلم است و مسلمانان با شرکت گسترده در راهپیمای روز قدس باید به جهانیان نشان دهند که زیر بار ظلم نمی‎روند و با استکبار دست دوستی نمی‎دهند.

به گفته وی، روز قدس از روزهای مهم و تعیین کننده میان حق و باطل است و راهپیمایی قدس، باعث جلوگیری از فراموشی کردن این روز می‎شود.

عرفانی گفت: اگر دنیای اسلام روز قدس را به معنای واقعی گرامی بدارند و برای فریاد و اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها بیایند، باعث شکست دشمن خواهند شد.

به گفته وی، حضور گسترده مسلمانان در روز قدس باعث می‎شود که مردم فلسطین احساس تنهایی نکنند و با مشاهده مسلمانان در سراسر جهان به این باور برسند که کسانی هستند که آنان را تنها نگذاشته و نسبت به قضیه فلسطین حساس‌اند.

وی افزود: با توجه به حملات اخیر رژیم صهیونیستی که باعث تلفات سنگین زنان و کودکان فلسطینی‎ شده است، مسلمانان جهان باید هرچه باشکوه تر در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند و انزجار خود را نسبت به رفتار اشغالگران صهیونیستی اعلام کنند.

عرفانی در پایان از مردم مسلمان افغانستان خواست، که با شرکت گسترده در راهپیمایی روز قدس در کنار دیگر مسلمانان جهان خشم و انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی ابراز نمایند.

تجلی‌گر وحدت مسلمین

«داود اساس» عضو پارلمان افغانستان گفت: جوامع اسلامی نیازمند همکاری، همدلی و برادری است که روز قدس می‎تواند آغازگر تحقق به این خواست‎ها باشد.

به گفته وی، روز قدس روز ملی برای یک کشور نیست، بلکه این روز برای ایجاد و روز وحدت مسلمانان برای انجام تعهدات و مقابله با دشمنان است.

وی معتقد است راه برون رفت از چالش‎های و تنش‎های به وجود آمده میان کشورهای اسلامی  ایجاد وحدت ملی است که این مهم می‎تواند در آیینه روز قدس بیشتر تجلی یابد.

روز اعلام حساسیت حساب‎شده در برابر زورگویان

«عزیزالله علی‎زاده مالستانی» عضو مجمع علمای شیعه افغانستان ضمن تأکید بر لزوم تبعیت سیاست از دین و مسائل اخلاقی، اظهار داشت: سکوت در برابر حملات رژیم صهیونیستی، آفت و ماحصل نگرش جدایی دین از سیاست است.

این نویسنده افغان خاطر نشان ساخت: اعلام روز قدس به عنوان روز اعلام بیداری و اتحاد مسلمانان، نشان‌دهنده حساسیت حساب‎شده‎ای است که نبود چنین حساسیتی به معنای بروز سستی و سهل‎انگاری در قبال الزامات اعتقادی است.

این کارشناس دینی با استناد به این حدیث، اظهار داشت: خاموشی و سیاست سکوت برخی کشورهای اسلامی در قبال ادامه ستمی که بر مردم بی‎دفاع فلسطین روا داشته می‎شود به هیچ وجه توجیه‎پذیر نیست.

**روز اعلام برادری با مردم فلسطین

علی‎زاده در ادامه تأکید کرد: بدون تردید تمام مسلمانان جهان برادرند و روز قدس بستری برای بیان این برادری و توجه به الزامات اتحاد است.

این کارشناس افغان، تصریح کرد: اساسی‎ترین الزام برادری و اتحاد مسلمانان این است که همه هم‎صدا و هماهنگ در برابر تجاوز بیگانه‎ها بایستند و در دفاع مشروع از هر نقطه‎ای از دنیای اسلام سهیم شوند و بنابراین اعلام حمایت از فلسطین به هر شکل ممکن یکی از مهم‎ترین ملزومات این اتحاد است.

روز همبستگی و قدرت‎نمایی مسلمانان

«نعمت‎الله غفاری» عضو پارلمان افغانستان با بیان اینکه روز قدس متعلق به تمام ملل و دولت‌های اسلامی است؛ گفت: قدس، روز قدرت‎نمایی مسلمانان است.

عضو پارلمان افغانستان بهترین رهیافت و رویکرد در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی را استحکام پایه‎های وحدت ملل اسلام دانست و گفت: روز قدس به همین منظور از سوی حضرت امام خمینی(ره) پایه‎ریزی و برنامه‎ریزی شده است.

به اعتقاد غفاری، هدف از برگزاری و گرامیداشت از روز قدس برای ملل و دولت‌های اسلامی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است زیرا تجلیل از این روز آثار مثبت بسیاری در جوامع اسلامی دارد.

کارشناس افغان، یکی از آثار مثبت روز قدس را، وحدت و وهمدلی میان مسلمانان دانست و گفت: در صورت استحکام وحدت میان جهان اسلام، بدون شک رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا توان حمله به مسلمانان بی‎گناه فلسطینی را نخواهند داشت.

غفاری در ادامه اظهار داشت: در صورت تشویق و فراخوان مردم این بار کشورهای اسلامی شاهد برگزاری باشکوهتر روز جهانی قدس خواهند بود، زیرا در این روز مسلمانان حملات ددمنشانه اسرائیل به باریکه غزه را نیز محکوم خواهند کرد.

غفاری گفت: از تمام مسلمانان جهان خواست تا با اراده قوی برای حمایت از فلسطین و دفاع از برادر مسلمان خود به پاخواسته و از روز قدس بهتر تجلیل کنند.

محکومیت جنایات در غزه کمترین کار برای حمایت از فلسطین

«مولانا فضل الرحمن» رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن» پاکستان اظهار داشت: کشته  شدن مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی غیر قابل تحمل بوده و سکوت مجامع بین المللی در برابر این کشتار وحشیانه تأسف برانگیز است.

وی از مردم پاکستان نیز درخواست کرد که با شرکت در تظاهرات‌های ضد اسرائیلی وظیفه خود را به عنوان یک مسلمان انجام دهند.

طرح جهانی مسئله فلسطین

«علامه راجا ناصر عباس جعفری» رهبر حزب مجلس وحدت مسلمین اظهار داشت: امام خمینی(ره) به مردم دنیا درباره مسئله فلسطین هشدار داده بود و جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز همبستگی با مردم فلسطین نام‌گذاری کرد.

وی افزود: مسلمانان دنیا هر سال با پیروی از این سنت در جمعه آخر ماه مبارک رمضان با برپایی راهپیمایی از مردم فلسطین حمایت می‌کنند اما امسال راهپیمایی روز قدس با توجه به حمله رژیم صهیونیستی به غزه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی اظهار داشت: مردم دنیا باید به تلاش‌های امام خمینی(ره) برای حمایت از مظلومان جهان به ویژه مردم فلسطین احترام بگذارند زیرا ایشان مسئله فلسطین را در سطح جهانی مطرح و جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» نام گذاری کرد.

به گفته وی، بعد از حمله رژیم صهیونیستی به غزه مسلمانان باید روز قدس را هر چه باشکوه‌تر برگزار کنند و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

تداعی‎گر وحدت برای مسلمانان

«خلیل‎احمد شهیدزاده» عضو پارلمان و عالم اهل سنت افغانستان در کابل، با تأکید بر لزوم برگزاری و تجلیل از روز قدس در تمام سرزمین‌های اسلامی گفت: این روز بهترین فرصت برای دستیابی به وحدت است.

این عضو پارلمان افغانستان معتقد است که راه‎اندازی گردهمایی‎های مردمی و اسلامی در روز جهانی قدس در کشورهای اسلامی می تواند روحیه وحدت را بیشتر از پیش کرده و فرصت موفقیت را برای جهان اسلام مهیا کند.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه جهان اسلام نیازمند همدستی و همیاری همدیگر است از تمام مسلمانان خواست تا با روحیه وحدت و برادری در روز قدس در برابر زورگویان بپاخواسته و قدرت واقعی اسلام را به نمایش بگذارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 5